Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Xerox představil automatické třídění a hodnocení fotografií

redakce 13.12.2011

Tým specialistů společnosti Xerox se zaměřil na efektivní vyhledávání obrázků, které podle jejich představ v podnikatelské sféře usnadní práci zejména grafikům a zjednoduší vizuální komunikaci. Odborníci vynalezli postupy, které umožní vyhledávat a třídit obrazová data způsobem, jakým by je třídil člověk, nikoli stroj.

Kapitoly článku

Novinku je možné vyzkoušet na portálu Open Xerox, nebo v rámci aplikace pro Facebook. Nové technologické ukázky je možné vidět zde http://open.xerox.com. Jde o interaktivní prezentaci automatického třídění fotografií podle jejich estetické hodnoty nebo věcného obsahu a aplikaci pro sociální síť Facebook, která tyto technologie používá v praxi.
Nástroje umožňují rychlé vyhledávání v rostoucím množství ilustrací nebo v rozšiřujících se kolekcích obrázků.

Nové ukázky na portálu zahrnují:

Vyhledávání podobných obrázků (Similar Image Search).

Najít stejný nebo podobný obrázek podle barvy a jasu není dnes problém, ale nástroje Xerox mají pomoct najít podobný obrázek podle jeho obsahu. Podle Xeroxu nová technologie zvládá hledání právě podle obsahu a prohledá i na standardním stolním počítači až pět milionů obrázků za sekundu. Díky tomu je možné rychle vyhledat potřebný obrázek i ve velkých databázích fotografií ve vysokém rozlišení. Xerox v současnosti pracuje na cloudové verzi tohoto nástroje, která umožní prohledávat stovky milionů obrázků v reálném čase.
Nástroj se hodí pro organizaci a aktivní využívání všech typů úložišť s obrazovými daty, od velkých sbírek fotografií přes databáze digitalizovaných dokumentů až po soukromé kolekce snímků na domácích počítačích.

Třídění obrázků (Image Categorizer)

Třídění obrázků a jejich popisování je zdlouhavá a nepříjemná práce. Odborníci ve společnosti Xerox proto vyvinuli technologii, která podle nich umožní kategorizovat obrázky automaticky na základě analýzy jejich obsahu. Využijí ji zejména pracovníci v oblasti reklamy, nebo například fotografové. Základ tohoto nástroje tvoří propojení algoritmů pro analýzu obsahu s učícími se filtry. Vyhledávat lze potom například pomocí textových řetězců jako „západ slunce“ nebo „slunečnice“, bez nutnosti databázi předtím ručně kategorizovat nebo vyplňovat metadata (tagy) u jednotlivých obrázků.

Vyhledávání dle estetické hodnoty (Aesthetic Image Search)

Většina současných metod klasifikace obrázků je založena na rozpoznávání částí, například pokud algoritmus nalezne na obrázku kola a silnici, je pravděpodobnost, že na něm bude auto, o poznání vyšší, než že by obsahoval například žirafu. Na automatizované hodnocení estetické kvality snímku je ale třeba jít jinak. Nástroj využívá učících se mechanismů, které se pokouší na základě analýzy obrazových dat rozpoznat, co činí daný snímek výjimečným a kvalitním. Například pohledné snímky pláží často zahrnují jemné hrany vln díky delší expozici. Algoritmus se proto zaměří právě na takové snímky. Aplikace potom budou opět nabízet rychlé vyhledávání v rozsáhlých databázích. Propojením obou nástrojů rychle naleznete například nejhezčí obrázky pláží.

Catepix – Na méně vážnou strunu hraje aplikace s názvem Catepix, která využívá výše zmíněné technologie. Aplikace je určena především pro sociální síť Facebook, ale poradí si i s alby umístěnými na službách Picasa nebo Flickr a naleznete ji na adrese: http://catepix.services.open.xerox.com/. Zároveň je k dispozici také formou aplikace pro systém Android a v přípravě je i aplikace pro telefony iPhone.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud