Má to smysl?
Studie PwC uvádí, že účetní tráví 30 % pracovní doby rutinními úkoly. Ty přitom lze díky jednoduchým nástrojům automatizovat. Získají tím tak dostatek času na skutečně důležité úkoly a stanou se klíčovými partnery při tvorbě finančních strategií.
Má to smysl? Na to si musí každá firma odpovědět sama. Zkušenosti jiných firem ale dokazuje, že má. V roce 2023 ručně přepisovalo faktury 85 % firem. V roce 2024 se podíl snížil na 60 %. A přes 72 % CFO dnes využívá umělou inteligenci v automatizaci procesů, predikcích a řízení rizik.
Co umí moderní účetní software?
Moderní účetní software už dávno není o přepisování faktur a tvorbě tabulek. Zvládá automatické párování plateb, vytěžování účtenek a faktur a hlídání termínů. Důležitá je také integrace na další aplikace a software účetnictví, pokud je to třeba.
Účetní software pro moderní účetní podporuje umělou inteligenci a automatizaci. Reporty vytvoří jedním kliknutím. Umí také rozdělování uživatelských rolí a nastavení schvalovacího workflow.
Alice – automatický přepis faktur
Ruční přepis faktur do účetnictví zabírá účetním spoustu času. Alice je česká aplikace na vytěžování faktur, která běží ve webovém prohlížeči. Faktury vytěží a exportuje do účetního softwaru za zlomek času a s přesností 98 % při vytěžování dokladů.
To ale není všechno. Mobilní aplikace Alice se usnadňuje komunikaci s klienty. Ti vyfotí fakturu nebo účtenku a ihned ji odešlou ke zpracování. Všechny náklady se tak projeví v účetnictví v reálném čase a nikdo nedohledává ztracené účtenky těsně před daňovým přiznáním.
NotebookLM – rychlé analýzy na pár kliknutí
Relativně čerstvá novinka od Googlu rychle vytěží zdrojová data, která do ní nahrajete. Funguje jako umělá inteligence (např. ChatGPT). Neprohledává ale celý internet, tudíž nehalucinuje, a pracuje jen se zadáním, které jí uživatel dá.
Užitečné ale není rychlé procházení dat, ale tvorba výstupů. Uživatel si vybere z několika možností:
- Klasický text
- Prezentace
- Dialog dvou umělých inteligencí
- Video
- Myšlenkové mapy
- Reporty a přehledy
Představte si, že do NotebookLM nahrajete obsáhlou tabulku a ona z ní v rychlosti vytáhne důležitá data. Ta spáruje s další tabulkou a vytvoří podklady pro finanční plánování na další měsíce. Zdá se vám to nereálné? Vyzkoušejte NotebookLM.
FloQast – automatizace účetních uzávěrek
V korporátním účetnictví patří uzávěrky k temným obdobím. Levá neví, co dělá pravá, a spousta lidí jen zmateně tápe. Tento problém řeší SaaS FloQast. Program, který sjednotí týmové workflow a automatizuje tvorbu účetní uzávěrek.
S FloQast získají střední a velké firmy přehled nad tím, co je hotové a co ne. Neztratí tak dohled nad účetnictvím a ušetří si čas při rutinní práci. Co umí účetní software FloQast?
- Automatizace procesu měsíčních a ročních uzávěrek
- Tvorba přehledných checklistů a dashboardů pro kontrolu postupu
- Integrace s účetními systémy
- Zjednodušení spolupráce mezi účetními, daňovými poradci a CFO
- Automatizovaný schvalovací proces
Automatizace účetnictví šetří čas i nervy
Moderní účetnictví a správa financí není o sezení nad hromadami papíru. Automatizace účetnictví, efektivní archivace faktur nebo komplexní schvalovací proces usnadňují práci celému týmu a umožňují soustředění se na skutečně důležitou práci.
Účetní, CFO, manažeři a další pozice získají více času na strategická rozhodnutí. Nevěnují se rutině, ale posouvají firmu dál. Právě v tom je síla moderního účetnictví: méně rutinní práce s daty, více výsledků.
Autorem článku je marketingová agentura PRESSPROJEKT.