Elektroautomobily se řídí skoro stejně jako klasické vozy se spalovacími motory. Stačí otočit klíčkem, šlápnout na plyn, a můžete jet. Při rozjezdu se však neozve hučení motoru a za jízdy uslyšíte pouze šum větru. Malý sportovní vůz VW E-up! reaguje tak, jak bychom od sportovně laděného vozu čekali, při jeho řízení ale nebudete muset ani šlapat na spojku, ani používat řadicí páku. Řidič má v tomto prvním sériově vyráběném elektrickém automobilu VW, který se začne prodávat již příští rok, pocit, jako by řídil stroj z vědecko-fantastického filmu. Přestože vůz nevytváří žádné emise, zážitek z jízdy je stoprocentní. Spalovací motor se náhle jeví jako anachronismus.
Automobil s elektrickým motorem je hotový, alespoň z technologického hlediska. Již dnes jsou k dispozici některé modely, jako například Mitsubishi i-MiEW, Nissan Leaf, Opel Ampera, Renault Fluence, a příští rok se začne prodávat i VW E-up! Zakrátko se má na trhu také objevit prvníelektrický Mercedes Smart Fortwo (Electric Drive III). Vývoj a výzkum hybridních nebo čistě elektrických automobilů probíhá u všech velkých výrobců, takže během několika následujících let se můžeme těšit na rychlý rozvoj této technologie a s tím spojený strmý pád cen těchto vozů. Vývoj nového elektrického smartu trval déle než čtyři roky a čekají na něj již stovky zákazníků, kteří si jej předobjednali. Za cenu okolo 19 000 eur jde o aktuálně nejlevnější elektrický automobil. Kromě pořizovací ceny musí majitelé počítat i s měsíčním nájmem baterií ve výši 70 eur. Výrobcem udávaný dojezd na plně nabité akumulátory je 140 km, což znamená, že takový automobil je vhodný především pro městský provoz a není určen na delší cesty. Právě velká města ale potřebují očistu životního prostředí nejvíce.
Celý článek si můžete přečíst v papírové nebo elektronické verzi Chipu 5/2012.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.