Menu

Elektromobil, který si s sebou vozí generátor? U některých automobilek realita

20.09.2022 14:11 | Karel Dvořák + Přidat komentář
Elektromobil, který si s sebou vozí generátor? U některých automobilek realita

Elektromobil, který si s sebou vozí generátor? U některých automobilek realita | foto: Honda

Přesně to, z čeho si odpůrci elektromobility dělají ve velkém legraci, se stává skutečností. Auta, která pohání elektromotor, si s sebou vozí generátor.

Nejedná se i žádnou velkou novinku, ostatně BMW s tím u svého modelu i3 přišlo už před lety. Byl to primárně elektromobil, ale v případě potřeby mohl řidič nebo řídící jednotka aktivovat dvouválec od Rotaxu, který svojí činností generoval elektrickou energii a tu ukládal do baterie. Není tomu tak dávno, co s podobným konceptem přišla Honda a nasadila ho v produkčních autech pro evropský trh.

Systém e:HEV

U Hondy je to malinko složitější než u zmíněného BMW. Japonci totiž nevozí benzinový generátor pro strýčka Příhodu, ale počítají s jeho činností při každé jízdě. Za příklad si vezměme třeba městské autíčko Honda Jazz. To má přední kola poháněná elektromotorem, který čerpá energii z relativně malé baterie Li-ion o kapacitě 0,86 kWh, což je mimochodem méně, než kolik mívají běžné hybridy.

Spalovák jako generátor

Aby vůz dojel dál než za první roh, je pod kapotou auta klasický spalovací motor, v tomto případě o obsahu 1,5 litru, který není ničím nijak zvlášť speciální. Zajímavé věci se dějí vlastně až za ním. Tam je elektrogenerátor, který jakmile běží benzinový motor, vytváří elektrickou energii a poskytuje ji jak baterii, tak elektromotoru, který pohání kola. Je to vlastně velmi prosté a systém těží z faktu, že velkou část jízdy se obejde bez spalování fosilního paliva a jede na energii z baterie. K tomu se samozřejmě přičítá i energie z brzdění rekuperací, takže auto těží ze způsobu jízdy typického pro městské prostředí, kde se často akceleruje a následně brzdí.

Elektromotor jako primární pohon

Spalovák není propojen s převodovkou a následně s diferenciálem, ale mechanická vazba tu jaksi absentuje. Respektive je možná, ale až ve vyšší rychlosti (nad cca 70 km/h), kdy speciální spojka přímo propojí výstupní hřídel z motoru s diferenciálem, bez toho, aby mezi těmito dvěma prvky byla převodovka. Proč tomu tak je? Protože ve vyšší rychlosti, kdy elektromotor přechází do vyšších otáček, už není tak efektivní. V takové situaci je výhodnější, aby vůz poháněl spalovací motor. Primárně ale Hondu Jazz pohání elektřina. Je to tedy ve své podstatě elektromobil, který není třeba dobíjet ze zásuvky, protože si skutečně s sebou vozí generátor. Jakkoliv směšně to zní, je celý systém efektivní a autu nechybí ani vcelku solidní dynamika.

Za tím vším je samozřejmě propracovaný software, který vyhodnocuje aktuální situaci a podle toho volí, co se kdy bude dít. Bere ohled na nejefektivnější otáčky spalováku, ale třeba i na baterii, které škodí přílišné vybíjení i nabíjení do plna. Honda tomuto systému věří natolik, že celé její automobilové portfolio na něj postupně přechází. Je samozřejmě jasné, že třeba sportovněji laděný Civic si nevystačí s 1,5litrovým generátorem, takže dostal dvoulitr. Princip je nicméně pořád stejný.

Zdroj:honda

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

    Turbínu na výrobu elektřiny, místo pístového motoru?

    Reagovat na komentář

    Zase obsah...

    Žádný motor nemá obsah, ale objem…objem a zase objem…Kdyby to řeklo dítě, ale napsat to v poměrně erudovaném článku je trapas a ostuda.

    Reagovat na komentář

    Zase obsah...

    Žádný motor nemá obsah, ale objem…objem a zase objem…Kdyby to řeklo dítě, ale napsat to v poměrně erudovaném článku je trapas a ostuda.

    Reagovat na komentář

    Honda tyto vozy vyrabi dlouhe roky a oznacuje je jako hybridy.Staci se podivat na nabidku v Usa.To jenom v Evrope kvuli vselijakym dotacim a ulevam se z toho stal elektromobil s generatorem.

    Reagovat na komentář

    Ono je to trochu jinak a na papíře to vyjít může

    Reakce na Zub: Spalovací motor má rozdílnou účinnost při různých otáčkách. A tady ho můžete provozovat v optimálních otáčkách. Pak ta účinnost konverze na elektřinu zase tolik nebolí. Na záporné straně je ztráta z konverze na elektřinu a na kladné zvýšení efektifity.

    Ono to v reálném životě tak skvělé být nemusí a namísto úspory bude spotřeba vyšší.

    Teď si vzpomínám na spalovací motor s kmitajícími písty bez převodu na rotaci. Ten by mohl při optimálních kmitech generovat elektřinu s daleko vyšší účinností. Ale takový „motor“ se automobilkám vyvíjet nechce.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Pepa:
    A kdy se Vám vrátí rozdíl ceny?
    Yaris je prcek, takže 4,5l není žádný zázrak,
    máme Grand Scenic a ten jezdí za 8l ,ale LPG, které tankuju za 17,30

    Reagovat na komentář

    Přesně takto funguje stará dobrá Slovenská strela. Včetně toho přepnutí na mechaniku při velké rychlosti. On totiž elektromotor má podstaně lepší dynamiku než spalovák, který jede nejlíp v úzkém rozmezí otáček. A věděl to už Křižík, že je lepší postavit parní stroj do elektrárny, než do lokomotivy. Ztráty pochopitelně jsou. A čistý elektropohon to není.

    Reagovat na komentář

    A tady se ukazuje ta super elektromobilita

    Aby ty auta vůbec dojela do servisu musí prostě mít náhradní generátor jinak by ucpala silnice. Já se svým benzinovým autem jezdím za 5,5l. Takže elektromobil co papá 4.5l paliva a ještě elektřinu je fakt ekologické auto.

    Reagovat na komentář

    Reakce na fanda: prd tomu rozumíš fando,žádnou dálnici zdarma nemáš.. primární pohon je elektro, benzin dobíjí Aku ze kterého čerpají elektromotory. Benzin při nízkém zatížení může i pohánět skrze spojku kola a zároveň dobíjet. Při hodně nabité barerii se benzin vypne a jede v EV režimu. Což je efektivní. Při sundání nohy z plynu rekuperujes. U moji cr-v ve 4 stupních. V eko režimu průměrná spotřeba 4,2–4,5l/100km. Naložené auto má 2 tuny. To je efektivita alá Honda

    Reagovat na komentář

    Takže to je normální auto se spalovákem, který v podstatě pouze používá jiný druh převodovky. Není na něm nic ekologičtějšího, než na jiném spalováku, ale protože tam je někde elektromotor, tak má dálniční známku zdarma, parkování na modrých zónách zdarma atd. Stejného efektu by se dosáhlo hydrodynamickým převodem, ale ten už by žádné úlevy nezískal. Tady je vidět, že o ekologii vůbec nejde.

    Reagovat na komentář

    Reakce na Zub: funguje to, jelikož motor běží vždy jen když je potřeba a vždy v optimálním spektru efektivity, která dosahuje téměř 42%. Běžný motor běží i v nízkých rychlostech ve městech, kdy jeho efektivita často není více než 15%. Navíc v romto řešení odpadá automatická převodovka, která má další ztáty a řešení bez převodovky tyčí má přirozeně ztráty blížící se nule. Takže to funguje. Nemluvím ani o tom, že na rozdíl od jiných nehybridních aut, veškerou energii, kterou byste normálné vybrzdili opět narekuperuje s efektivitou kolem 80%, takže z 90tky zbrzdíte na 50 a za obcí zrychlujete zbova na 90km ale budete na to potrebovat jen 20% energie.

    Reagovat na komentář

    Máte pravdu .Ano,ve škole nás učili sice dobře,ale já mám Toyotu yaris cross hybrid, a ta má tento system pohonu a mám spotřebu 4–4,5l, oproti klasické verzi co má 6l spotřebu.

    Reagovat na komentář

    Aha, takže ten samý motor, který emnergii nepřenáší přímo na kola, ale mění ji na eletrickou,ukládá do baterie, bere z baterie, mění na mechanickou a na kola s porcí váhy navíc je výhodnější.

    Ve škole nás blbě učili,že každá přeměna energie je ztráta.

    Reagovat na komentář

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Nemusíte se obávat, váš e-mail ochráníme. Postupujeme podle těchto zásad a obchodních podmínek. Budeme vás pravidelně informovat o novinkách ve světě počítačů a technologií. Díky newsletteru snadno vyhodnotíme, jestli jsme se vám trefili do vkusu.




Komerční sdělení