Přejít k hlavnímu obsahu

Nebuďte za burany: chování u nabíjecích stanic elektromobilů má svá pravidla

Jiří Palyza 15.08.2025

Přešli jste už na elektromobil? Pak jste se možná také setkali s přeplněnými dobíjecími stanicemi a bezohledným chováním ostatních řidičů. Síť dobíječek je nedostatečná, o to více je zapotřebí, aby se u nich majitelé elektromobilů chovali ohleduplně. I pro dobíjení e-aut existují nepsaná pravidla, která je dobré dodržovat.

Kapitoly článku

Pravidla, která ušetří čas vám i ostatním

Nabíjení elektromobilu na veřejných stanicích trvá déle než tankování běžného vozu a vyžaduje více plánování. Infrastruktura pro veřejné nabíjení se sice zlepšuje, ale stále není dostatečná. Proto existuje několik psaných i nepsaných pravidel, která by měl každý řidič elektromobilu znát a dodržovat. Jen tak bude nabíjení co nejplynulejší a nejohleduplnější vůči ostatním, a minimalizují se časové prodlevy při doplnění elektrické energie na cestách.

Někteří řidiči zcela zbytečně nechávají dobíjet svá vozidla na plnou kapacitu. A to i za situace, kdy je dobíjecí stanice značně vytížená a jiná vozidla už čekají na volný stojan.

Mohlo by vás zajímat

Využívejte síť dobíjecích stanic efektivně

Aby řidiči nabíjecí infrastrukturu využili na maximum, měli by vědět, že střídavá nabíjecí stanice s výkonem 22 kW výrazně zkracuje dobu nabíjení ve srovnání se standardním wallboxem, který poskytuje výkon 11 kW.

Například BMW iX2 potřebuje k plnému nabití na wallboxu s výkonem 11 kW přibližně 6,5 hodiny. U nabíjecí stanice s výkonem 22 kW se tato doba zkrátí na přibližně 3,75 hodiny. Je proto velmi důležité efektivně využívat dostupnou nabíjecí kapacitu a podle toho plánovat dobu nabíjení.

Vůz je připojen k nabíjecímu boxu
Zdroj: Fer Troulik/Unsplash
Hustota sítě dobíjecích stanic zaostává za potřebou dobíjet. Proto by řidiči měli být ohleduplní vůči ostatním a dobíjecí stojany zbytečně neblokovat.

Po 45 minutách naskakují tvrdé poplatky

V době vysokého vytížení kapacity stanic je nezbytné uvolnit nabíjecí stojan pro další vozidlo co nejdříve a nabíjet vůz pouze na 80 %. Jedná se o stejný princip, který platí na vytížených čerpacích stanicích, kde se u pumpy nikdo nezdržuje déle, než je nutné. Ne všichni řidiči elektromobilů však toto nepsané pravidlo slušnosti dodržují.

Aby takovému chování zabránili, zavádí mnoho poskytovatelů dobíjecích stanic blokovací poplatky. Zvláště přísný je nizozemský poskytovatel Allego, který od 1. července účtuje poplatek téměř 25 eurocentů za minutu, pokud doba nabíjení přesáhne 45 minut.

Řidič, který nechá své vozidlo připojené k nabíjecímu stojanu o hodinu déle, než je nutné, zaplatí bezmála 15 eur. Cílem tohoto opatření je zajistit, aby všichni řidiči elektromobilů měli k dobíjecím stanicím spravedlivý přístup.

Nabíjení vozidla na ulici
Zdroj: Ernest Ojeh/Unsplash
Častým nešvarem při dobíjení je připojit vozidlo a odejít. Dobíjet až na 100 % a nadále blokovat dobíjecí místo je bezohledné. Při vysoké vytíženosti stanic, kde netrpělivě čekají ostatní, stačí 80 %.

Základní pravidla slušného chování při nabíjení

Dodržováním těchto zásad přispějete k příjemnějšímu a efektivnějšímu používání elektromobilů pro všechny. Etiketa nabíjení je především o ohleduplnosti, zdravém rozumu a vzájemném respektu mezi řidiči.

1. Nepřekážejte v nabíjecím stání (iceing)

Nikdy neparkujte vozidlo se spalovacím motorem (ani elektromobil, který se nenabíjí) na místě určeném pro nabíjení elektromobilů. Tím blokujete přístup ostatním, kteří potřebují nabíjet. Nabíjecí místo využívejte pouze tehdy, když je váš elektromobil skutečně připojený k nabíječce.

2. Nepřekračujte dobu nabíjení

Jakmile je vaše vozidlo nabité, uvolněte místo dalším řidičům. Sledujte stav nabíjení – informace najdete na displeji nabíječky nebo v aplikaci. Některé stanice mají časový limit a při jeho překročení mohou účtovat poplatek. Rychlost nabíjení se po dosažení 80 % kapacity výrazně zpomalí, proto je efektivnější odjet a dobít později.

Mohlo by vás zajímat

3. Zvolte správnou nabíječku

Používejte nabíječku odpovídající možnostem vašeho vozu. Pokud váš elektromobil podporuje maximálně 50 kW, využijte spíše slabší nabíječku, pokud je k dispozici, a přenechte ultra-rychlé nabíječky vozům, které je umí plně využít. Tím zvýšíte efektivitu celého systému.

4. Komunikujte s ostatními řidiči

V případě fronty se domluvte s ostatními, kdo je na řadě. Můžete například zanechat lístek za oknem s informací, kdy plánujete odjet, nebo se s ostatními prostě domluvit na místě. Ohleduplná komunikace předchází nedorozuměním a zbytečným konfliktům.

5. Dbejte na pořádek a bezpečnost

Po skončení nabíjení vždy vraťte kabel a konektor na své místo, nenechávejte je povalovat na zemi. Udržujte čistotu a neodhazujte odpadky v okolí nabíjecí stanice. Nepoužívejte tlačítko nouzového zastavení, pokud to není nezbytně nutné – mohli byste tím vyřadit nabíječku z provozu pro další uživatele.

Mohlo by vás zajímat

6. Nikdy neodpojujte cizí vozidla

Neodpojujte nabíjecí kabely ostatních vozů. U většiny moderních elektromobilů je kabel během nabíjení uzamčen, ale i tak je to považováno za neslušné a může to způsobit technické problémy.

7. Parkujte ohleduplně

Při parkování u nabíječky dbejte na to, abyste stáli v rámci vyznačených čar a neblokovali průjezd nebo jiné vozy. Každý elektromobil má nabíjecí port na jiném místě, proto může být potřeba parkovat různě.

Mohlo by vás zajímat

8. Nabíjení efektivně plánujte 

Plánujte nabíjení s pomocí aplikací, které ukazují obsazenost nabíječek v reálném čase. Pokud je někde více nabíjecích míst, zvyšuje se šance, že nebudete muset čekat. Vytvořte si časovou rezervu, pokud by se přesto vytvořila fronta.

9. Nabíjejte jen tolik, kolik potřebujete

Nabíjení je nejrychlejší mezi 20–80 % kapacity baterie. Pokud není nutné nabíjet do plna, ušetříte čas sobě i ostatním. Kratší a častější nabíjení je efektivnější než dlouhé čekání na 100% nabití.

Zdroj: Ionity, RAC, Gridserve

Na jedno nabití až do Splitu? Čínský BYD testuje akumulátor, na který byste dojeli přes 1 000 km


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme