Menu
CHIP Speedtest

Šedesát procent Čechů riskuje ztrátu svých digitálních vzpomínek

13.10.2014 13:52 | Karel Kovar
Šedesát procent Čechů riskuje ztrátu svých digitálních vzpomínek

Soukromé fotografie, korespondence a kontakty může navždy ztratit více než polovina Čechů. Průzkum společnosti Intel odhalil, že lidé zálohují data na svých mobilních zařízeních jen sporadicky.

Více než pětina Čechů (22 %) již přišla o svůj mobilní telefon. „Přesto si 60 % uživatelů nikdy nezálohuje obsah svého chytrého telefonu ani tabletu (67 %) a mohou tak navždy přijít o své drahocenné vzpomínky: fotografie, videa a SMS korespondenci. Obě mobilní zařízení totiž mohou být snadno ztracena nebo odcizena,“ shrnuje výsledky alarmujícího průzkumu Martin Vařbuchta, manažer společnosti Intel. V případě stolních a přenosných počítačů je situace jen o něco lepší: v průměru je nezálohuje 30 procent Čechů. Respondenti, kteří svoje data zálohují, tak ale nečiní s dostatečnou frekvencí: na bezpečné místo data ukládá častěji než jednou za měsíc v průměru pouze 12 % uživatelů, pravidelně každý den pouze 4 %. Čísla svědčící o ležérním přístupu soukromých uživatelů k datům prezentovala společnost Intel na základě průzkumu  mezi více než 1000 uživateli internetu v České republice.

2014-11-graf-zalohovani-nahled

Množství dat ukládaných v mobilech, tabletech a počítačích přitom závratně stoupá. Zatímco před pěti lety lidé přišli v nejhorším případě o kontakty a SMS zprávy, dnes riskují ztrátu velmi osobních či dokonce intimních dat: „V mobilních zařízeních uchovávají stovky fotek, videí a řadu dalších velmi osobních a citlivých dat. Jejich cenu si většinou uvědomí až v okamžiku ztráty,“ říká Jiří Palyza, ředitel Národního centra bezpečnějšího internetu (NCBI).

Data je třeba zálohovat pravidelně, jednou za 14 dní je minimum
Frekvence zálohování by měla být podle Národního centra bezpečnějšího internetu závislá na způsobu využívání mobilního zařízení nebo počítače. „Pokud je využívané ke služebním účelům a data se neustále mění, zálohování musí probíhat denně. Domácí uživatelé by měli zálohovat týdně či alespoň každých 14 dní. Nejlepší je si pořídit bezpečnostní software či aktivovat v mobilu funkce, který zálohování či obnovu dat provádí automaticky,“ Jiří Palyza, ředitel NCBI. Z průzkumu nicméně vyplynulo, že týdně data zálohuje v průměru jen desetina respondentů a každých 14 dní zhruba pětina.

Co do způsobu zálohování, podle průzkumu společnosti Intel je nejpreferovanější externí harddisk: data na něj ukládá více než polovina uživatelů počítačů, telefonů a tabletů.  Do on-line úložišť v cloudu zálohuje zatím jen 12,4 % uživatelů. Pevný disk jako bezpečné úložiště doporučuje i Národní centrum bezpečnějšího internetu


Smazat data na dálku? Většina o tom neví
Z průzkumu Intel dále vyšlo najevo, že v případě ztráty mobilního zařízení běžní koncoví uživatelé nevyužívají programy, které dokáží smazat data na dálku, nejspíše proto, že o nich nevědí. „Přestože programy či způsoby mazání dat na dálku existují pro soukromé použití prakticky u všech mobilních operačních systémů, reálně by je v případě ztráty využilo jen 18 % majitelů mobilních telefonů a 12 % majitelů tabletů,“ rekapituluje výsledky Martin Vařbuchta, manažer společnosti Intel. U zařízeních využívaných pro pracovní činnost je funkce ovládání telefonu na dálku včetně možností výmazu dat nutností. „Od loňského roku zaznamenáváme prudce rostoucí zájem větších firem o softwarové řešení, které v případě ztráty mobilního zařízení – chytrého telefonu či tabletu – dokáže na dálku zajistit bezpečnost firemních dat včetně smazání uložených dat,“ říká Martin Hnízdil z technologické společnosti truconneXion. Příkladem dalších bezpečnostních opatření ve firmách je například šifrování dat či povinnost zadávat silné heslo, které se mění každé tři měsíce. Nedostatečnou ochranou dat na mobilních zařízeních se již nedávno zabývala zpráva společnosti Intel. Ke zhlédnutí zde http://www.mediakom.cz/…eb/index.php?…

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání
Oblíbená témata z článku