Přejít k hlavnímu obsahu

Elektromobily v norských reálných podmínkách: nový test boří mýty o dojezdu

Josef Mika 28.07.2025
Test elektroaut Norsko
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Norsko je pro elektromobily zemí zaslíbenou, ale představuje pro ně i drsnou zkoušku. Zdejší podmínky dokonale prověří, co moderní vozy na baterky skutečně vydrží, proto je pro tamní zájemce o elektromobilitu důležité znát skutečné schopnosti elektrických vozů. Tradiční test El Prix, který porovnává skutečný dojezd desítek aut, proto každoročně sleduje celý svět. Letošní výsledky jsou přitom více než zajímavé a ukazují, že obavy řidičů jsou možná přehnané.

Kapitoly článku

Jak probíhá zkouška v Norsku?

Test El Prix není žádná jednoduchá projížďka. Trasa vede městskými oblastmi, po vedlejších silnicích i dálnicích. Teploty se při testování letos pohybovaly mezi 7 a 18 stupni Celsia, na některých úsecích pršelo a silnice byly mokré. Test každého vozu skončil v okamžiku, kdy vozidlo již nebylo schopno udržet rychlost v běžném provozu kvůli nízkému stavu baterie. Jen tak lze zjistit skutečný dojezd v reálném světě, nikoli v ideálních laboratorních podmínkách.

Upozornění: v Norsku platí na dálnicích rychlostní limit 110 nebo 120 km/h. Toto omezení se liší od rychlostního limitu 130 km/h ve většině zemí EU a má přímý vliv na spotřebu paliva, a tedy i dojezd. Je to proto, že odpor vzduchu se zvyšuje neúměrně s rychlostí a vozidlo potřebuje více energie k jeho překonání. Klíčovou roli ve spotřebě hrají také povětrnostní podmínky a topografie. Proto jsou skutečné hodnoty spotřeby při testech obvykle výrazně nižší než hodnoty WLTP naměřené za ideálních podmínek. O to překvapivější výsledky z Norska jsou.

Mohlo by vás zajímat

Kdo v Norsku zazářil a kdo zaostal? 15 z 27 modelů překročilo normu

15 vozidel ujelo v testu více, než stanoví výrobci podle normy WLTP. Největší pozitivní odchylku vykázal model Tesla Model Y Long Range AWD, který místo udávaných 586 km ujel celkem 652 km. To představuje velký nárůst o 11,3 %. Také ostatní modely dosáhly lepších výsledků, než se očekávalo: 

  • Zeekr 7X AWD: dojezd podle WLTP 541 km - ujeto 593 km (+9,6 %) 
  • BYD Tang Long Range 4x4: dojezd podle WLTP 530 km - ujeto 572 km (+7,9 %) 
  • MG S5: dojezd podle WLTP 465 km - ujeto 492 km (+5,8 %)

Testu se zúčastnila i Škoda Elroq 60 (model s baterií 59 kWh), která má výrobcem udávaný dojezd 424 km. A dlužno říct, že si vedla velmi dobře, testeři s ní ujeli v reálných popisovaných podmínkách 422 km, tedy jen o 2 km méně než oficiální dojezd WLTP.

Škoda Elroq
Zdroj: Škoda Auto

Ne všechny vozy byly přesvědčivé 

Ne všechna testovaná auta však normu překročila. Vůz s největší zápornou odchylkou byl Lucid Air Grand Touring, který dosáhl nejvyššího absolutního dojezdu 829 km, ale za udávanou hodnotu WLTP 960 km zaostal o 13,7 %. Další vozy s horšími výsledky: 

  • Volvo EX90 AWD: dojezd podle WLTP 580 km - ujeto 550 km (-5,3 %) 
  • Ford Explorer EV AWD: dojezd podle WLTP 602 km - ujeto 571 km (-5,1 %) 
  • Polestar 3 LR Dual Motor: dojezd podle WLTP 610 km - ujeto 588 km (-3,6 %)

Mohlo by vás zajímat

Velké rozdíly jsou také ve výkonu nabíjení

Kromě dojezdu se testoval také nabíjecí výkon. Po delší cestě a s méně než deseti procenty nabití baterie se vozidla na rychlonabíjecích stanicích nabila až na 80 procent. Nejrychlejšími modely v testu byly:

  • Zeekr 7X AWD: nabíjecí výkon 318 kW, 15 minut
  • Lotus Emeya R: 314 kW, 14 minut
  • Audi Q6 e-tron: 226 kW, 20 minut

Ostatní vozidla potřebovala podstatně více času, například Opel Grandland Electric (105 kW, 36 minut). Dva modely, Tesla Model 3 a Voyah Courage, byly z žebříčku zcela vyřazeny kvůli technickým závadám během nabíjení.

Celkově test potvrdil, že moderní elektromobily si s cestami poradí mnohem lépe než jejich předchůdci. Zatímco dříve nebylo výjimkou, že dojezd klesl o 20 až 30 %, dnes je to díky lepším bateriím a propracovanému řízení teploty často jen pár procent. V minulých letech patřily mezi špičku vozy jako Tesla Model S, které dnes dohánějí a někdy i překonávají noví konkurenti z Číny i Evropy.

Zeeker 7X
Zdroj: Zeeker
Čínské elektrické SUV Zeeker 7X se v testu vyznamenalo v obou kategoriích: dojezdu i rychlosti nabíjení.

Co nám výsledky testu říkají?

Tyto výsledky mají velký význam. Norsko, kde elektromobily tvoří až 93 % prodejů nových aut, ukazuje zbytku světa, že obavy z elektromobility jsou s moderními technologiemi stále menší. Samozřejmě platí, že dražší prémiové vozy mívají lépe vyřešené udržování teploty baterie, a proto i v zimě ztrácejí na dojezdu méně. 

Zdroj: ÖAMTC, Chip.de

Klimatizace v elektrickém autě: kolik si při jejím zapnutí musíte odečíst z dojezdu?


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme