Přejít k hlavnímu obsahu

Nvidia má problém: téměř 40 % jejích tržeb závisí jen na dvou záhadných zákaznících

Pavel Trousil 02.09.2025
Nvidia
Zdroj: Vygenerováno v Gemini, redakce

Společnost Nvidia, která se stala symbolem boomu umělé inteligence, má zajímavý problém. Z nových finančních dokumentů vyplývá, že téměř 40 % jejích tržeb za poslední čtvrtletí připadá na pouze dva zákazníky. A nikdo neví, o koho jde a Nvidie to neprozradí.

Kapitoly článku

Kdo jsou tajemní zákazníci Nvidie A a B?

V dokumentech předložených americké komisi pro cenné papíry Nvidia označuje své dva největší klienty pouze jako „Zákazník A“ a „Zákazník B“. První z nich představuje 23 % celkových tržeb společnosti, druhý 16 %. Před rokem byla závislost na těchto dvou klientech výrazně nižší – tehdy dosahovala pouze 14 a 11 %.

Ačkoli Nvidia pravidelně zveřejňuje informace o svých největších zákaznících, jejich jména tají. Spekuluje se, že by mohlo jít o technologické giganty jako Microsoft, Amazon, Meta, Google nebo Oracle. Všechny tyto společnosti masivně investují do infrastruktury pro umělou inteligenci a potřebují k tomu právě specializované procesory od Nvidie.

Nvidia
Zdroj: APP economy insights
Nvidii se daří velmi dobře. A grafické karty už dávno nepředstavují hlavní zdroj přijmu. Zajímavé ale je, že téměř 40 procent tržeb připadá pouze na dva neznámé klienty.

Proč je to problematické

Vysoká koncentrace příjmů na malý počet zákazníků představuje pro Nvidii značné riziko. Pokud by kterýkoli z těchto velkých klientů rozhodl snížit objednávky nebo přešel ke konkurenci, mohlo by to mít velký dopad na výsledky společnosti.

Analytici jsou z této situace nervózní. Někteří varují, že bez jasnějšího přehledu o tom, kdo jsou tito zákazníci a jak stabilní je jejich poptávka, je těžké předpovídat budoucí růst Nvidie. Obzvláště když se trh s umělou inteligencí stále rychle vyvíjí a konkurence sílí.

Mohlo by vás zajímat

Jak Nvidia vysvětluje situaci

Nvidia sama přiznává, že může i nadále získávat podstatnou část svých příjmů od omezeného počtu kupců. Ve svých dokumentech píše, že tento trend může pokračovat. Společnost rozlišuje mezi přímými a nepřímými zákazníky - přímí kupují čipy přímo, nepřímí (jako jsou poskytovatelé cloudových služeb) nakupují prostřednictvím zprostředkovatelů.

Situaci ještě komplikuje fakt, že dva nepřímí zákazníci, kteří nakupují prostřednictvím zákazníků A a B, také představují více než 10 % celkových tržeb. Nvidia navíc zmínila „společnost zabývající se výzkumem a vývojem AI“, která významně přispívá k příjmům.

CEO Nvidie Jensen Huang zůstává optimistický. Odhaduje, že trh s infrastrukturou pro umělou inteligenci dosáhne do roku 2030 hodnoty 3 až 4 bilionů dolarů. Z toho Nvidia podle něj může získat asi až 70 %. 

Zdroj: Komise pro cenné papíry a burzy (SEC), APP economy insights, CNBC, Techcrunch, Datacenterdynamics


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme