Pravidla, která ušetří čas vám i ostatním
Nabíjení elektromobilu na veřejných stanicích trvá déle než tankování běžného vozu a vyžaduje více plánování. Infrastruktura pro veřejné nabíjení se sice zlepšuje, ale stále není dostatečná. Proto existuje několik psaných i nepsaných pravidel, která by měl každý řidič elektromobilu znát a dodržovat. Jen tak bude nabíjení co nejplynulejší a nejohleduplnější vůči ostatním, a minimalizují se časové prodlevy při doplnění elektrické energie na cestách.
Někteří řidiči zcela zbytečně nechávají dobíjet svá vozidla na plnou kapacitu. A to i za situace, kdy je dobíjecí stanice značně vytížená a jiná vozidla už čekají na volný stojan.
Mohlo by vás zajímat
Lepicí páska na opravu baterie elektromobilu: čínské autoservisy fungují jinak, než jste zvyklí

Využívejte síť dobíjecích stanic efektivně
Aby řidiči nabíjecí infrastrukturu využili na maximum, měli by vědět, že střídavá nabíjecí stanice s výkonem 22 kW výrazně zkracuje dobu nabíjení ve srovnání se standardním wallboxem, který poskytuje výkon 11 kW.
Například BMW iX2 potřebuje k plnému nabití na wallboxu s výkonem 11 kW přibližně 6,5 hodiny. U nabíjecí stanice s výkonem 22 kW se tato doba zkrátí na přibližně 3,75 hodiny. Je proto velmi důležité efektivně využívat dostupnou nabíjecí kapacitu a podle toho plánovat dobu nabíjení.

Po 45 minutách naskakují tvrdé poplatky
V době vysokého vytížení kapacity stanic je nezbytné uvolnit nabíjecí stojan pro další vozidlo co nejdříve a nabíjet vůz pouze na 80 %. Jedná se o stejný princip, který platí na vytížených čerpacích stanicích, kde se u pumpy nikdo nezdržuje déle, než je nutné. Ne všichni řidiči elektromobilů však toto nepsané pravidlo slušnosti dodržují.
Aby takovému chování zabránili, zavádí mnoho poskytovatelů dobíjecích stanic blokovací poplatky. Zvláště přísný je nizozemský poskytovatel Allego, který od 1. července účtuje poplatek téměř 25 eurocentů za minutu, pokud doba nabíjení přesáhne 45 minut.
Řidič, který nechá své vozidlo připojené k nabíjecímu stojanu o hodinu déle, než je nutné, zaplatí bezmála 15 eur. Cílem tohoto opatření je zajistit, aby všichni řidiči elektromobilů měli k dobíjecím stanicím spravedlivý přístup.

Základní pravidla slušného chování při nabíjení
Dodržováním těchto zásad přispějete k příjemnějšímu a efektivnějšímu používání elektromobilů pro všechny. Etiketa nabíjení je především o ohleduplnosti, zdravém rozumu a vzájemném respektu mezi řidiči.
1. Nepřekážejte v nabíjecím stání (iceing)
Nikdy neparkujte vozidlo se spalovacím motorem (ani elektromobil, který se nenabíjí) na místě určeném pro nabíjení elektromobilů. Tím blokujete přístup ostatním, kteří potřebují nabíjet. Nabíjecí místo využívejte pouze tehdy, když je váš elektromobil skutečně připojený k nabíječce.
2. Nepřekračujte dobu nabíjení
Jakmile je vaše vozidlo nabité, uvolněte místo dalším řidičům. Sledujte stav nabíjení – informace najdete na displeji nabíječky nebo v aplikaci. Některé stanice mají časový limit a při jeho překročení mohou účtovat poplatek. Rychlost nabíjení se po dosažení 80 % kapacity výrazně zpomalí, proto je efektivnější odjet a dobít později.
3. Zvolte správnou nabíječku
Používejte nabíječku odpovídající možnostem vašeho vozu. Pokud váš elektromobil podporuje maximálně 50 kW, využijte spíše slabší nabíječku, pokud je k dispozici, a přenechte ultra-rychlé nabíječky vozům, které je umí plně využít. Tím zvýšíte efektivitu celého systému.
4. Komunikujte s ostatními řidiči
V případě fronty se domluvte s ostatními, kdo je na řadě. Můžete například zanechat lístek za oknem s informací, kdy plánujete odjet, nebo se s ostatními prostě domluvit na místě. Ohleduplná komunikace předchází nedorozuměním a zbytečným konfliktům.
5. Dbejte na pořádek a bezpečnost
Po skončení nabíjení vždy vraťte kabel a konektor na své místo, nenechávejte je povalovat na zemi. Udržujte čistotu a neodhazujte odpadky v okolí nabíjecí stanice. Nepoužívejte tlačítko nouzového zastavení, pokud to není nezbytně nutné – mohli byste tím vyřadit nabíječku z provozu pro další uživatele.
6. Nikdy neodpojujte cizí vozidla
Neodpojujte nabíjecí kabely ostatních vozů. U většiny moderních elektromobilů je kabel během nabíjení uzamčen, ale i tak je to považováno za neslušné a může to způsobit technické problémy.
7. Parkujte ohleduplně
Při parkování u nabíječky dbejte na to, abyste stáli v rámci vyznačených čar a neblokovali průjezd nebo jiné vozy. Každý elektromobil má nabíjecí port na jiném místě, proto může být potřeba parkovat různě.
8. Nabíjení efektivně plánujte
Plánujte nabíjení s pomocí aplikací, které ukazují obsazenost nabíječek v reálném čase. Pokud je někde více nabíjecích míst, zvyšuje se šance, že nebudete muset čekat. Vytvořte si časovou rezervu, pokud by se přesto vytvořila fronta.
9. Nabíjejte jen tolik, kolik potřebujete
Nabíjení je nejrychlejší mezi 20–80 % kapacity baterie. Pokud není nutné nabíjet do plna, ušetříte čas sobě i ostatním. Kratší a častější nabíjení je efektivnější než dlouhé čekání na 100% nabití.
Na jedno nabití až do Splitu? Čínský BYD testuje akumulátor, na který byste dojeli přes 1 000 km


V současných elektrických vozech dominují lithium-iontové (případně lithium-železo.fosfátové) baterie. Alternativy na bázi hliníku by mohly jednou být lepším a levnějším řešením.
Possessed Photography/Unsplash
Hustota sítě dobíjecích stanic zaostává za potřebou dobíjet. Proto by řidiči měli být ohleduplní vůči ostatním a dobíjecí stojany zbytečně neblokovat.
Fer Troulik/Unsplash
PŘEJÍT DO GALERIE
(8 FOTOGRAFIÍ)