Murdochova News Corporation včera v New Yorku představila první veřejné vydání nového digitálního deníku The Daily, který je připravován zvlášť pro iPad a je placený. Přítomen byl také zástupce Apple Inc.
Obě společnosti o deníku mluví jako o něčem převratném — máme však pochybnosti: čím je The Daily jiný, nový?
The Daily je vytvářen zvlášť pro iPad, jenže iPad je jen přenosný počítač s určitým způsobem ovládání. Není jedinečností iPadu, že dokáže přehrát video nebo zobrazit panoramatickou fotografii, a způsob, jakým posouváte stránky nebo jakým volíte zobrazení toho nebo onoho, není přece pro dozvídání zpráv podstatný. Na webu je mnoho interaktivních zpravodajských zdrojů a některé zkrátka využívají možností počítačů lépe a úplněji než jiné…
The Daily je placený. Ani v tom není mezi online zdroji první, krom toho se to zatím moc neujalo. Placený je vybraný obsah online verze Murdochova Wall Street Journalu, placena byla po několik let část obsahu Economist.com, a zjevně od toho ustoupili. Předplatit si lze například digitální vydání The New York Times.
Kupodivu to, že čtenář The Daily zaplatí, ho nezbaví reklam. Jak vyjádřil Rupert Murdoch, čtenář zaplacením naopak osvědčí, že je o to hodnotnějším cílem pro reklamu — dokáže tím, že obsah ho skutečně zajímá. Navíc se registroval… Inzerce v The Daily bude moci být díky tomu prodávána dráže.
Nadto bude sledováno a k lepšímu zacílení i prodeji reklamy využíváno chování čtenáře — které stránky čte, co otevřel… Připouštíme, že běžné webové stránky a do nich vložené reklamní systémy rovněž sledují chování svých návštěvníků, ač víceméně anonymně. Ale například Facebook vás sleduje podobně, a anonymně nikoli, ač k inzerentům by se vaše osobní data správně dostat neměla.
Když se vrátíme k motivu, že iPad je jen počítač se zvláštním ovládáním, Rupert Murdoch prohlásil, že The Daily nezůstane pouze pro iPad. V podstatě se čeká jen na to, až se jiný tablet ujme a rozšíří srovnatelně. Když se tak stane, The Daily bude spuštěn i pro něj. (Čeká se snad na Android 3.0?)
Podivujeme se nad tím, že má být — v době přemíry zpravodajského obsahu ze všech stran, ale přitom napjatých rozpočtů na jeho tvorbu — obsah pro The Daily vytvářen jen zvlášť pro něj — za zhruba půl milionu dolarů týdně! (Pan Murdoch si ovšem chválí, jak ubudou náklady výrobní oproti novinám tištěným.) Něco však The Daily přebírat bude — objeví se například videa od Murdochovy televize Fox News.
Obsah The Daily je v omezené míře dostupný i na webu, ale jen jednotlivé stránky — to proto, aby mohly být čtenáři sdíleny. Nedostanete se z nich k žádné úvodní stránce deníku nebo k jeho obsahu. Odkazy na vybrané články a na jiný obsah naleznete na Twitteru nebo na Facebooku.
Když to shrneme prostě, je to pokus o vytvoření nového online deníku, od počátku placeného (ač při 99 centech týdně ne drahého), a placený bude proto, aby se na něm o to lépe prodávala inzerce. Nový pokus to bude možná právě proto, že ty předchozí moc nedopadly. Aby tohle prošlo, zvolí se cool iPad — jehož uživatelé trik spolknou nejspíše — a celé se to zaobalí do vyprávěnek, jak je obsah jedinečně připravován pro iPad, jelikož můžete to či ono posunout prstem, nebo se k některému obsahu dostanete tak, že iPad otočíte na šířku.
Podotýkáme, že po stránce novinářské nebude The Daily nijak světoborné. Jednak má zaujmout „každého“, a jednak je to, konec konců, produkt News Corporation.
Rupert Murdoch má s projektem velké ambice. Aby se projekt zaplatil, o to strach nemá. Ježto v News Corp. očekávají, že příjmy z inzerce a příjmy z předplatného budou časem zhruba půl na půl, k tomu, aby projekt neprodělával, stačí kolem čtvrt milionu předplatitelů. Za úspěch — nikoli s hlediska finančního — by to však Rupert Murdoch nepovažoval. Přál by si předplatitelů miliony.