Toy Story – revoluce na poli animace
Po dlouhá desetiletí se animované filmy tvořily velmi složitě tím, že je musely ručně kreslit i desítky umělců a celý proces tvorby trval i několik let. Bylo tedy třeba nakreslit enormní tisíce obrázků pro jeden film. Všechny nakreslené snímky se poté skládaly dohromady, což byl opět velmi náročný proces.
To se však změnilo 22. listopadu roku 1995, kdy byl vydán film Toy Story, který se do historie navždy zapsal jako první celovečerní animovaný snímek vytvořený čistě počítačovou animací. Do té doby si žádné studio na světě netrouflo na tak komplexní CGI tvorbu a Pixar tím odstartoval novou éru animace.
Samotný film však nebyl skvělý jen po technické a grafické stránce, ale měl i parádně napsané vyspělé postavy se smysluplným, dnes už kultovním humorem a příběhem. To znamená, že oslovil mnohem širší publikum diváků, než bylo u tehdejších animáků zvykem. Jen díky tomuto filmu mohly následně vzniknout hity jako Shrek, Doba ledová nebo Jak vycvičit draka.
Převratný animák vyžadoval svůj čas
Vzhledem k tomu, že Toy Story byl prvním filmem svého typu, musel Pixar od nuly vytvořit animační software, ve kterém musel naprogramovat, jak se budou chovat stíny, jednotlivé materiály u prostředí a postav, i to, jak efektivně vytvořit textury nebo 3D objekty. Celý tento proces byl nesmírně průkopnický, a zároveň i náročný, takže vytvořit Toy Story zabralo čtyři roky od konceptu po uvedení do kin.
Dva roky se psal scénář a testovaly se nové technologie a další dva roky zabralo čisté modelování prostředí a renderování samotného filmu. Vytvoření jednoho snímku trvalo 45 minut až 30 hodin v závislosti na komplexnosti a celý film měl takových snímků přes 100 000. Renderování probíhalo na více než 100 počítačích.
Pochopitelně, dnes už máme k dispozici několikanásobně výkonnější počítače, takže samotný render jednoho animáku může zabrat dva až šest měsíců v závislosti na složitosti scén. Zpravidla nejkomplikovaněji se renderuje kouř a voda, u které se musí brát v úvahu nespočet proměnných jako lom světla, intenzita proudění a specificky se propočítává i střet s objekty.
Se svolením studia Pixar
Se svolením studia Pixar
Se svolením studia Pixar
PŘEJÍT DO GALERIE
(6 FOTOGRAFIÍ)