Společnost Xiaomi, výrobce stejnojmenných smartphonů a tabletů, existuje pouhé čtyři roky. I za tak krátkou dobu se jí ale podařilo zcela obrátit trh s mobilními telefony. Její obchodní strategie je přitom velmi prostá – vyrábět špičkové smartphony a prodávat je za velmi dostupnou cenu. Výsledek se dostavil rychle – Xiaomi je dnes celosvětově na třetí příčce v prodeji smartphonů, za korejským Samsungem a kalifornským Applem. Ve 3. čtvrtletí letošního roku se totiž prodalo 18 milionů smartphonů se značkou Xiaomi, což reprezentuje 5,6% podíl na globálním trhu. V Číně, tedy na celosvětově největším trhu pro smartphony, je Xiaomi dokonce jedničkou v prodejích.
Hlavním strůjcem úspěchu Xiaomi je jeho generální ředitel Lei Jun (45), podle časopisu Forbes 8. nejbohatší člověk v Číně. Své bohatství nijak nevystavuje, tvrdí o sobě, že pracuje 100 hodin týdně, nemluví žádným cizím jazykem a Čínu opouští jen velmi zřídka. V Číně je považován za opravdovou legendu a jeho styl prezentací nových produktů nápadně připomíná Steva Jobse.
Tajemství úspěchu Xiaomi spočívá ve výrazném snížení nákladů na výrobu a distribuci kvalitních smartphonů, kdy je například vynechán prvek prodejců a smartphony jsou prodávány výhradně přes web. Tím Xiaomi ušetří asi 10 % nákladů. Dalším kouzlem Xiaomi je perfektně zvládnutý marketing a komunikace v sociálních sítích. Minulý rok se díky tomu podařilo Xiaomi prodat 100 000 smartphonů během 90 sekund. Při letošním vstupu na indonéský trh pak proběhl bleskový prodej 10 000 smartphonů během 40 sekund. Lei Jun má ovšem další odvážný cíl: chce, aby nejpozději za pět až deset let byla firma Xiaomi největším výrobcem smartphonů na světě.
Do budoucna se Xiaomi nechce soustředit jen na výrobu smartphonů. Firma plánuje investovat až miliardu dolarů do oblasti mobilní zábavy, což je jistě strategický tah. Dostupnost zábavního obsahu může ještě dále zvýšit hlad po výkonných smartphonech Xiaomi.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.