Menu

Autobaterie, pevné disky, mobily: jak výrobci záměrně zkracují životnost zařízení

30.04.2021 09:30 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Autobaterie, pevné disky, mobily: jak výrobci záměrně zkracují životnost zařízení

Autobaterie, pevné disky, mobily: jak výrobci záměrně zkracují životnost zařízení | foto: Tomasz Kotowicz/Pixabay

Mnoho elektrických spotřebičů se po skončení záruky porouchá. Podle studie je to záměr a stále více výrobců zabudovává do výrobků takzvaný "samodestrukční kód", který zkracuje jejich životnost nebo nutí uživatele k novému nákupu. Kterých zařízení se to týká a na co je dobré si dát při nákupu pozor.

Spiknutí začíná v roce 1924 v jedné zapadlé místnosti v Ženevě. Šéfové největších světových továren na žárovky se sejdou a vytvoří nelegální kartel. Nejdůležitější výsledek jejich setkání: životnost žárovek, které v té době vydržely zhruba 2500 provozních hodin, je omezena maximálně na jeden tisíc.

Poprvé v historii je spotřební zboží všemi předními výrobci záměrně manipulováno tak, aby se rychleji prodávalo. Jediný cíl je prodat co nejvíce. Obyčejné žárovky by teoreticky mohly svítit téměř věčně. V jedné hasičské stanici v USA funguje starobylá žárovka nepřetržitě už 111 let. Takzvaný kartel výrobců žárovek "Phoebus" je však pouhou předehrou ke gigantickému průmyslovému spiknutí.

Tajná dohoda výrobců

V roce 1942 probíhá s největšími výrobci žárovek v USA soud. Jejich kartel je rozbitý. Některé společnosti jsou odsouzeny k zaplacení vysokých pokut. To však nic nemění na omezené době životnosti žárovky – od roku 1924 svítí maximálně 1000 hodin. Výrobci jednoduše používají tenčí vlákna, která se rychleji vypalují a ignorují nové technologie. Dodnes se proslýchá, že kartel existuje v utajení i nadále.

Zatímco soudní proces proti výrobcům žárovek v roce 1942 vyvolá první malou vlnu šoku mezi zákazníky, kteří se cítí být firmami podvedeni, stále více výrobců se snaží životnost svých produktů tajně zkracovat. Takzvané plánované zastarávání – záměrně naprogramovaná samodestrukce výrobku – se stalo tajným základním principem mnoha společností. Doposud to však bylo obtížné prokázat. Důvodem je také to, že společnosti nechtějí čelit žalobám.

Paměťová past: proč výrobci uměle snižují kapacitu?

harddisc

Také pevné disky jsou ovlivněny snahami o snížení jejich životnosti. | Zdroj: MH Rhee/Pixabay

Plánovaná samodestrukce výrobku je však jen jednou z mnoha technik, které společnosti používají, aby nás přiměly kupovat stále nové věci. Dalším příkladem je umělé snižování kapacit. Například pevné disky: pro většinu výrobců je nejlevnější udržovat výrobky ve stále stejném nastavení.

Proto se pevné disky vyrábějí vždy v maximální možné velikosti. Zákazníci však chtějí rozmanitost. Chtějí mít možnost sami rozhodnout, kolik gigabajtů by měl jejich pevný disk nabízet. Výrobci tak vytvářejí iluzi výběru umělým omezováním kapacity některých modelů disků. Pevné disky s kapacitami 160, 320 a 500 GB od jednoho výrobce jsou často naprosto identický model.

Podobný příkladem jsou akumulátory pro vozidla. Provozní doba je téměř vždy uměle zkrácena o dvě třetiny. I v tomto případě konstruktéři vyvinuli řešení, které má situaci napravit, ale trh zatím úspěšně brání jeho šíření. Zákazníci jsou ale tlačeni ke většímu utrácení peněz nejen umělým snižováním výkonu.

Proč některé výrobky stále rychleji ztrácí svůj lesk

mobilkeyboard

Nekvalitní povrchové materiály jsou častou příčinou rychlé ztráty atraktivního vzhledu. Je to vidět i na ochranných pouzdrech. | Zdroj: Nicholas Santoianni/Unsplash

Nový produkt vypadá dokonale, například smartphone. Ale už po několika měsících se tu a tam odloupne barva. A nejpozději, když se objeví nástupce s úplně jiným designem, už stávající telefon vypadá mírně řečeno unaveně.

Existuje na to metoda. V průmyslu se neustále zpracovávají povrchové materiály, které se obzvlášť rychle opotřebovávají. Příkladem je často nekvalitní umělá kůže, na které zvlášť dobře ulpívá pot a prach. Kromě toho se společnosti záměrně snaží neustále měnit design svých výrobků, takže starší modely již nevypadají atraktivně. I když zařízení stále funguje bezvadně, máme tendenci ho rychle nahradit novým, svěle vypadajícím modelem. A právě tam číhá další past.

Kompatibilita – proč staré a nové často nejde dohromady

Každý tu situaci zná: nová aplikace není kompatibilní se starším mobilním telefonem, je nainstalován nový operační systém a najednou už nelze otevřít staré soubory, starý objektiv se už nevejde do nového fotoaparátu, nový mobil už nejde nabíjet starou nabíječkou. A takto lze pokračovat téměř donekonečna.

Důsledkem je, že spolu s pořízením nového produktu si často musíme koupit celou řadu dalších věcí. Zatím jen málokterý šéf společnosti vidí potřebu tento stav přehodnotit. A to i přesto, že plánované zastarávání výrobků skrývá mnohá nebezpečí: v silničním provozu jsou poruchy akumulátorů častou příčinou komplikací, produkujeme více elektronického i toxického odpadu, a spotřebováváme při tom cenné suroviny.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Reakce na Vladimír Kusyn :
    Výrobce nechce být nejlepší tak, že bude mít nejlepší možné výrobky. On chce být nejlepší ve výdělku. A proto je tady ta strategie, aby výrobek co nejméně vydržel a přitom byl pokud možno alespoň něčím (na co skočí běžný uživatel) lepší nebo aspoň zajímavější, než konkurence …

    Reagovat na komentář

    Baterie

    Každá baterie má svou životnost ! Překročí limit nabíjecích cyklů a kapacita klesá ! To je zákon elektroniky ! Měl jsem Alcatel mobil a za rok a půl byla baterie na poloviční kapacitě ! To mně trošku mrzelo ! To bylo v devadesátých létech ! Takže dnes je situace stejná ? Přece jen výrobce chce být nejlepší a chce prodávat co nejvíce a tvořit zisk ! Kusyn Vladimír Ostrava

    Reagovat na komentář

    Reakce na Vladimír Kusyn :
    „Proč , by měli výrobci snižovat kapacitu akumulátorů u mobilů a notebooků ! To nechápu !“
    No právě proto, aby jsi si musel brzy koupit nový tel. Za normálních podmínek by to bylo k nepochopení a kontrafunkční, ale vzhledem k tomu, že tu převážně všude vládne korpofašistický režim a všichni výrobci jsou v tomto ohledu v jakémsi kartelu, tak nemá zákazník na výběr a funguje jim to. Bohužel je jim jedno, z jakými dopady a většině lidem to nedochází …

    Reagovat na komentář

    Zářné příklady

    Hlavně Lenovo a Canon jsou v tomhle přeborníci a dost podezřívám i Samsung, že jejich výrobky odcházejí až příliš ochotně do Křemíkového nebe. Nicméně se to týká téměř všech výrobců – ostatně komponenty či výrobní procesy od sebe často přebírají.
    A když už má aféry s tímto např. i Liebherr, tak už se nedá jentak věřit nikomu …

    Reagovat na komentář

    Reakce na Vladimír Kusyn :
    „.. komentář zkušeného člověka ..“
    " .. Tomu není co vytknout …"
    Nejen zahraniční pracovník, ale hlavně velký kapitalistický pomýlenec koukám. Zkušený možná, ale dost mimo realitu!
    Vynechále-li etickou stránku věci, tak je to jednoznačně velmi nebezpečný trend s mnoha ekologickými i sociálními dopady. Kvůli takovým odporným zločincům, co tuto strategii realizují a pomýlencům, kteří to považují za v pořádku tady máme zničenou planetu a více než miliardu trpících lidí hladem, válkami, nemocemi apod.
    Tak si to srovnej chlape ..

    Reagovat na komentář

    Kapacita bateríí !

    Proč , by měli výrobci snižovat kapacitu akumulátorů u mobilů a notebooků ! To nechápu ! Snad prodávají kvalitní výrobky a chtějí, aby si lidé zase koupili tu samou značku ! Pracuji s IT od devadesátých let a zatím jsem problém s bateríí neměl ! Ted' mám nové Lenovo S340 a tak jsem ze zvyku baterku naformátoval ! Mám 100% ! Jistě, jsou lidé co mají nový pc a mobil a tak neví co s tím ! To je jen komentář zkušeného člověka co používá pc k práci a zábavě ! Vladimír Kusyn

    Reagovat na komentář

    Počítače !

    Výrobci se snaží za každou cenu uplatnit se svým novým výrobkem ! To je normální obchodní strategie ! Tomu není co vytknout ! Dělají to všichni a budou to dělat nadále ! Když investuji do vývoje a pak do výroby velké finance, musí se mně to vrátit i se ziskem ! Tohle dělá každý a tak funguje byznys ! Jsem zahraniční pracovník v oboru vzduchotechnika ! Vladimír Kusyn Ostrava

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.