AI ovlivňuje vaši inteligenci
Tým vedený výzkumnicí Natalijou Kosmynou sledoval pomocí EEG čepic mozkovou aktivitu 54 studentů bostonských vysokých škol. Účastníci byli rozděleni do tří skupin a měli 20 minut na napsání krátkého eseje. První skupina psala bez jakékoli pomoci, druhá mohla používat vyhledávač Google a třetí pracovala s ChatGPT od OpenAI.
Výsledky byly jednoznačné. Zatímco studenti píšící bez pomoci vykazovali nejvyšší mozkovou aktivitu, ti s ChatGPT měli aktivitu nejnižší. Konkrétně skupina pracující s vyhledávačem měla o 34–48% nižší aktivitu mozku, zatímco uživatelé ChatGPT dokonce o 55%.

Když mozek jede na autopilota
Řekněme si to na rovinu – mozková aktivita u skupiny s AI byla trochu mdlá, píší vědci ve své studii. EEG analýza ukázala, že každá skupina vykazovala odlišné vzorce nervových spojení. Aktivita mozku se systematicky snižovala s množstvím vnější podpory.
Nejzajímavější bylo pozorování v průběhu času. Ve čtvrtém kole experimentu si skupiny vyměnily role. Ti, kdo původně používali ChatGPT, museli psát bez pomoci, a naopak. Skupina zvyklá na AI si při samostatné práci vedla podstatně hůře, zatímco ti, kdo začínali na vlastní pěst, dokázali AI efektivně využít k dalšímu zlepšení.
Povrchní učení místo porozumění
Studie odhalila i další problém – účastníci používající ChatGPT si pamatovali výrazně méně z toho, co napsali. Při testech zaměřených na vybavování si informací a pocit vlastnictví textu si vedli nejhůře ze všech skupin.
Kosmyna se rozhodla zveřejnit výsledky ještě před dokončením recenzního řízení, protože se bojí rychlých rozhodnutí v oblasti vzdělávání. Motivovalo ji studii zveřejnit už teď kvůli tomu, protože se bojí, že za 6–8 měsíců nějaký politik rozhodne a udělá nějakou GPT školku. A to by podle ní bylo naprosto špatné a škodlivé.
Zvláště u dětí vidí riziko, protože jejich mozky se stále vyvíjejí. Psychiatr Zishan Khan, který pracuje s dětmi a dospívajícími, potvrzuje její obavy: z psychiatrického hlediska vidí, že přílišné spoléhání na tyto LLM může mít nežádoucí psychologické a kognitivní důsledky, zejména u mladých lidí.
Studie ale nenabádá k úplnému zavržení umělé inteligence. Důležité je načasování jejího použití. Výzkumníci doporučují vzdělávací model, který odkládá použití AI. Nejprve se musí studenti dostatečně zapojit sami. Skupina, která začínala bez AI a následně ji použila, vykazovala zvýšenou aktivitu mozku. To naznačuje, že pokud je AI použita správně (až po rozvinutí vlastních kognitivních schopností) může učení skutečně podpořit.
Mohlo by vás zajímat
Umělá inteligence nemusí být lepší. Vyzkoušejte si tu vlastní na třech otázkách amerického psychologa

Ironické zakončení
Trochu k pobavení – když Kosmyna svou studii zveřejnila, mnoho lidí na sociálních sítích si ji nechalo shrnout právě pomocí AI a pak výsledky sdílelo. Výzkumnice to čekala, takže do textu záměrně vložila "AI pasti" - instrukce, které způsobí, že chatboty vrátí jen omezené informace.
Navíc si všimla, že AI halucinovaly důležitý detail - ve studii nikde neuvedla, kterou verzi ChatGPT použila, ale AI shrnutí tvrdila, že šlo o GPT-4o. Ať už dopadne posouzení studie jakkoli, možná by nebylo od věci občas vypnout AI asistenta a pokusit se na něco přijít sami. Náš mozek nám za to nejspíše poděkuje.
Zdroj: MIT, brainonllm, Time, The Register, edtechinnovationhub
Článek obsahuje prvky vygenerované AI