Menu

Elon Musk chce zruinovat pojišťovny automobilů: jaký je jeho plán

29.04.2021 09:30 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Elon Musk chce zruinovat pojišťovny automobilů: jaký je jeho plán

Elon Musk chce zruinovat pojišťovny automobilů: jaký je jeho plán | foto: mohamed Hassan/Pixabay

Výrobce elektromobilů Tesla přivádí vlastním pojištěním vozidel zavedené pojišťovny do úzkých. Společnost Elona Muska má před konkurencí náskok: vlastní totiž citlivé údaje o jízdě každého pojištěnce.

"Pojištění Tesla je nabídka levného pojištění, která majitelům vozů Tesla poskytuje o 20 %, v některých případech až o 30 % nižší sazby", to je lákavé tvrzení na amerických webových stránkách společnosti Tesla. Nabídka platí od roku 2019, ale zatím pouze v Kalifornii. Podle oborového portálu Teslamag výrobce elektromobilů v současné době pracuje na rozšíření programu do dalších států, a dokonce i na mezinárodní úrovni.

Tesla chce zavést nákladově efektivnější model pojištění, čímž chce zúročit informační výhodu, kterou má oproti ostatním pojišťovnám. Elektromobily Tesla jsou díky mnoha senzorům schopny shromažďovat nejrůznější údaje o majiteli a používání vozidla, a odesílat je do společnosti Tesla. Ti, kdo jezdí obzvlášť opatrně nebo používají často autopilota, který je podle šéfa Tesly Elona Muska mnohem bezpečnější než řidič, by pak pravděpodobně museli platit nižší pojistné. Pro jiné pojišťovny by byly tak podrobné údaje o jízdě pravděpodobně svatým grálem.

tesla1

Díky shromažďování údajů o řidiči a vozidle Tesla nabízí individuální pojištění vozidel, které může být o mnoho levnější, než nabídky velkých pojišťoven. | Zdroj: Joseph Mucira z Pixabay

Sběr dat má ovšem i své stinné stránky a rozhodně není prospěšný pro všechny řidiče. Ti, kdo jezdí bezohledně, příliš rychle anebo nebezpečně, za pojištění zaplatí naopak mnohem více. Takový je alespoň předpoklad.

Uživatel Twitteru @rice_fry, který tvrdí, že je vývojářem softwaru v jiné společnosti, ve svém příspěvku oznámil, že obdržel vzorek telemetrických dat pro pojišťovnu Tesla.

Kromě základních informací, jako je verze softwaru elektromobilu, ID jízdy, čas, délka a vzdálenost jednotlivých jízd, podle @rice_fry Tesla shromažďuje také údaje, které lze použít k velmi přesnému sledování stylu jízdy. Systém měří, jak často se ve voze zapíná varování před kolizí, jak často se autopilot sám vypíná z důvodu nepozornosti řidiče, nebo jak často musí být spuštěno automatické brzdění v nouzovém režimu.

Systém také měří bezpečnou vzdálenost od vozu jedoucího před vámi (jako časový úsek odstupu obou vozidel), počet zapnutí ABS a dokonce i dynamiku akcelerace čili jak citlivě nebo naopak agresivně řidič zachází s akceleračním pedálem své Tesly.

Prozatím není jasné, zda společnost Tesla už přinejmenším v Kalifornii data využívá ke zpětné úpravě výše pojistného. Podle @rice_fry však nic nenasvědčuje tomu, že by vozidla Tesla nasbíraná data také shromažďovala. Podle uživatele Twitteru však možná tento bod jednoduše přehlédl. Bylo by překvapující, kdyby Tesla tato data v budoucnu nevyužila – koneckonců jde o doslova zlatý důl, jak vysvětluje @rice_fry: "Existuje spousta základních dat, která mohou pojišťovny získat prostřednictvím doprovodných aplikací anebo donglů. Kromě toho je ale také spousta detailních informací o chování řidičů, ke kterým má přístup Tesla, ovšem nikoliv ostatní. Vsadím se, že spousta pojišťoven by taková data velmi ráda získala."

tesla2

Shromažďované údaje se ale mohou promítnout do ceny pojištění i s negativním dopadem. Agresivní chování a časté aktivace nouzových režimů svědčí o vysoké rizikovosti používání vozidla. | Zdroj: Bram Van Oost/Unsplash

Twitterový autor má v tomto ohledu zřejmě pravdu: Daniel Schreiber, výkonný ředitel pojišťovny Lemonade, zaměřené na umělou inteligenci, v rozhovoru pro americkou televizi CNBC uvedl, že tradiční odvětví pojištění vozidel by se mělo mít na pozoru. "Když se zamyslíte nad tím, co Tesla dělá s propojenými automobily, musí vám být jasné, že to má zásádní dopad na pojišťovnictví," vysvětlil Schreiber. "V celém tomto odvětví dojde k rozsáhlým výkyvům. Důsledky sběru těchto nových údajů jsou dalekosáhlé a pro stávající pojišťovny nejsou dobré."

"Všechny dosavadní metody stanovení cen pojištění se musely zaměřovat na velké skupiny lidí a stanovit pro ně průměrnou cenu. Jakmile se vám podaří tento průměr rozdělit a místo toho na základě konkrétních údajů stanovit cenu pro jednotlivce, získáte obrovskou výhodu, která se stávajícím pojišťovnám nebude líbit," vysvětluje v rozhovoru odborník. Podle něj se tato okolnost bude jen prohlubovat, protože automobily jsou stále bezpečnější a poměr jejich vlastnictví se bude snižovat na úkor modelů sdílení.

"Pokud jste členy představenstva některé ze zavedených velkých pojišťoven, bude to v příštím desetiletí docela skličující. Celý koláč se pravděpodobně zmenší. Nehodovost se sníží, počet vlastněných aut se sníží v procentech a část peněz připadne společnostem, které pojišťují celé vozové parky."

Finanční analytici investiční banky Morgan Stanley to zřejmě vidí podobně, jako Schreiber. Ve svém sdělení pro investory ani Morgan Stanley neočekává, že Tesla zůstane jediným výrobcem automobilů, který bude plnit dvojí roli. "Očekáváme, že nejen Tesla, ale až na několik výjimek všichni výrobci automobilů budou v krátkodobém až střednědobém horizontu nabízet svým zákazníkům také služby pojištění na vlastních propojených platformách."

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Nebude to fungovat podle představ

    Reakce na Hobit:

    Drsní jezdci budou mít pojistku od standardní pojišťovny. Což může být jistá indikace, ale minimálně v Evropě to srovná GDPR. POjišťovna nebude smět tuto situaci zařadit do hodnocení. Stejně jako dnes pohlaví. Následkem toho budou dvě sazby pojištění. Levné platformové pro lidi co jezdí volně, mimo města a hlavně málo. Druhé standardní bude pro všechny ostatní. A nejspíš zdraží. Biti budou hlavně lidé z velkých měst a majitelé starších aut. Představa obnovy vozového parku na platformy dříve než za 10–15 let je nereálná. Tedy pokud nevznikne jiný byznys model.

    Reagovat na komentář

    To je přeci dobře

    To je přeci dobře, že kdo jezdí jako prase tak ať platí víc!
    Kdo jezdí „normálně“ dodržuje předpisy, neriskuje a jezdí slušně ať platí méně.
    Tak by to mělo být.
    Když chceš jezdit jako sobecký hulvát, brzda plyn, a ohrožuješ ostatní tak ať alespoň platí víc.

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.