Tip pro Windows 10: pozdržené vypnutí počítače
Možná se vám už také stalo, že jste kliknuli na tlačítko pro vypnutí počítače, ale hned jste…
Mileniálové jsou nejvíce ohroženi internetovými podvody | foto: CHIP
Na monitoru bliká zpráva, že váš počítač je vystaven bezpečnostnímu riziku či napaden virem. Nebo vám zazvoní telefon a někdo na druhé straně tvrdí, že volá z technické podpory.
Jakmile na takovou výzvu zareagujete, podvodníci získají vaše hesla, osobní údaje a kontrolu nad vaším počítačem, aniž byste si toho všimli. Poté se vás ještě snaží vydírat nabídkou pochybného bezpečnostního softwaru na vyřešení vašeho problému. Až 63 % lidí se za posledních 12 měsíců setkalo s hrozbou falešné technické podpory, uvádí nový průzkum společnosti Microsoft. Více než polovinu respondentů to stálo ztrátu času a šest procent lidí prodělalo i finanční újmu.
Průzkum ukázal, že uživatelé internetu se postupně učí rozpoznávat online hrozby a chránit se před nimi. Na druhou stranu i podvodníci se rychle učí přizpůsobovat měnícím se technologiím a novým bezpečnostním nástrojům. Používají sofistikovanější taktiky, jak prostřednictvím phishingových e-mailů, podezřelých webových stránek a vyskakujících (pop-up) oken získat přístup do počítačů a nainstalovat škodlivý software.
Microsoft dostává každý měsíc 11 tisíc stížností od lidí z celého světa, kteří se stali obětí podvodníků předstírajících technickou podporu. Společnost je dokáže analyzovat díky Jednotce digitální kriminality (Digital Crime Unit), která odhaluje hlavní pachatele podvodů. Ve spolupráci s kontrolními orgány podniká kroky na zastavení jejich činnosti a řeší právní postih.
Nejohroženější jsou mileniálové
„Když někdo zavolá a řekne, že je něco v nepořádku, lidé jsou hned znepokojení a často se řídí instrukcemi,“ popisuje obvyklý scénář Doug Shadel, ředitel Americké asociace důchodců státu Washington. Nejčastějšími obětmi falešné technické podpory však podle průzkumu nejsou starší lidé, ale mileniálové a generace Z. Častěji také muži než ženy.
Důvodem je mnohem častější rizikové chování na internetu. Mladí lidé navštěvují torrentové stránky a poskytují e-mailovou adresu, aby si mohli stáhnout filmy, videa nebo hudbu. Přestože s technologiemi vyrůstali a mají s nimi mnohem větší zkušenosti než starší generace, častokrát přecení své znalosti webů a technologií. Častěji také věří, že nevyžádaný kontakt od technologických společností je normální. Navíc takovou špatnou zkušenost mnohem hůře prožívají, trpí stresem, depresemi, narušením spánku, ztrácejí přátele a obávají se, že se nepříjemná zkušenost bude opakovat.
Podíl lidí podle věku a pohlaví, kteří se setkali s falešnou technickou podporou |
||||
|
Pop-up reklamy a okna |
Nevyžádané |
Přesměrování na webovou stránku |
Nevyžádané telefonáty
|
Generace Z (18-23 r.) |
53 % |
35 % |
48 % |
25 % |
Mileniálové (24-37 r.) |
52 % |
43 % |
43 % |
27 % |
Generace X (38-53 r.) |
43 % |
36 % |
33 % |
25 % |
Baby-boomers (54+) |
33 % |
31 % |
26 % |
31 % |
Muži |
50 % |
42 % |
40 % |
30 % |
Ženy |
39 % |
32 % |
32 % |
24 % |
Zdroj: průzkum Microsoftu
Nejčastější podvody
S falešnou technickou podporou se za poslední rok setkalo 63 procent uživatelů oproti 68 procentům z minulého průzkumu. Klesl zejména výskyt vyskakujících (pop-up) reklam a oken (ze 49 na 44 procent) a také nevyžádaných telefonátů (z 30 na 27 procent). Lidé se dokáží hrozbám lépe vyhýbat, zejména díky používání blokace reklam a pop-up vyskakovacích oken. Z devíti na šest kleslo procento lidí, kteří podvodem utrpěli určitou finanční ztrátu.
Podíl výskytu nejčastějších typů falešné technické podpory |
||
|
Výzkum 2018 |
Výzkum 2016 |
Všechny typy dohromady |
63 % |
68 % |
Pop-up reklamy a okna |
44 % |
49 % |
Nevyžádané e-maily |
37 % |
39 % |
Přesměrování na webovou stránku |
36 % |
37 % |
Nevyžádané telefonáty |
27 % |
30 % |
Zdroj: průzkum Microsoftu
Jak se bránit
Softwarové a technologické společnosti, jako je Microsoft, nikdy neposílají nevyžádané e-maily, ani netelefonují se žádostí o osobní nebo finanční údaje či s nabídkou technické podpory. Rovněž nikdy neuvádějí čísla, na něž je třeba volat, pokud se vyskytne bezpečnostní hrozba. Na taková čísla proto netřeba volat. Software je nutné stahovat z oficiálních stránek a z obchodů výrobců. Prohlížeče Microsoft Edge a Internet Explorer blokují známé stránky falešné technické podpory prostřednictvím Windows Defender SmartScreen. Mohou také blokovat otevírání pop-up dialogových oken.
Pokud již podvodníci získali informace a kontrolu nad napadeným počítačem, experti radí následující postup:
• Odinstalovat aplikace nainstalované na popud podvodníků a resetovat zařízení.
• Spustit celkové skenování s Windows Security na odstranění malwaru. Přijmout všechny bezpečnostní aktualizace, jakmile budou k dispozici.
• Změnit si hesla.
• Zavolat poskytovateli platebních karet a zrušit případné platby.
• Sledovat neobvyklé přihlašování a používat firewall Windows Defender k blokování přístupu ke službám, které byste normálně nenavštívili.
Lidé se učí rozpoznávat riziko
Podvody s předstíráním technické podpory jsou stále obrovským problémem, který lidi stojí mnoho času a peněz. Přesto průzkum ukázal, že lidé si postupně vytváří zdravou nedůvěru vůči nevyžádaným kontaktům technické podpory a dokáží lépe vyhodnotit potenciální riziko.
Stále však více než polovina lidí (52 procent), kteří se setkali s falešnou technickou podporou, ztratilo mnoho času kontrolou a opravou počítače. Téměř třetina uvádí, že jim to trvalo několik hodin, necelá pětina ztratila téměř týden a dvě procenta uvedla ještě delší časový úsek. Až 76 procent lidí, kteří se museli zaobírat řešením následků podvodu uvádí, že je tato nepříjemná zkušenost stresovala.
O průzkumu
Microsoft zveřejnil výsledky Globálního průzkumu falešné technické podpory (Global Tech Support Scam Research) dva roky po posledním průzkumu na toto téma. Letos byl zveřejněn v říjnu v rámci měsíce kybernetické bezpečnosti.
Průzkum se uskutečnil v 16 zemích na vzorku více než 16 tisíc dospělých uživatelů technologií vybraných tak, aby byl vzorek reprezentativní.
Možná se vám už také stalo, že jste kliknuli na tlačítko pro vypnutí počítače, ale hned jste…
Funkci »Microsoft Print to PDF«, která umožňuje prakticky z jakékoli aplikace s podporou…
Nástroj DISM (Deployment Image Servicing and Management) z výbavy Windows 10 lze použít k…
Držení smartphonu v jedné ruce a přibližování či oddalování zobrazení v Mapách Google může…