Je pravda, že nehody, při nichž dojde ke zranění, nebo dokonce k zabití lidí roboty, jsou v současné době velmi vzácné, ale v budoucnu se mohou zvýšit – vzhledem k tomu, že v příštích několika letech se výskyt robotů v naší práci a každodenním světě dramaticky zvýší. Platí to zejména pro silniční dopravu. Kdo je na vině v případě, že algoritmus autonomního vozu vyhodnotí špatně předjíždění, přehlédne cyklistu nebo při parkování poškodí jiné vozidlo? Uživatel? Výrobce? Nebo dokonce programátor?
Aby bylo možné nějak regulovat dosud nevyřešené otázky odpovědnosti za autonomní vozidla, existují už legislativní iniciativy. Vláda ve Velké Británii předložila počátkem února návrh zákona, který otevírá cestu k novému typu pojištění „dva v jednom“. Díky tomu by mělo jít kromě lidského řidiče pojistit také auto, jakmile se nachází bez řidiče v autonomním režimu. Zákon tím nutí pojišťovny krýt také škody, které způsobí samotná autonomní vozidla. Velmi podobné plány existují i v sousedním Německu.
Jaké dopady bude mít zavádění umělé inteligence a učících se strojů? Kdo bude ručit za jejich „strojové“ samostatné rozhodování? Přečtěte si červnový Chip – v prodeji od 26. 5. 2017.