Přejít k hlavnímu obsahu

Kolik elektřiny spolkne výroba benzinu? Čísla vás možná překvapí

Jiří Palyza 29.06.2025
Ropná rafinérie na výrobu paliva
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Celkové energetické nároky se často zmiňují pouze ve vztahu k elektromobilitě, kde se to i vzhledem k potřebě pravidelného dobíjení vozidla nabízí. Málokdo se však se stejnou otázkou obrací k provozu vozidel s konvenčními motory. Napadlo vás někdy se zamyslet, kolik elektrické energie například stojí výroba paliv?

Kapitoly článku

Neviditelná elektřina v nádrži: co nám uniká v debatě o autech?

V posledních letech se mnoho studií a analýz zabývalo dokazováním, že elektromobilita je i navzdory energeticky náročné výrobě baterií a pravidelné potřebě je nabíjet šetrnější k životnímu prostředí než vozidla na fosilní paliva. I přesto však přibližně 60 % Evropanů stále považuje spalovací motor za nejvíce udržitelný typ pohonu.

Zatímco energetické nároky na výrobu a provoz elektromobilů jsou často přeceňovány, objem elektřiny, který spolkne výroba paliv, je často opomíjen. Samozřejmě nemáme na mysli startovací akumulátor s napětím 12 V, ale energetickou náročnost celého cyklu od těžby ropy, přes její zpracování, až po doručení do distribuční sítě čerpacích stanic.

Mohlo by vás zajímat

Elektrická energie, která je v pozadí provozu spalovacích vozidel

Energie, která je zapotřebí pro realizaci konkrétního výrobku ještě před jeho použitím, je také často označována jako šedá energie. Ta se spotřebovává při výrobě, přepravě a poskytnutí výrobku spotřebiteli.

Zájmové sdružení pro elektromobilitu (IGEMBB) našich západních sousedů se podobným tématem zabývalo už před lety. Pokusilo se vydat po stopách energetické náročnosti přípravy paliv pro konvenční vozidla.

Do celkového objemu se započítala i elektřina, potřebná k provozu čerpacích stanic. Zahrnuje to mimo jiné osvětlení, provoz chladicích boxů, kávovarů, elektrických zařízení pro ohřev jídla a další spotřebiče, kterými je dnes vybaveno velké množství tankovacích míst a vytvářejí potřebné zázemí pro motoristy.

Podle sdružení to vše reprezentuje roční spotřebu elektřiny v přibližné výši 200 000 kWh na jednu čerpací stanici. Přeprava pohonných hmot z rafinerie k tankovacím stojanům je však ještě náročnější.

Dolévání oleje do auta
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)
Výroba benzinu a dieselu není jediný proces, který spotřebovává elektřinu pro pro zajištění provozu konvenčních automobilů. Zapotřebí jsou i provozní kapaliny, jako například motorový olej.

Výroba provozních kapalin a maziv také stojí elektřinu

Samotná výroba paliv také spotřebovává elektřinu a rozhodně jí není málo: ropa se musí zahřát na více než 400 °C, aby se nastartovaly procesy, při kterých se mění na benzin. Bez využití této energie by žádné palivo nevzniklo. Kromě toho se kapaliny v rafinériích také přečerpávají, což je mimochodem další proces, spotřebovávající elektřinu.

Podle analýzy amerického ministerstva energetiky už z roku 2009 je k výrobě jednoho litru paliva v rafinérii zapotřebí přibližně 1 585 kWh elektrické energie. Při průměrné spotřebě 7,7 l benzinu na 100 km to představuje více než 12,2 kWh, které se spotřebují jen v rafinérii. Elektromobil se spotřebou 15,4 kWh na takové množství elektřiny ujede bezmála 80 km. Spotřeba energie v rafinériích je z velké části pokryta ropou nebo plynem.

Mohlo by vás zajímat

Spalovací motory: závislé na elektřině víc, než si myslíme

Ani to stále není konec celého příběhu. Spalovací motory potřebují ke svému spolehlivému chodu také provozní kapaliny, maziva a z nich především motorový olej. Ten je také nutné vyrobit, dopravit, distribuovat a zajistit jeho prodej koncovému zákazníkovi. Tato maziva nejsou u elektromobilů zapotřebí.

Průmyslový portál Edison Media se také zmiňuje o používání AdBlue pro následnou úpravu exhalací dieselových motorů. Močovina, kterou obsahuje, se vyrábí sofistikovaným procesem s využitím zemního plynu. K výrobě jedné tuny je potřeba přibližně 85 až 160 kWh elektřiny.

A také AdBlue se poté musí plnit, přepravovat a prodávat. Kromě toho existuje celá řada souvisejících výrobků, které se opotřebovávají. Jde například o DPF filtry, filtry paliv, olejové filtry, výfuk a další součásti, které je potřeba měnit. Jejich výroba, přeprava a instalace rovněž vyžadují elektrickou energii.

Mohlo by vás zajímat

Bilance s otazníky: co nám chybí k férovému srovnání

Podle zájmového sdružení IGEMBB ale zůstávají bilance, jako je tato, jen velmi orientační a neúplné, protože nejsou k dispozici téměř žádné přesné údaje. Například se neví, jaká je přesná spotřeba elektrické energie u rafinérií.

Pokud však zhodnotíme bilanci „Well to Wheel", tedy od vrtu ke kolu, zjistíme, že palivo, které tankujeme do vozidel, není zdaleka jediným nositelem energie, která je zapotřebí k pohybu automobilu.

Zdroj: IGEMBB, Statista, Edison Media

Elektroauta: víte, co se stane, když dojezd klesne na 0 km? ADAC to vyzkoušel


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme