Menu

Tip: jak pořizovat portrétní fotografie – lepší portréty se smartphonem

14.09.2022 12:00 | Pavel Trousil + Přidat komentář
Tip: jak pořizovat portrétní fotografie – lepší portréty se smartphonem

Tip: jak pořizovat portrétní fotografie – lepší portréty se smartphonem | foto: Guilherme Stecanella/Unsplash

Díky chytrým telefonům máme u sebe vždy slušný fotoaparát. Málokdy však využíváme jeho potenciál naplno. Ukážeme vám, jak můžete z portrétů získat více, a to jednoduchými prostředky.

Fotoaparát je stálým společníkem fotografa. Drahé vybavení však není to jediné, na čem při fotografování záleží: pomocí několika jednoduchých tipů totiž můžete pořídit krásné poutavé fotografie i chytrým telefonem nebo jednoduchým fotoaparátem. Ukážeme vám šest pravidel, která můžete snadno využít. Existuje mnoho způsobů, jak vyfotografovat osobu. Co však mají všechny snímky společné?

K fotografování potřebujete světlo. Portréty se nejlépe pořizují krátce po východu nebo krátce před západem slunce. Slunce je tehdy nízko, takže světlo je teplé a měkké, což je výhoda. Proto se vyhýbejte polednímu slunci, protože světlo pak přichází přímo shora. Vždy je také lepší nefotografovat na přímém slunci. Světlo je pak obzvláště ostré. Pro pokožku je však lichotivější používat měkké světlo – například ve stínu nebo za více či méně zamračených dnů. Nyní se pustíme rovnou na jednotlivé tipy.

Jak na to

1. Udržujte si odstup

Při fotografování portrétů dodržujte vzdálenost alespoň jeden metr mezi fotografovaným objektem a fotoaparátem, protože blízké objekty objektivy zvětšují. Jinak to může vést k tomu, že nos na fotografii bude vypadat větší, než ve skutečnosti je. Tvar obličeje také bude opticky zkreslený. Proto si zachovejte určitý odstup a případně si objekt přibližte, nebo později ořízněte, aby měl pro vás vhodnou kompozici. Mimochodem, to platí i pro selfie.

2. Použijte portrétní režim

Portrétní režim se u smartphonů v poslední době výrazně vylepšil. Umožňuje totiž podobně jako u zrcadlovky rozostřit pozadí, a oči diváka se pak soustředí na osobu. Intenzitu rozmazání můžete nastavit ručně, obvykle i zpětně v už pořízeném snímku. Technika však stále není úplně dokonalá. Sledujte, zda detekce okrajů objektu u vašeho obrázku funguje. Funguje tím lépe, čím větší je vzdálenost mezi obličejem a pozadím. Nepoužívejte příliš silné rozostření, na snímku ze smartphonu může často vypadat nepřirozeně.

3. Vytvořte hloubku

bokeh

Hloubka ostrosti nechá vyniknout objekt v popředí. Snímku by ještě pomohlo použít pravidlo jedné třetiny. | Zdroj: Christopher Campbell/Unsplash

Portréty často vypadají obzvlášť dobře, pokud snímek není tak jednorozměrný. Toho lze snadno dosáhnout takto: místo toho, abyste model umístili přímo před pozadí, ponechte určitý odstup nebo se postavte ke zdi a fotografujte šikmo pod úhlem, například podél zdi. Čím větší je vzdálenost, tím rozmazanější je pozadí a tím více model vynikne.

4. Jasný záměr

Na každém obrázku by měl divák rychle rozpoznat, o čem je a co je jeho hlavním motivem. Vyhněte se tedy příliš rušivému pozadí a nechte vyniknout hlavně objekt vašeho zájmu. Pokud pozadí obsahuje příliš mnoho rušivých prvků nebo je velmi nepřehledné, objekt se v něm ztrácí. Je příjemnější, když oko nemusí nikde hledat.

5. Dynamické linie

Pomocí linií přitáhnete k objektu ještě více pozornosti. Ty mohou směřovat k vašemu modelu v podobě předmětů, barev, světla nebo stínů. Je velký rozdíl, pokud je pohled diváka vědomě veden správným směrem. Objekt je pak rychle rozpoznán a snímek vypadá profesionálněji.

6. Použijte oblasti

Rozdělte obrázek na různé oblasti: např. popředí, střed a pozadí. Popředí a pozadí mohou být rozmazané (kvůli blízkosti a vzdálenosti), objekt je uprostřed. To lze dobře kombinovat s pravidlem třetin, kdy jsou plochy rozděleny na tři stejné části.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Nemusíte se obávat, váš e-mail ochráníme. Postupujeme podle těchto zásad a obchodních podmínek. Budeme vás pravidelně informovat o novinkách ve světě počítačů a technologií. Díky newsletteru snadno vyhodnotíme, jestli jsme se vám trefili do vkusu.




Komerční sdělení