Menu
CHIP Speedtest

Budeme nakupovat v e-shopech s 3D brýlemi?

07.10.2014 14:56 | Pavel Trousil
Budeme nakupovat v e-shopech s 3D brýlemi?

Celosvětově nejznámější e-shopy Amazon a eBay vznikly relativně nedávno, v roce 1995. Přestože se zabývají virtuálním prodejem, postupně se zařadily mezi nejúspěšnější prodejní místa planety. Brzy se však možná dočkáme virtuální reality. Nakupování v e-shopech tak bude připomínat kultovní film Minority Report.

img-3666-nahled

O Vánocích roku 2013, v nejvytíženější den, prodal Amazon každou vteřinu v průměru 426 položek. A to přesto, že si zákazníci nemohou produkty vyzkoušet v online prostředí na živo. Brzy se však možná dočkáme virtuální reality. Nakupování v e-shopech tak bude připomínat kultovní film Minority Report.

Fotografie a video již pro zprostředkování plnohodnotného virtuálního zhlédnutí produktů nestačí. Zákazníci jsou stále náročnější a e-shopy, které dokážou o produktu poskytnout obsáhleji nejen textové, ale i vizuální informace, jsou logicky úspěšnější. Zatímco malé CRT monitory postupně nahradily podstatně větší LCD a LED displeje, analogové fotoaparáty a skenery vystřídaly digitální zrcadlovky. Video v nízkém rozlišení původních analogových televizorů a VHS kazet zase nahradilo poměrně rychle Full HD video v digitální podobě.

Rychlost internetu se v civilizovaném světě zvýšila natolik, že je možné přehrávat video ve vysokém rozlišení v reálném čase. Všechny tyto moderní technické vymoženosti posunuly zážitek z nakupování online o velký krok kupředu a znamenaly ve své době vždy menší či větší revoluci. Ačkoliv se některé e-shopy stále trápí s plnohodnotným využitím tabletů a chytrých telefonů s dotykovým ovládáním, lze říci, že nyní zažíváme postupný, pozvolný přechod ke 3D videozáznamu a 3D fotografiím. Některé projekty však virtuální realitu posouvají blíže současnosti. Příkladem může být český projekt PhotoRobot, jehož snahou bylo vyvinout systém, který nabídne snadné pořízení rotační fotografie, i možnost vytvářet stereoskopické 3D snímky. PhotoRobot představuje sestavu robotických zařízení ovládaných počítačem, která dokáže nafotit snímky ve vysokém rozlišení v řádu několika málo minut.

Rotační 360° fotografii je možné interaktivně otáčet, obdobně jako například při procházení ulicemi v oblíbeném Google Street View. Kupříkladu dámskou kabelku nebo třeba hodinky si tak můžete prohlédnout detailně ze všech úhlů. Nemusí se však jednat pouze o malé předměty, podobně je možné na webových stránkách zobrazit motocykl, automobil či módní kousky prezentované modelkami. Díky pořizování snímků několika kamerami současně je PhotoRobot schopen vytvářet i 3D fotografie, které je následně možné pomocí 3D televizorů či 3D displejů a brýlí pozorovat obdobně jako 3D film.

K dokonalosti virtuální reality již chybí jen hmatové ovládání. Současné dotykové ovládání tabletů a chytrých telefonů je z principu dvojrozměrné. S využitím speciálních rukavic je však již dnes možné využívat trojrozměrné pohybové ovládání. Speciální rukavice totiž mohou simulovat doteky konkrétního předmětu podle 3D předlohy. V budoucnu se tedy pravděpodobně dočkáme toho, že si při nakupování online produkty nejen prohlédneme ve 3D, dokonce si je budeme moci virtuálně osahat. Přestože současná technologie pro zprostředkování hmatového vjemu dokáže prozatím naznačit hmatem jen tvar, zprostředkování pocitu hedvábného šátku, vlněného svetru nebo naopak chladného kovového povrchu je pouze otázkou času.

Spojení dokonalého vizuálního 3D zážitku a hmatového vjemu určitě povýší online výběr produktů v e-shopech o notný kus dále. Již nyní se můžeme v některých e-shopech setkat s rotačními 360° a 3D fotografiemi. Prohlížení internetu na 3D televizích také není žádnou novinkou. Kdybychom však v roce 1995 při zakládání Amazonu tvrdili, co vše bude možné do 20 let, věřili by nám pravděpodobně jen snílkové a nadšenci.

Autor komentáře: Hana Mráčková, Marketing Manager projektu PhotoRobot

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání