Menu

Virtuální realita v kurzu

20.01.2016 05:18 | Pavel Trousil
Virtuální realita v kurzu

Podle zprávy analytické společnosti Deloitte dosáhne letos trh s virtuální realitou rekordní hranici jedné miliardy USD. Tablety a chytré telefony se z hlediska tržeb stanou hlavní herní platformou. Odhaduje také, že v roce 2016 bude sdíleno 2,5 bilionu fotek on-line, což oproti roku 2015 představuje 15procentní nárůst.

Společnost Deloitte očekává, že trh s virtuální realitou v roce 2016 poprvé dosáhne jedné miliardy dolarů, a to s obratem zhruba 700 milionů USD za prodaný hardware a zbývajícími tržbami za jeho obsah.

Patnácté vydání Prognóz pro technologie, média a telekomunikaci (TMT), zprávy společnosti Deloitte, očekává prodej téměř 2,5 milionu sluchátkových sad pro použití ve virtuální realitě a deset milionů kopií her. Zpráva dále předpokládá, že se o většinu tržeb v oblasti virtuální reality postarají kmenoví uživatelé spíše než příležitostní hráči počítačových her. To znamená, že zatímco některou z variant virtuální reality si může vyzkoušet jakýkoli vlastník chytrého telefonu, o většinu tržeb v této oblasti se spíše než miliardy uživatelů pravděpodobně postarají pouhé desítky milionů uživatelů.

Zpráva kromě prognóz týkajících se virtuální reality naznačuje, že zatímco je generace Y generací chytrých telefonů, předpokládá se, že mladší příslušníci generace Y (lidé ve věku 18-24 let) budou v roce 2016 tou věkovou skupinou, která bude využívat počítače ze všech nejvíce.

 

Další závěry Prognóz pro technologie, média a telekomunikaci společnosti Deloitte pro rok 2016 zahrnují: 

Technologie:

  • Ženy v IT: jde o vzdělání, avšak zároveň o víc než jen to – Očekává se, že do konce roku 2016 budou ve vyspělých zemích ženy zastávat méně než 25 procent pozic v oblasti informačních technologií (IT). Toto číslo je obdobné jako v roce 2015, a mohlo by být dokonce nižší.
  • Kognitivní technologie vedou ke zdokonalování softwaru – 80 ze 100 největších světových softwarových společností pravděpodobně v roce 2016 vybaví své produkty kognitivními technologiemi, jako jsou strojové učení, zpracování přirozeného jazyka či rozpoznání řeči. Oproti roku 2015, kdy produkty a služby využívající jedné nebo více kognitivních technologií uvedlo na trh 64 ze 100 hlavních výrobců, se jedná o 25procentní nárůst. 
  • Bezkontaktní platby (Touch Commerce): provádění bezkontaktních plateb pomocí mobilních telefonů raketově stoupá – Počet osob, které využívají služeb třetích stran pro bezkontaktní platbu pomocí mobilních přístrojů (chytrých telefonů a tabletů), zaznamená v roce 2016 nárůst o 150 procent a dosáhne 50 milionů pravidelných uživatelů. Touch commerce umožňuje prodejcům využívat narůstajícího počtu zákazníků využívajících mobilní přístroje k prohlížení stránek obchodníků, kde je těchto transakcí především z důvodu zdlouhavého procesu platby pomálu.
  • Grafen: výzkum nyní, využití v příštím desetiletí – Zatímco se celkový objem trhu s grafenovým materiálem bude v roce 2016 pohybovat v několika málo desítkách milionů dolarů, náklady na výzkum a vývoj budou v tomto roce dosahovat stovek milionů dolarů. Ze střednědobého hlediska může být grafen využit při výrobě produktů v hodnotě mnoha miliard dolarů ročně – může však uběhnout několik desetiletí, než bude potenciál tohoto materiálu plně využit.

Média:

  • Mobilní blokátory reklam: zachráněni aplikací? – Očekává se, že blokátor reklam budou na konci roku 2016 využívat pouze 0,3 procenta všech majitelů mobilních přístrojů. Tím je ohroženo méně než 100 milionů USD (0,1 procenta) z reklamního trhu pro mobilní přístroje (chytré telefony a tablety) o celkovém objemu 70 miliard USD. 
  • Mobilní hry: v čele, avšak méně lukrativní – Mobilní telefony (chytré telefony a tablety) se v roce 2016 pravděpodobně stanou hlavní herní platformou z hlediska tržeb softwarových firem: Očekává se, že budou generovat tržby ve výši 35 miliard USD, což oproti roku 2015 představuje nárůst o 20 procent. Tato částka je srovnatelná s očekávanými tržbami za počítačové hry ve výši 32 miliard USD a tržbami za hry pro konzole ve výši 28 miliard USD, které oproti předchozímu roku představují nárůst o pouhých pět a šest procent. Průměrný zisk z jedné hry se však platformu od platformy může značně lišit.
  • E-sporty: větší a menší, než si myslíte – E-sporty v roce 2016 zřejmě na celém světě utrží 500 milionů USD, což oproti tržbám ve výši 400 milionů USD v roce 2015 představuje nárůst o 25 procent, a počet pravidelných či příležitostných diváků se vyšplhá k 150 milionům. Tyto očekávané tržby představují pouhý zlomek obratu v ligách hlavních sportů, jako jsou fotbal, americký fotbal, basketbal, baseball či lední hokej, jejichž tržby se pohybují od čtyř do 30 miliard USD.
  • Evropský fotbal dosáhne tržeb ve výši 30 miliard USD – V sezóně 2016/2017 dosáhne evropský fotbalový trh poprvé výše 30 miliard USD, což představuje nárůst o osm miliard USD, podobně jako v sezóně 2011/2012, a složený roční nárůst o sedm procent.
  • Cenu za stabilní tržby pokladen s ohledem na digitální média získává…  –Očekává se, že v roce 2016 klesne ve Spojených státech a Kanadě zisk ze vstupného o zhruba tři procenta na 10,6 miliard USD za 1,3 miliardy prodaných vstupenek.
  • US TV: eroze, nikoli imploze – Tradiční americký televizní trh, který se v roce 2016 s obratem zhruba 170 miliard USD stane největším na světě, zaznamená v tomtéž roce erozi nejméně v pěti oblastech: počtu platících diváků, podílu placené televize v procentech v rámci celkové populace, průměrné výši měsíčního účtu za televizi, uživatelích přecházejících kvůli sledování televize na antény a živé sledování a sledování televize v časovém posunu u celé populace, zejména potom u mladších příslušníků generace Y ve věku 18 – 24 let.

Telekomunikace:

  • Počátek věku gigabitového internetu: každý bit se počítá – Očekává se, že počet internetových spojení o rychlosti jednoho gigabitu za sekundu (Gbit/s) dosáhne do konce roku deseti milionů, což představuje desetinásobný nárůst; u zhruba 70 procent spojení se pravděpodobně bude jednat o spojení v domácnostech. Narůstající poptávka bude podporována rostoucí dostupností a klesajícími cenami. Předpokládá se, že do roku 2020 bude sítí nabízejících gigabitový tarif využívat zhruba 600 milionů předplatitelů, což představuje většinu všech napojených domácností na světě.
  • Chytré telefony z druhé ruky: trh o objemu 17 miliard USD, o kterém jste možná nikdy neslyšeli – Předpokládá se, že v roce 2016 uživatelé prodají přímo nebo na protiúčet přibližně 120 milionů použitých chytrých telefonů, čímž jejich majitelé utrží více než 17 miliard USD. Oproti 80 milionům chytrých telefonů obchodovaných v roce 2015 v celkové hodnotě 11 miliard USD se tak jedná o výrazný nárůst. Co víc, deset procent nových prémiových chytrých telefonů (v hodnotě 500 USD nebo vyšší) zakoupených v roce 2016 vystřídá za dobu své použitelnosti tři nebo více majitelů.
  • Sdílení fotografií: biliony a stále víc – V roce 2016 se očekává, že dojde ke sdílení či úschově 2,5 bilionu fotografií on-line, což oproti předchozímu roku představuje 15procentní nárůst. U více než 90 procent těchto fotografií se bude jednat o fotografie z chytrých telefonů; zbylých deset procent fotografií bude pocházet z digitálních zrcadlovek, kompaktních fotoaparátů, tabletů a laptopů. Tento odhad nezahrnuje biliony fotografií, jež zůstanou uložené v pamětích přístrojů.
  •  „Data exclusives“ na vzestupu – Zhruba 26 procent uživatelů chytrých telefonů na rozvinutých trzích nebudou v určitém týdnu roku 2016 využívat tradičního způsobu komunikace prostřednictvím telefonních hovorů. Tyto osoby, známé jako „data exclusives“, komunikovat nepřestaly, nahrazují však tradiční telefonní hovory kombinací zahrnující posílání SMS zpráv a „přehnané“ využívání hlasových či video služeb.  
  • VoLTE / VoWiFi: kapacita, dosah a potenciál – Sto mobilních operátorů po celém světě bude na konci roku 2016 nabízet alespoň jednu hlasovou službu v rámci balíčku, což je dvojnásobek oproti předchozímu roku, a šestkrát více než na začátku roku 2015. Zpráva odhaduje, že službu Hlas přes WiFi (Voice over WiFi, VoWiFi) a/nebo Hlas přes LTE (Voice over LTE, VoLTE) bude využívat zhruba 300 milionů zákazníků ˗ dvakrát víc než na začátku roku a pětkrát víc než na začátku roku 2015.  

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání
Oblíbená témata z článku