Tip pro Android a iOS: vyčištění e-mailové schránky Gmailu
Google provádí zásadní změny ve stylu využívání cloudového úložiště Disk Google, které se…
Zuckerberg versus Cook: Facebook a Apple v boji o soukromá data uživatelů | foto: Foter.com
Vypadá to, že dojde k dalšímu vyhrocení vztahů mezi Apple a Facebookem: ohlášená aktualizace iOS zajišťuje větší ochranu dat uživatele a znemožňuje jeho sledování. Šéf Facebooku, Zuckerberg, to považuje za útok na menší podnikatele.
Mark Zuckerberg a Tim Cook jsou opět v rozporu: poté, co Apple po datovém skandálu Facebooku v roce 2019 odstranil ze svých zařízení různé aplikace pro největší celosvětovou sociální síť, znovu se mezi oběma technologickými giganty rozpoutal spor. Jeho podstatou je opět soukromí uživatele.
Už v loňském roce generální ředitel Applu, Tim Cook, oznámil nové funkce v současném operačním systému pro iPhone, iOS 14. Cílem těchto funkcí je poskytnout uživatelům větší svobodu a ochranu před nežádoucím sledováním. Právě tento krok je Facebooku pískem v nádrži, protože představuje přímou hrozbu pro jeho obchodní model.
"Ask App not to track": tato očekávaná funkce se stará o soukromí uživatelů. | Zdroj: Twitter
Na jaře by celá věc ohledně ochrany dat a sledování uživatele měla být tak daleko, že "Transparentnost sledování aplikacemi" (App Tracking Transparency) si najde svou cestu i na iPhony. Tato funkce bude znamenat větší ochranu dat uživatele. Do budoucna by všechny aplikace, včetně vlastních od Apple, měly žádat uživatele o souhlas, pokud budou chtít sledovat jeho data anebo zobrazovat personalizovanou reklamu.
Na konferenci s názvem "Computers, Privacy and Data Protection Conference", která se konala předminulý čtvrtek, se Tim Cook opět ohradil proti sledování a vyhodnocování údajů od uživatelů. Tímto způsobem se zpeněžují všechny osobní informace, protože jako uživatelé už nejste v roli zákazníků, ale vaše data jsou zneužívána. "Výsledkem je celkový obraz vašich životů."
Jakmile se tato funkce objeví na iPhonech, uživatelé se sami budou moci v nastavení rozhodnout, které aplikace mohou analyzovat data a které nikoliv. Bez svolení nebude možné zobrazovat personalizovanou reklamu a osobní údaje uživatelů by měly být o něco více chráněny. Volitelný zákaz sledování bude pozitivním vývojem pro uživatele.
| Zdroj: Tim Cook/Twitter
Prostřednictvím služby "Facebook pro firmy" se služba snaží získat sympatie malých firem a podnikatelů. | Zdroj: Facebook.com
Tento postup Apple ale přímo ohrožuje obchodní model Facebooku. Ten je téměř výhradně založen na presonalizované reklamě. Není tedy divu, že Mark Zuckerberg nazývá v interním konferenčním hovoru Apple "největším konkurentem". Sociální síť se obává, že většina uživatelů už sledování a vyhodnocování svých dat nepovolí.
Podle Zuckerberga by mohli být poškozeni především menší podnikatelé a firmy, které pro podporu svých aktivit používají personalizovanou reklamu na Facebooku. Síť okamžitě zahájila kampaň, ve které mohou dotčení podnikatelé vyjádřit svůj názor a varovat před fatálními následky.
Podle informací Buzfeedu a Interceptu ale za Facebookem nestojí ani jeho zaměstnanci. V interních chatech se proslýchá, že ve snaze obhájit špatné skutky se Facebook schovává za lidi, kteří se snaží vyvolat pochopení a soucit uživatelů, a že by to chtělo úplně jinou kampaň. A jiný hlas se ptá: "To se nikdo nebojí, že se nám vše sesype na hlavu, protože to vypadá, že Facebook jen brání své vlastní podnikání?"
Samotný Apple se pravděpodobně od svého plánu neodchýlí a v příštích několika týdnech funkci uvolní nejširší skupině uživatelů. Spuštění "Transparentnosti sledování aplikacemi" (ATT) už bylo odloženo od loňského léta. V té době se říkalo, že vývojáři potřebovali získat více času. "I nadále si plně stojíme za ATT a komplexním přístupem k podpoře ochrany soukromí", podotkla k celé věci už koncem loňského podzimu ředitelka Apple pro oblast ochrany soukromí, Jane Horvath.
To přináší Facebooku komplikace. S téměř 24% podílem na trhu je Apple spolu se Samsungem lídrem v oblasti smartphonů. Pokud dojde k výpadku příjmů z personalizované reklamy z telefonů Apple, provozovatel sociální sítě tím ztratí obrovský zdroj příjmů. Z toho důvodu Zuckerberg už nyní investuje miliardy, aby mohl být při příští technologické změně v čele. Nejen šéf Facebooku si je jistý, že po počítačích, prohlížečích a mobilních zařízeních budou dalším technologickým stupněm brýle s rozšířenou realitou. Spolupráce s výrobcem brýlí Ray-Ban už proto stojí na startovní čáře.
Pokud by se však spor dále stupňoval, mohl by Facebook důsledně odebrat všechny aplikace z chytrých telefonů Apple. Uživatelé iPhonů by tím utrpěli, protože aplikace technologického giganta zahrnují Instagram a WhatsApp. Na druhou stranu se Apple stará o ochranu dat svých uživatelů. A kdo ví: dost možná přijde nová technologická platforma právě od výrobce oblíbených iPhonů.
Google provádí zásadní změny ve stylu využívání cloudového úložiště Disk Google, které se…
Přinejmenším v práci bychom vždy, když opouštíme stůl se spuštěným počítačem, měli použít…
Převedení oblíbeného formátu elektronické výměny dokumentů PDF do editovatelného formátu…
Pravidelnými »Patch Days« Microsoft reaguje na řadu kritických bezpečnostních nedostatků, s…