Nacházíme se ve Virtual Human Interaction Lab ve Stanfordu, v laboratoři, kde se podle expertů dá zažít nejsilnější prožitek virtuální reality. Uprostřed laboratoře leží dřevěné prkno. Scénu pozoruje Mark Zuckerberg, multimiliardář a známý zakladatel Facebooku, který má na hlavě nasazenu přilbu virtuální reality. Najednou se ve virtuálním světě dole pod prknem otevře skrytá plošina v zemi a odhalí temnou šachtu, nejméně pět metrů hlubokou. Prkno teď tvoří jenom úzký můstek vedoucí přes jámu.
Mark Zuckerberg stojí v půli cesty na prkně, dívá se dolů do hlubiny a strachy se potí. „A teď bych chtěl, abyste udělal krok na stranu," říká instruktor. Zuckerberg ví, že ve skutečné laboratoři na tom místě žádná jáma není, ale jeho mozek, ošálený headsetem, mu říká, že balancuje na okraji propasti.
Jestli Zuckerberg udělal krok na stranu, potom zpanikařil a instruktor ho musel zachytit, není známo. Jisté je, že zakladatel Facebooku byl možnostmi virtuální reality ve stanfordské laboratoři natolik nadšen, že za šest týdnů potom zakoupil firmu Oculus VR za téměř dvě miliardy amerických dolarů. Tato společnost uvedla na trh nový headset s názvem Oculus Rift, který je technologicky znatelně výše než předcházející pokusy. Přilby z devadesátých let dvacátého století byly příliš velké, těžké a drahé, po jejich nasazení se uživatel stával poněkud nemotorným a také nabízely jenom úzký pozorovací úhel – takže to na hráče působilo, jako kdyby seděl před projekčním plátnem. Naproti tomu Oculus Rift je technicky dál: nabízí široký zorný úhel 110 stupňů, má hmotnost pouhých 380 gramů a cenově se vešel do 300 dolarů (přibližně šest a půl tisíce korun).
Pro první přilby bylo typické značné zpoždění obrazu za pohybem hlavy, vinou čehož docházelo u uživatele k nevolnosti (tzv. motion sickness). Expert na virtuální realitu Michael Abrash před dvěma lety na svém blogu napsal, že kritická hranice pro čas, ve kterém se musí obnovovat obraz po pohybu hlavy, leží u 20 milisekund, ještě lépe u patnácti nebo u sedmi. Pro srovnání: mrknutí očního víčka trvá 300 milisekund. Právě vydaný Oculus Developer Kit 2 chce zlomit hranici 20 milisekund. „Jedná se o zcela novou komunikační platformu," říká k tomu Zuckerberg. „Jednoho dne, jak se domníváme, bude tato intenzivní rozšířená realita součástí všedního života miliard lidí." Facebook chce z virtuální reality udělat trh srovnatelný s mobilními telefony.
Uveřejněno v časopisu Chip 02/15 a jeho digitální verzi pro libovolné smartphony, tablety a počítače.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.