Menu

Grafiky Nvidia pro skvělé hraní

Podle očekávání pokořila nová grafická karta Nvidia GeForce RTX 2080 Ti v testovacím centru Chipu všechny dosavadní rekordy benchmarků. Her, které maximálně využívají novou technologii raytracing, ale zatím mnoho není.

Nvidia neoznačuje novou technologii jinak než jako herní revoluci: raytracing, výpočetně náročný proces pro vykreslování realistických herních obrazovek, se dosud používal pouze při produkci hollywoodských trháků. A tuto revoluci přináší nová generace grafických karet GeForce RTX 20x0 s grafickým jádrem Turing. Ve srovnání s předchozí generací GTX 10x0 s GPU Pascal se u nich výrobní proces snížil ze 16 na 12 nm. Počet tranzistorů vzrostl u špičkových modelů o celých 55 procent, na 18,6 miliardy, a to kvůli nové technologii raytracing a Ai jádrům. To z GPU GeForce RTX 2080 Ti TU102 děla zatím nejpokrokovější a největší hráčský grafický čip v historii. Avšak náročná výroba čipů s pravděpodobně nízkou výtěžností je důvodem pro skutečně ambiciózní ceny a nízkou dostupnost při uvádění na trh.
Vzhledem k tomu, že velká část doplňkových obvodů je zaměřena na zpracování nových typů efektů pro dokonalé stínování a realistické odrazy, výkonový skok v konvenčních měřítkách je celkem běžný, jako při normálním posunu z generace na generaci. Nějaký čas bude navíc trvat, než se masově objeví efekty, jako je raytracing (sledování paprsků) v reálném čase a vyhlazování okrajů s použitím umělé inteligence v dostupných herních titulech. Kvůli příliš vysoké ceně proto nejvyšší model RTX 2080 Ti, který jsme měli možnost testovat, zůstává výrobkem zejména pro skutečné nadšence.

Nové grafické karty generace RTX

V testovacím centru Chipu jsme měli možnost otestovat grafickou kartu Zotac Gaming GeForce RTX 2080 Ti AMP Edition (cca 36 000 Kč). Ve srovnání se standardní verzí čipu TU102 v edici AMP umožňuje zvýšit pracovní frekvenci v režimu Boost z 1 545 na 1 665 MHz. Základní taktovací frekvence je ale stejná - 1 350 MHz, stejně jako pracovní frekvence 11GB grafické paměti DDR6, která činí 1 750 MHz. Stejně jako grafické karty 2080 Ti má grafická karta RTX spotřebu TDP 250 wattů. Vyžaduje tedy dva osmipólové napájecí konektory PCIe a v závislosti na typu CPU alespoň 650W napájecí zdroj počítače. Velký chladič grafické karty je vybaven třemi 90mm ventilátory, takže karta zabere hodně místa. Na délku má 30,8 cm a zabere v počítačové skříni, která musí mít velké rozměry, tři sloty. Kromě tří konektorů DisplayPort 1.4 je k dispozici i jeden port HDMI 2.0b a také speciální konektor Virtual-Link USB-C. Ten obsahuje signál DisplayPort a používá se k připojení brýlí pro virtuální realitu pouze jedním kabelem - takové brýle ale zatím nejsou v prodeji.

Jako druhou kartu řady RTX jsme měli možnost otestovat model MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio (cca 23 600 Kč). Její GPU TU104 je menší a má také méně výpočetních jednotek než větší TU102 modely Ti. I v tomto případě MSI umožňuje zvýšit frekvenci GPU oproti referenční hodnotě: 1 860 místo 1 710 MHz. Nvidia je tedy v referenční frekvenci poměrně skromná, protože téměř všichni výrobci grafických karet řady Turing nabízejí možnost použít vyšší frekvence. Frekvence paměti (DDR6 na 1 750 GHz) jsou podobné jako u verze Ti - avšak menší model má pouze 8 GB RAM namísto 11. Použitá 256bitová sběrnice namísto 352bitové ale vede ke snížení šířky pásma, takže přes ni proudí jen 448 GB/s namísto 616. Kvůli svému širokému chladiči je karta MSI dokonce ještě větší než Zotac AMP. Obě karty jsme testovali s v té době aktuálním ovladačem Nvidia 416.16 a nezjistili jsme u nich žádné nestability nebo poruchy. Pro porovnání uvádíme také hodnoty nejlepších předchůdců Nvidia MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G a výsledky nejnovějších AMD grafik Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+.

Nejvyšší hodnocení v testovací laboratoři

Při testování nových grafických karet jsme použili naše standardní testovací procedury. Testy provádíme na sestavě s procesorem Intel Core i7-6700K a operační pamětí o kapacitě 16 GB RAM a jako systém jsme použili MS Windows 10. Výsledky ukazují, že čím je software novější a čím vyšší je použité rozlišení, tím více karty RTX těží ze svých možností a mají lepší výsledky. V DirectX 12 benchmarku Time Spy grafika RTX 2080 Ti jednoznačně vede - nižší model 2080 dosahuje jen 85 % výkonu Ti, starší GTX 1080 Ti dokonce jen 76 % a AMD je s 58 % daleko za ní. U některých starších DirectX 11 titulů (podívejte se na výsledky různých her v našem grafu) se starší grafika 1080 Ti pohybuje dokonce před novou 2080. Takže pokud hrajete převážně klasické hry ve vysokém rozlišení a nezajímají vás nové možnosti a efekty raytracingu, úplně v pohodě si vystačíte se starší grafikou GTX 1080 Ti -obzvláště když teď lze očekávat snižování jejich cen. Hodně starý software dokonce nové karty zpomaluje - například jednoduchý test 3DMark Cloud Gate běží na starší GTX 1080 Ti mírně rychleji než na RTX.

Nejrychlejší karta Vega 64 od AMD nemá proti nové generaci karet Nvidia šanci. Argumentem pro AMD ovšem je, že monitory s technologií AMD FreeSync jsou větší a cenově dostupnější než monitory s technologií G-Sync od Nvidie. A takový monitor, dokonale synchronizovaný s grafickým výstupem, může přinést příjemný herní zážitek i při nižším fps.

Hlad po energii opět roste

Navzdory zmenšené výrobní technologii z 16 na 12 nanometrů má spotřeba energie u karet RTX 2080 opět tendenci růst - při běžném provozu spotřeboval náš testovací systém s oběma grafikami 2080 asi o deset wattů více, než když byl vybaven kartou GTX 1080 Ti. Na druhou stranu, při plném zatížení, tedy při běhu syntetického benchmarku FurMark, jsou nové karty trochu úspornější než starší Nvidie a modely od AMD. Pokud jde o hlučnost, žádná z karet není nijak mimořádná. V případě karty Zotac RTX 2080 Ti ale stojí za zmínku, že její ventilátor, na rozdíl od ostatních testovaných kandidátů, se otáčí i v případě, že je počítač v klidovém stavu. Ovšem jen velmi pomalu.

Závěr: Fascinující technologie za vysokou cenu

Pro ty, kteří mají grafickou kartu s GeForce GTX 1080 (Ti), se asi nenajde dost racionálních argumentů pro to, aby rychle přešli na novou generaci karet. Alespoň do té doby, než se objeví dostatek her, které budou podporovat raytracing v reálném čase, nebo nový, pro RTX exkluzivní antialiasing procesem DLSS. I v případě dalších upgradů, případně při pořizování nové herní sestavy, je zatím cena grafických karet RTX-2080 dost limitující. Faktem ovšem je, RTX 2080 Ti nějakou dobu zůstane výkonnostní královnou v oblasti grafických karet, stejně jako to bylo u verze GTX 1080 Ti, která v tuto chvíli pro novou grafickou kartu RTX 2080 představuje silnou konkurenci.

Jiná je situace v případě grafických karet RTX 2070, které nabízí zajímavý kompromis. Umožňují totiž poměrně levný vstup do třídy raytracing karet - pokud tuto technologii nemusíte nutně kombinovat s rozlišením 4K. Ať tak či onak, Nvidia s novými grafickými kartami výrazně rozevřela výkonnostní mezeru od AMD. Aby AMD opět zachytilo trend, bude muset přistoupit k podobnému převratu s novou generací GPU jako v případě procesorů Ryzen.

***

Výkonné grafické karty v testu

1. místo Zotac Gaming GeForce RTX 2080 Ti AMP Edition 2. místo MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G 3. místo MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 4. místo Zotac Gaming GeForce RTX 2070 AMP Extreme 8GB GDDR6 5. místo Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+
Celkové hodnocení 96,2 88,1 85,2 80,2 68,5
Orientační cena (Kč) 36 000 23 600 23 600 17 500 16 200
Výkon (80 %) 100 91 86 78,8 66
Hlučnost (10 %) 79 88 92 86 91
Vybavení (5 %) 98 68 79 98 65
Spotřeba (5 %) 68 66 67 73 64
TECHNICKÉ ÚDAJE
Velikost paměti (GB) a typ 11 GB DDR6 11 GB GDDR5X 8 GB GDDR6 8 GB DDR6 8 GB HBM2
Frekvence GPU standardní/Boost (MHz) 1 350/1 665 1 544/1 658 1 515/1 860 1 410 1 373/1 580
Frekvence paměti (nominální) (MHz) 1 750 1 376 1 750 1 440 945
Šířka spěrnice (bitů) 352 352 256 256 2 048
Unifikované shadery 4 352 3 584 2 944 2 304 4 096
Výrobní proces (nm) 12 16 12 12 14
Počet transistorů (mld.) 18,6 12,0 13,6 13,6 12,5
Max. spotřeba (TDP) (W) 250 250 215 175 295
Rozměry (délka cm / sloty) 30,8 / 3 29 / 3 32,7 / 3 30 / 3 31 / 3
NAMĚŘENÉ HODNOTY
3DMark Fire Strike 22 767 20 888 20 198 18 652 16 904
3DMark Fire Strike Ultra 8 132 7 001 6 552 5 747 4 894
DiRT Rally 4K (fps) 87,8 74,6 67,1 60,1 50,3
Alien: Isolation 4K (fps) 141,5 111,7 111,9 92,7 67,6
GTA V 4K (fps) 104,5 80,1 76,2 66,5 46,3
Spotřeba PC v klidu/v zátěži (W) 61/383 52/410 62/390 59/341 70/405
Hlučnost v klidu/v zátěži (son) 1,4/2,7 0,0/2,1 0,0/ - 1,1 / 1,6 0,0/1,7

Všechna Výborný hodnocení (100-90,0) v bodech Velmi (max. dobrý 100); (89,9-* ano 75,0) * ne Dobrý c Chip (74,9-tip 60,0) Dostačující (59,9-45,0) Nelze doporučit (44,9-0)

***

Mnohem vyšší výkon v DirectX12

Benchmark 3DMark Time Spy v extrémním nastavení využívá na maximum všechny možnosti aktuálního 3D rozhraní Microsoftu - a nové karty zde získávají výhodu.

3DMark Time Spy Extreme (DX12 + 4K)
3DMark Score 5 213 4 030
Graphics Score 6 598 4 592
Graphics Test 1 (fps) 42,21 29,18
Graphics Test 2 (fps) 38,46 26,94
RTX 2080 Ti GTX 1080 Ti

Menší spotřeba při plném zatížení

Navzdory vyššímu výkonu ve většině benchmarků vyžadují nové karty Nvidia RTX méně energie než jejich konkurenti.

Spotřeba (ve wattech)
Zotac Gaming GeForce 383
RTX 2080 Ti AMP Edition 61
MSI GeForce GTX 1080 Ti 410
Gaming X 11G 52
MSI GeForce RTX 2080 390
Gaming X Trio 62
Sapphire Radeon RX 405
Vega 64 Nitro+ 70
PC za plného gr. vytížení PC v klidu

Foto popis| Takto karty RTX vytvářejí fotorealistický obraz
Foto popis| Na této demoscéně ze hry Metro Exodus je vidět, jak raytracing zajistí, aby se světelná skvrna na židli odrazila od skryté strany skříně na zdi.
Foto popis| Demonstrační video o raytracingu UL Benchmarks (youtu.be/ hX3UTZ4Gn6g) znázorňuje, jak tato technologie přesně vypočítává odrazy na kosmické lodi.
Foto popis| Tiché chlazení a USB-C pro VR brýle
Foto popis| Karta MSI RTX 2080 je vybavena třemi velkými axiálními ventilátory, které se v případě, kdy je osobní počítač v klidovém režimu, přestanou otáčet.
Foto popis| Stejně jako všechny ostatní grafické karty RTX má Zotac AMP rozhraní VirtualLink (USB-C včetně DisplayPortu) pro připojení brýlí pro virtuální realitu.

O autorovi| CHRISTOPH SCHMIDT, autor@chip.cz


Příbuzná témata: