Přejít k hlavnímu obsahu

Kolik stojí vývoj softwaru na míru a jaké faktory ovlivňují cenu?

Promotion 21.11.2025
AD software
Zdroj: MEMOS Software

Cena za vývoj vlastní aplikace nebo softwaru na míru patří k nejčastějším kritériím při výběru dodavatele. Důležitá ale není otázka, kolik stojí software na míru – mnohem zásadnější je, kolik nový nástroj ušetří firmě peněz, nebo kolik přinese do rozpočtu.

Kapitoly článku

Vlastní software na míru neznamená levně a rychle. Jestliže se chystáte na vývoj vlastního softwaru na míru, počítejte s investicemi v řádu stovek tisíců, nebo dokonce milionů. Pokud ale vše uděláte správně, čeká vás potenciálně vysoký výnos a zlepšení fungování firmy.

Cenové hladiny softwaru na míru

Cena vývoje softwaru na míru je proměnlivá. Firmy by proto neměly přemýšlet, kolik stojí vývoj na míru, ale nad reálným přínosem výsledného nástroje. Investice za několik milionů se při správném vývoji a nasazení vrátí a přinese firmě konkurenční výhodu.

  • MVP / pilotní software – základní projekt softwaru na míru určený k co nejrychlejšímu nasazení a dalšímu vývoji. Cena se pohybuje ve stovkách tisíc korun.
  • Střední projekt – nejčastěji jde o modulové platformy, které umožňuje další rozvoj a napojení na ERP a CRM systémy. Stojí vyšší stovky nebo nižší miliony korun.
  • Enterprise projekty – velké nástroje s téměř neomezenými možnostmi růstu. Jedná se o komplexní a samostatně stojící software na míru s neomezeným rozpočtem.

Vyplatí se firmám krabicové řešení?

Krabicové řešení představuje levnější, ale omezenější alternativu k vlastnímu nástroji. Jedná se o hotový software, který je zakoupený (resp. pronajatý) k okamžité použití. 
Oproti vývoji softwaru na míru krabicové řešení ušetří výraznou část nákladů. Na druhou stranu ale pokrývá pouze běžné potřeby trhu. Jestliže firma potřebuje specifické řešení, dříve či později narazí na limity krabicového řešení a čekají ji investice do dalšího rozvoje.

V případě krabicového řešení uživatel software obvykle nevlastní. Platí si měsíční paušál a pronajímá si licenci. Pro malé firmy s nižším rozpočtem jde o ideální řešení, velkým firmám hledající robustní nebo specifické řešení se ale více vyplatí vývoj na míru.

Co ovlivňuje cenu vývoje softwaru na míru?

Vývoj je komplexní proces a cenu ovlivňuje řada faktorů. Softwarové firmy proto kalkulují individuální nabídky založené na důsledné vstupní analýze současného stavu IT. I když je každý projekt jiný, některé faktory se opakují a mají na cenu vliv.

  • Počet funkcí – nejzásadnější parametr, který do velké míry tvoří cenu za vývoj. Čím více funkcí, obrazovek a uživatelských rolí, tím je software dražší.
  • Jasné zadání – každá změna v zadání během samotného vývoje se projeví na výsledné ceně. Změny v zadání nad rámec agilního vývoje cenu nástroje prodraží.
  • Složitost napojení – některé nástroje na vlastní software vývojáři napojí jednoduše přes API, u jiných vytváří komplikovaný datový můstek. Cena za napojení bývá častým argumentem pro audit stávajících nástrojů.
  • Bezpečnostní a technické zázemí – práce s citlivými daty vyžaduje přístup v rukavičkách a kompletní zabezpečení. Ať už jde o účetní informace, osobní údaje, šifrování dat nebo  řešení uživatelských práv, vždy jde o navýšení investice.
  • Testování – složité systémy potřebují náročné testování. Funguje všechno jak má, neztrácejí se data? Odbyté testování se firmám obvykle vrátí po několika měsících provozu v podobě dalších nákladů.
  • Provoz a údržba – náklady na provoz a další vývoj jsou jednou z nejopomíjenějších položek. Samotná údržba přitom stojí 15 až 20 % ceny za vývoj ročně. Software na míru se navíc neustále vyvíjí, vyžaduje pravidelné aktualizace a správu.

Efektivní vývoj na míru s MEMOS Software 

Vývoj softwaru je nákladná disciplína. Firmy často utratí miliony, než se první uživatel přihlásí do systému. Jenže pokud vlastní software skutečně řeší klíčový proces a šetří čas desítek lidí každý den, návratnost je překvapivě rychlá.

V MEMOS Software se specializujeme na vývoj softwaru na míru. Víme, že vývoj vlastního nástroje si firmy neplatí z rozmaru, ale protože ho skutečně potřebují. U každého projektu proto razíme individuální přístup s tvorbou cenové nabídky na míru.
Autor: Ing. Martin Dušek, marketingová agentura PRESSPROJEKT
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme