Přejít k hlavnímu obsahu

Plánované stárnutí hardwaru

Michal Bareš 06.12.2013
info ikonka
Zdroj:

Elektronika se často porouchá dříve než bychom to čekali. Zdá se nám to, nebo by to nemusela být náhoda? V podrobném článku jsme se zaměřili na různé finty, které výrobci používají k tomu, aby vás co nejčastěji donutili vytáhnout peněženku.

Obrázek odebrán. Jeden známý nám nedávno přinesl na opravu přibližně tři roky starý notebook, který zpravidla do deseti minut od zapnutí zkolaboval. Majitel žil v domnění, že jeho stroj je stále relativně nový, takže mu snad ani nepřipadalo divné, že pracuje až příliš tiše. Díky nečekaně tichému chodu notebooku jsme si od počátku byli téměř jistí, že problém bude způsoben nefunkčním ventilátorem. Oprava probíhala u nás v redakci, kde jsme vybaveni všemi potřebnými nástroji a počítače běžně rozebíráme a zase skládáme, ale i tak nám rozborka tohoto notebooku zabrala dobrých dvacet minut. Abychom se dostali k bloku s ventilátorem, museli jsme notebook rozmontovat skoro celý, jakmile jsme se ale k chladícímu agregátu starého Aceru dostali, hned jsme poznali, že náš původní předpoklad byl správný. Ventilátor i žebroví chladiče byly za léta používání ucpány nepropustnou prachovou zátkou, která zablokovala lopatky ventilátoru, a ten se nakonec přestal točit. Po zapnutí notebooku s nefunkčním ventilátorem se během několika minut logicky přehrál procesor a způsobil pád systému.

Během demontáže jsme si ale všimli jedné zajímavosti. Nýty, kterými jsou k šasi uchyceny pevné panty displeje, byly na několika místech téměř vylomené, a bylo tedy pouze otázkou času, kdy dojde k úplnému odlomení displeje. Pokud by majitel odnesl notebook do běžného servisu, pravděpodobně by mu místo vyčištění vyměnili celý blok ventilátoru a chladiče a poloupadlých pantů by si technik sice možná všiml, ale jejich opravou by se v lepším případě nezabýval, v horším by navrhl výměnu celého šasi notebooku a oprava by se vyšplhala na částku, která se vyrovná nákupu nového notebooku. My jsme náhradní díly koupili na internetu a za práci si nic neúčtovali, takže oprava se vyplatila. Faktem ale je, že kdyby výrobce použil vyjímatelný filtr chladiče, lepší tvar chladicího bloku a pevnější uchycení pantů, jeho výrobek by přežil mnohem déle.

Náhoda, šlendrián, nebo záměr?

Podobné zkušenosti máme bohužel i s řadou jiných elektronických zařízení. Když se podobné závady projeví krátce po skončení záruční doby, nedokážeme se ubránit myšlence, že to výrobci konstrukční chyby a nekvalitní součástky možná používají záměrně, aby své zákazníky donutili k rychlejšímu nákupu nového zařízení. Sice tím možná přijdou o zákazníka, kterému se předčasně porouchal jejich produkt, ale vzhledem k tomu, že to dělají všichni, mohou počítat s tím, že k nim přejdou zklamaní majitelé předčasně zesnulých konkurenčních zařízení.

Celý článek si můžete přečíst v papírovém Chipu 1/2014 nebo v jeho elektronické verzi pro tablety, který vychází 13. prosince 2013.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme