Rozesílání e‑mailů lidem, kteří je potom ani neotevřou, možná poškozuje hodnocení vašeho webu Googlem. Alespoň to podle vlastní zkušenosti tvrdí Jake Ludington na blogu Lockergnome. Matt Cutts z Googlu se do toho sice osobně vložil a spojitost popírá, jenže mu není nutno až tak věřit. Nesdělovat, jak přesně hodnotící algoritmy pracují a co vše se hodnotí, je totiž nedílnou součástí taktiky Googlu. Nikoli protože by chtěl být zlý na webmastery, nýbrž proto, že takřka každý hodnotící agloritmus lze obehrát, jestliže jej znáte.
Případ neotevíraných e‑mailů je jen další dílčí kapitolou v již několik měsíců trvající postupné předělávce algoritmů Googlu, která má výrazně srazit viditelnost webů s obsahem nehodnotným.
Na Jakově webu se počátkem dubna výrazně propadla návštěvnost. Jakmile prověřil, že příčinou není technická chyba na jeho straně, pátral, pátral, až údajně dostal tip od někoho z Googlu, že může být trestán za to, jakým způsobem rozesílá e‑maily.
Jake rozesílá zpravodaj, ale jen těm, kdo si jej vyžádají. Jenže někteří tak učiní, a pak ho stejně nečtou. Možná i vám do schránky chodí něco, co jste si někde přihlásili, ale nikdy se neobtěžujete to otevřít, ale ani to odhlásit.
Jak Google ví, že to nečtete? Máte‑li schránku u Gmailu, ví to; přinejmenším vědět může. U Gmailu má dnes schránku řada lidí, a Googlu jsou tak dostupny poměrně významné statistické údaje o tom, nakolik lidé otevírají a čtou poštu z určitých domén. Jake se domnívá, že jestliže nad určitou míru vzroste poměr těch, kteří se zprávu neobtěžují ani otevřít, je web odesilatele označen za podezřelý. Kromě toho mohou někteří uživatelé z pohodlnosti takovou zprávu označit za spam, namísto toho, aby se postarali o řádné odhlášení jejího odběru.
Jake užívá k rozesílání zpravodaje služby AWeber, která rovněž dokáže sledovat přinejmenším to, kdo někdy klikl na odkaz ve zpravodaji obsažený, anebo kdo zprávu nikdy neotevřel, ač to se zpravidla spoléhá na vložené obrázky, jež řada e‑mailových klientů preventivně zamezuje. Nicméně se lze dohadovat, že jestliže někomu posíláte zpravodaj, ale on nikdy neklikne na žádný odkaz v něm, nemá smyslu mu jej posílat. Zejména pak ne, jestliže vás to může dostat do potíží.
Jake se rozhodl prostě svůj seznam předplatitelů pročistit od těch neaktivních; prý to hodlá opakovat ke konci každého měsíce. Poté se obrátil skrze nějaký formulář na Google se žádostí o nové posouzení a popsal opatření, která učinil. Na to mu přišla odpověď, že označení jeho domény za spammerskou je staženo!
Matt Cutts pak sice může souvislost jednoho s druhým popírat, ale nemůže‑li zajít do podrobností, jaké ponaučení si z případu vezmete?

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.