Prvňáci a druháci už mobilní telefon berou jako standard, pro dvanáctileté je samozřejmostí. Měsíčně povolí rodiče svým dětem provolat méně než 200 Kč. Vyplývá to z průzkumu, který pro virtuálního operátora SAZKAmobil provedla společnost NMS Market Research.
Mobily mají už i předškoláci, rodiče je chtějí mít pod kontrolou
Nástup do školy je pro Čechy důležitým impulzem ke koupi mobilního telefonu pro dítě. Věk nejmladšího dítěte s mobilním telefonem se u většiny dotazovaných domácností pohybuje v rozmezí 6–10 let (71 % respondentů). Roste však také počet dětí, které telefonem disponují již v pěti letech (13%). „Téměř polovina rodičů mobil dítěti pořizuje kvůli starostem o jeho bezpečnost a možnosti pravidelné kontroly,“ konstatuje ředitel SAZKAmobilu Jan Schmiedhammer.
64 % respondentů vítá, že dítě může v případě nouze zavolat o pomoc, 36 % dotazovaných pozitivně hodnotí také možnost spojení s dalšími členy rodiny, například prarodiči.“ Jen 16 % účastníků průzkumu přiznává, že je ke koupi telefonu dítě přimělo z důvodu sociálního tlaku – chtělo jej, protože jej měli ostatní.
Děti smí provolat maximálně 200 Kč, přednost má kredit
V 73 % případů se měsíční účet za telefon pohybuje pod 200 korunami. Jen 8 % dětí za telefon utratí více než 300 korun měsíčně. Účty za telefon přitom ve většině případů platí rodiče. Jen 12 % domácností jej hradí společně s dětmi, aby si uvědomily hodnotu peněz. Platby za telefonování dětí ve věku do 15 let jsou ve většině případů (72 %) zajišťovány prostřednictvím předplacené karty (kreditu). „Předplacenou kartu dětem pořizují nejčastěji rodiny v příjmové kategorii 15 000 – 30 000 Kč (87 %) a rodiny, kde je žena s nejmladším dítětem na mateřské,“ dodává Jan Schmiedhammer.
Další zajímavosti:
- Děti volají nejčastěji několikrát do týdne (51 %) či párkrát za měsíc (22 %). Denně volá jen 19 % českých dětí.
- V 70 % případů děti volají rodičům, zhruba čtvrtina (23 %) odchozích hovorů směřuje kamarádům.
- Děti telefon používají primárně k volání a psaní SMS (66 %), některé využívají také internet (23 %).
- Mobily slouží i k přehrávání hudby (43 %), focení (35 %), hraní her (58 %) či spouštění aplikací, jako je Facebook, Instagram nebo WhatsApp (20 %).
- Předplacená karta je populární také v menších městech do 20 000 obyvatel (80 %), v rámci ČR ji nejvíce preferují volající v Ústeckém kraji (92 %).