Přejít k hlavnímu obsahu

Kouzelná almara: Revoluce pro e-shopy?

redakce 08.04.2013
info ikonka
Zdroj:

Jedou ze slabin nakupování v internetových obchodech je vyzvedávání zboží. Nová služba s názvem Kouzelná almara se to pokusí změnit…

Určitě to každý z nás zná: během pár sekund si objedná zboží v internetovém obchodu a na konci nákupu minuty váhá nad způsobem doručení. Většina nabízených metod má totiž své nevýhody:

  • Doručení balíku poštou: o spolehlivosti naší pošty už byly napsány tisíce stránek a doručení balíku ve vhodnou dobu je pro ni často nadlidský úkol.
  • Vyzvednutí balíku na poště: i když otevírací doba poboček je ve větších městech přijatelná, fronty v nich nikoliv...
  • Vyzvednutí na pobočce e-shopu: s otevírací dobou je o něco lepší než u pošty, s jejich počtem a polohou přesně naopak…
  • Doručení kurýrní službou: i přes celou řadu výtek (především komunikace s kurýry) jedno z mála praktických řešení, které ovšem sráží vysoká cena

A právě zde je prý místo pro nový projekt: „Tuzemští zákazníci se sice zamilovali do nakupování v e-shopech, ale doručování zboží často vázne. Díky našim almarám si každý sám vybere místo, které mu pro vyzvednutí balíčku vyhovuje,“ vysvětluje David Pečenka, ředitel projektu Kouzelná almara. Almary jsou výdejní automaty, ve kterých si zákazník pod unikátním PIN kódem vyzvedne svou zásilku bez fronty a v čase, který mu vyhovuje. V tuto chvíli je prvních 15 almar rozmístěno v nejfrekventovanějších nákupních centrech v Praze, do konce roku se síť rozšíří o sto dalších almar po celé České republice. Už za pouhých 24 hodin od objednání bude mít zákazník své zboží připravené k vyzvednutí v almaře, kterou si při internetovém nákupu vybral. Tento způsob doručení jej navíc vyjde levněji, než například poštovné nebo kurýrní služba. „Nejenže klient dostane zboží o den dříve než od pošty, ale ještě zaplatí méně, balíček si vyzvedne podle svých časových možností a v místě, které mu nejvíc vyhovuje,“ vyjmenovává výhody projektu Tomáš Čupr, spoluzakladatel Kouzelné almary. Jakmile bude zboží připraveno v almaře k vyzvednutí, obdrží zákazník prostřednictvím SMS zprávy unikátní PIN, kterým otevře příslušnou přihrádku. „Pro ty, kteří neradi platí online kartou, nabízí almary možnost nákupu na dobírku, protože součástí každé almary je platební terminál,“ dodává David Pečenka.

S většinou výšeuvedených tvrzení lze souhlasit. Je ale tak nutné zmínit konkurenční projekty „Zásilkovna“ a „Uloženka“, které lze označit za kombinaci almary a pobočky e-shopů. V současné době má Zásilkovna přibližně 35 poboček a téměř 10. Jejich výhodou je i mírně nižší cena – podle našich průzkumů si za doručení na pobočku účtují Zásilkovna a Uloženka přibližně 30-40Kč, zatímco u Almary to bude 59Kč.

Podle vyjádření provozovatelů Almary bude nový projekt konkurovat především atraktivitou umístění „Almar“. Princip by měl být takový, že si zákazník dojede nakoupit a v rámci nákupu si vyzvedne zboží s e-shopu. I proto by měla být část alamar umístěna na podzemních parkovištích. Například v Praze v Palladiu je to na parkovišti v patře P1.

V rámci Almary bude k dispozici platební automat, který vám umožní přímo na místě zboží zaplatit, ale pouze kartou. Na první pohled tedy pozitivní krok pro některé e-shopy, v současnosti „drcené“ dobírkou. Zde totiž zákazník nemá strach ze zneužití platební karty (jako při platbě přes internet), protože se téměř neliší od běžného placení v klasických obchodech. Na straně druhé je ale nutné připomenout, že jeden z argumentů provozovatelů Almary je rychlejší přístup ke zboží (ve srovnání s konkurencí). Jaká bude situace u Almar v reálu vypadat například před vánoci si opravdu představit dokážeme.

Zde je totiž nutné zmínit ještě pár drobností – v rámci jedné Almary je v prvotní instalaci pouhých 54 schránek různé velikosti (jejich počet lze ale dle provozovatele snadno zvýšit), přičemž maximální rozměry balíčku mohou být 36x44x61 cm. Zboží si bude moci zákazník vyzvednout do 72 hodin, tato lhůta ale prý půjde ještě rozšířit pomocí SMS. V současnosti se projekt testuje v Praze, v druhé polovině roku ale bude rozšířen i do větších měst v ČR.

Projekt Kouzelná Almara, se kterým přišla investiční skupina Miton, Enern a Tomáš Čupr, reaguje na rostoucí trend objednávání zboží přes internet. Podle Pečenky se nabídka internetových obchodů stále rozšiřuje, ale způsoby dopravy jsou stále Achillovou patou celého procesu: „Na poště zákazník ztrácí čas ve frontách, výdejní místa e-shopů jsou často špatně dostupná a kurýrní služby nenabízí při doručování zboží dostatečnou časovou flexibilitu.“ O podobných konceptech se mluví na tuzemském trhu již více než půl roku. V poslední době anoncovala podobnou službu Česká pošta, která měla obdobný projekt spustit k novému roku, zatím ale zůstává u teorie a podobná služba až do teď v České republice neexistovala. Pilotní fázi odstartovalo patnáct almar v Praze, které jsou umístěny na nejfrekventovanějších místech tak, aby byly dostupné pro co nejvíce lidí. V současné době almary slouží v Palladiu, OC Chodov, OC Nový Smíchov, Centrum Černý Most, Atrium Flora nebo v Galerii Harfa. Zatím si do almary mohou objednat zboží zákazníci z internetových obchodů slevomat.cz, bonami.cz, vasecocky.cz, vykupto.cz nebo berslevu.cz. „Našim cílem je do konce roku zahrnout do projektu většinu českých e-shopů,” doplňuje plány Tomáš Čupr.

Tento projekt má šanci vnést nový a svěží vítr do českých vod e-podnikání a i proto mu tleskáme. Naši nedůvěřivost některým organizačním a technickým okolnostem provozovatelé tlumí tím, že podobné projekty už bez problémů fungují například v pobaltských zemích. Nezbývá tedy než jim držet palce a těšit se rychlejší dodání zboží ze svého oblíbeného e-shopu.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme