Jak nová funkce funguje
Internetový a technologický gigant z Mountain View dominuje online vyhledávačům už několik let. Důvěra v zobrazovaný obsah ale v poslední době dost utrpěla: s relevantními výsledky vyhledávání se stále častěji mísí sponzorované odkazy a články, texty generované umělou inteligencí, nebo méně významné zdroje.
Google si to zdá se uvědomuje a cítí související riziko. Pokud by šla úroveň vyhledávání dolů, hrozí odchod uživatelů k jiným službám. Nabízejí se přímo nástroje umělé inteligence, mezi kterými vyniká například Perplexity, ale také je jasné, že mladí už mají k vyhledávání zcela jiný přístup.
Vývojáři vypustili mezi omezenou skupinu uživatelů ve vybraných regionech funkci – prozatím v testovací fázi –, která dotazujícím vrací mnohem větší kontrolu nad výsledky vyhledávání. Pomocí nového nástroje „Preferred Sources“ (upřednostněné zdroje) si uživatelé sami mohou zvolit své oblíbené zdroje. Podle zjištění serveru Android Authority jsou na stránkách s výsledky vyhledávání zvýrazněny oblíbené webové stránky.

Testovací verze prozatím jen v USA a Indii
Novou funkci mají možnost si vyzkoušet prozatím jen uživatelé ve Spojených státech a Indii, a to prostřednictvím Google Search Labs. Podle prvních zpráv i přesto novinka v beta verzi ještě nebyla aktivována všem zájemcům. Co se týče uvolnění v dalších regionech, případně globálního rolloutu, Google žádné bližší detaily nezveřejnil.
Funkce se týká zejména oblasti „Top Stories“, což je ve výsledcích vyhledávání Google prominentní sekce informací nad běžnými webovými odkazy. V budoucnu zde uživatelé mohou označit svá oblíbená média hvězdičkou.
Přizpůsobené vyhledávání Google má svá omezení
Jakmile si vyberete svůj oblíbený zdroj informací, přednostně se zobrazí u odpovídajících vyhledávacích dotazů. Označí se symbolem hvězdičky, někdy se dokonce i zvýrazní na samostatném řádku.
K celé věci je ještě důležité poznamenat, že se nejedná o kompletní proces filtrace obsahu. Nadále se budou zobrazovat i ostatní zdroje. Jde jen o to, že upřednostňované weby by měly být viditelnější. Také by neměly budit dojem sponzorství, exkluzivity či jiné formy preference na jiném základě, než je volba uživatele.
Zdroj: Google Blog, Android Authority