Dětský fond Organizace spojených národů UNICEF vydal výroční zprávu „Děti v digitálním světě“, ve které poukazuje na nerovnoměrný vývoj digitální gramotnosti. Digitalizace nabízí těm, kteří se jí aktivně zúčastňují, velké příležitosti. Zároveň však také vyostřuje nerovnosti a tím zvyšuje problémy, které měla sama řešit. Každý, kdo si zmíněnou zprávu přečte, se může divit naivitě velkých IT firem. Nebo je to spíše ignorance?
„Znevýhodněným dětem v rozvojových i průmyslových zemích“, říká se s nadějí ve zprávě UNICEF, „může propojení a internet pomoci rozvíjet jejich schopnosti a překonat past chudoby.“ Ale miliony dětí, a to zejména těch nejvíce znevýhodněných a nejzranitelnějších, jsou vyloučeny, mají jen sporadický nebo nekvalitní přístup k internetu nebo je nemohou samy použít pro nedostatek vzdělání.
Role technologických gigantů s jejich údajně dobře míněnými iniciativami na zasíťování světa dlouhodobě zpomalují propojenost rozvojových zemí tím, že ničí konkurenci. Chtějí Facebook, Google a spol. skutečně z dětí udělat zralé uživatele internetu? Nebo ve skutečnosti nemají zájem o digitální zralost, ale pouze o nové zákazníky a jejich údaje?
Pokud vás toto téma zajímá, přečtěte si více v březnovém Chipu. V prodeji od 21. února.