Menu

Skandál WhatsAppu: komunikační aplikace porušuje velký příslib uživatelům

13.09.2021 07:15 | Jiří Palyza + Přidat komentář
Skandál WhatsAppu: komunikační aplikace porušuje velký příslib uživatelům

Skandál WhatsAppu: komunikační aplikace porušuje velký příslib uživatelům | foto: Brett Jordan/Unsplash

Mateřská společnost WhatsAppu už několik let ujišťuje uživatele, že díky koncovému šifrování jejich komunikaci nemůže nikdo přečíst. Podle nedávné zprávy však Zuckerbergova skupina platí více než 1000 zaměstnanců, aby v určitých případech kontrolovali historii chatu.

U WhatsAppu se objevily nové problémy v souvislosti s ochranou soukromí uživatelů. Mateřská společnost Facebook údajně platí více než tisíc zaměstnanců v místech, jakými jsou například Dublin, Singapur a Austin v USA, aby kontrolovali části historie chatů uživatelů. K prohledávání zpráv, obrázků a videí se zřejmě používá speciální software Facebooku. Píše o tom server ProPublica (propublica.org) ve svém příspěvku s názvem "How Facebook Undermines Privacy Protections for Its 2 Billion WhatsApp Users".

Kontrola historie se provádí v případech, kdy je některá ze zpráv nahlášena jiným uživatelem nebo označena algoritmem. Jde o obsah, který je oznamovatelem vyhodnocen jako spam, podvod, podezření z terorizmu, nebo šíření dětské pornografie. Zaměstnanci Facebooku pak mají možnost nahlášenou zprávu včetně čtyř předchozích přezkoumat a následně rozhodnout, zda je třeba proti dotyčným uživatelům podniknout kroky.

Přezkoumávání je jedním z kroků širšího monitoringu, v rámci kterého společnosti vyhodnocují i materiály, které nejsou šifrované, včetně údajů o odesílateli a jeho účtu.

Ředitel pro komunikaci společnosti WhatsApp nyní potvrdil, že skutečně mají zaměstnance, najaté na přezkum, jejichž cílem je identifikovat "nejhorší pachatele" a zablokovat jejich profily v prostředí komunikátoru. Zástupci provozovatele ale už nechtějí mluvit o "moderování obsahu", tedy do aktivního zasahování do obsahu, tvořeného uživateli.

Odmítnutí WhatsAppu, že moderuje obsah, se ale výrazně liší od toho, co říká Facebook o firemních sourozencích WhatsAppu, Instagramu a Facebooku. Společnost uvedla, že obsah na Facebooku a Instagramu, který není ani v jednom případě šifrovaný, zkoumá přibližně 15.000 moderátorů. Také zveřejňuje kvartální zprávy o transparentnosti, které podrobně uvádějí, proti kolika účtům na obou platformách zakročili kvůli různým kategoriím zneužívajícího obsahu. Pro WhatsApp taková zpráva neexistuje.

WhatsApp: prověřování zpráv popírá velký Zuckerbergův slib

wascandal

Jsou sliby o ochraně soukromí komunikátoru spíš zdáním než skutečností? V případech bezpečnosti a podezření na páchání trestné činnosti jistě není co řešit. | Zdroj: Jeremy Bezanger/Unsplash

V roce 2019 Mark Zuckerberg ve svém blogu zdůraznil, že "budoucnost komunikace se vyvíjí směrem k soukromým šifrovaným službám". Proto bylo v aplikaci WhatsApp zavedeno šifrování end-to-end. To vlastně znamená, že zprávy může číst pouze odesílatel a příjemce. Vzhledem k novým odhalením ale existují důvody k pochybnostem, zda je tento velký slib generálního ředitele Facebooku skutečně pravdivý.

Jak ukazuje interní dokument, který získal server ProRepublica, společnosti Facebook a WhatsApp přikládají velký význam tomu, aby vnějšímu světu prezentovaly neomezené soukromí. Na druhou stranu se v dokumentu nezmiňuje o kontrolách zpráv.

Článek ProPublicy je celkově zajímavé čtení. Mnohá tvrzení moderátorů obsahu, pracujících pro WhatsApp, se údajně shodují s důvěrnou stížností whistleblowera, podanou loni u americké Komise pro cenné papíry. Ta podrobně popisuje rozsáhlé využívání externích dodavatelů, systémů umělé inteligence a informací o uživatelských účtech WhatsAppu ke zkoumání zpráv, obrázků a videí uživatelů. Tvrdí, že prohlášení společnosti o ochraně soukromí uživatelů jsou nepravdivá. Mluvčí Komise ale popřel, že by takovou stížnost viděli a k celé věci se odmítl vyjádřit.

Stejně jako i ostatní sociální média a komunikační platformy se i WhatsApp dostává do rozporu mezi uživateli, kteří očekávají ochranu soukromí, a subjekty činnými v trestním řízení, které požadují pravý opak: aby komunikátor předával informace, které pomohou v boji proti trestné činnosti a zneužívání online prostředí. WhatsApp na to reagoval tvrzením, že o žádné dilema nejde. Will Cathcart, šéf WhatsAppu, to komentoval slovy: "Myslím si, že naprosto můžeme zajistit bezpečnost a ochranu lidí prostřednictvím šifrování end-to-end a spolupracovat s orgány, činnými v trestním řízení, při řešení trestných činů." (YouTube, "In-conversation with Will Cathcart, Head of WhatsApp").

Napětí mezi ochranou soukromí a poskytování informací orgánům činným v trestním řízení je umocněno ještě jednou věcí. Facebook potřebuje na aplikaci WhatsApp vydělávat. Od roku 2014, kdy za komunikátor zaplatil 22 miliard dolarů, se snaží přijít na to, jak generovat z bezplatné služby zisky.

Komentáře

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda International CZ s. r. o.