Přejít k hlavnímu obsahu

Mobilní směry v roce 2011

redakce 25.01.2011
info ikonka
Zdroj:

Jak ve Forrester Research vidí nadcházející rok na poli mobilním.

Obrázek odebrán. Představa průhledného LCD pro „vylepšenou“ skutečnost, ale letos tak ještě chodit nebudeme.

Forrester Research vypracoval zprávu o očekávaných směrech vývoje na trhu komunikací mobilních. Analytik Thomas Husson ji shrnuje v deseti bodech:

  • Prudce naroste využívání kombinace mobilního, sociálního a místního, jenže z toho nepoplynou velké příjmy.
  • Chytré telefony se dostanou i k uživatelům „hloupým“: Díky dotovaným nabídkám od operátorů se telefony s chytrými funkcemi ocitnou i v rukou širokých mas, které nebudou zdaleka tak nadšené zkoušet kdeco, jak první uživatelé droidů nebo iphonů. Plyne z toho, že s růstem počtu prodaných chytrofonů nelze počítat s lineárním nárůstem spotřeby mobilních dat, ani s lineárním nárůstem využívání mobilních služeb, ježto tito další uživatelé budou nové možnosti objevovat a osvojovat si pomaleji.
    My dodáváme, že nezanedbatelným činitelem je dostupnost neomezeného mobilního datového paušálu, jenž musí být za cenu natolik příznivou (byť s nějakým FUP), aby ani těmto lidem nebylo líto pořídit si ho; a bez něj to prostě nejde.
  • Roztříštěnost mobilního trhu bude pokračovat. To omezuje dostupnost aplikací, anebo prodražuje jejich vývoj; často obojí.
  • Bude se prý dále debatovat o aplikacích na straně jedné a mobilním internetu na straně druhé, a nadále to bude debata irelevantní, jelikož podle FR je podstatné obojí.
  • Naroste význam i rozsah mobilního marketingu; v USA prý bude mít rozpočet jednu miliardu dolarů.
  • Uživatelé budou stále častěji skrze mobily interagovat se svým bezprostředním okolím. To se týká i kódů QR anebo snímačů nablízko (NFC); také „vylepšené skutečnosti“ (obraz okolí doplněný o značky a odkazy). NFC se však nerozvíjí všude stejně rychle.
  • Sítě 4G nebudou zatím významné natolik, jak by odpovídalo pozornosti, kterou poutají.
  • Forrester předpovídá, že společnosti budou v prvé řadě vynakládat prostředky na zvýšení pohodlí svých mobilních zákazníků; snaha získat z nich mobilní cestou i peníze přijde až v řadě druhé. Přesto prý v některých odvětvích poroste objem mobilních plateb.
  • Pokud jde o platby za obsah, ty potáhnou nadále jednoduché hry (casual games). Mobilní obsah však nabývá na důležitosti i v oblastech jiných. Některá vydavatelství zpravodajská prý očekávají, že mobilní čtenáři budou činit až 20 % všech online čtenářů. Jenže inzerenti se do těchto kanálů prý moc nehrnou; proto je potřebí hledat jiné zdroje financování: lze počítat s tím, že se objeví předplatné, účtování za zhlédnutý obsah, anebo mikroplatby; co je vyzkoušeno na hrách, uplatní se i v oblasti zpráv nebo hudby.
  • Pojem „mobilní“ bude zahrnovat více než jen mobilní telefony. Schopnost bezdrátového připojení získává stále více zařízení. Tu není možné nezmínit nástup tabletů, jež nabízejí větší a pohodlnější displej pro vše, k čemu byste mimo telefonování použili chytrého telefonu.
    My dodáváme, že jsme zaznamenali názory, že jedna z největších výhod chytrého telefonu je v tom, že už tolik telefonovat nepotřebujete.
    Forrester zdůrazňuje, že po stovkách milionů se budou nadále prodávat pouze telefony, a nikoli tablety — protože do kapsy tablet prostě nestrčíte.

Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme