Společnost GFI Software oznámila, že podle jejího evropského průzkumu týkajícího se pracovního stresu zvažuje 68 % IT profesionálů odchod ze svého současného zaměstnání a hledání nové práce v důsledku stresu na pracovišti, a to i přes aktuální ekonomické oživování.
Studie byla provedena mezi evropskými IT administrátory u společností s 10 a více zaměstnanci. Respondenti byli dotazováni na úroveň pracovního stresu a vyjádřili své názory na hlavní stresové faktory, rovněž na vliv stresu na jejich rodinné a sociální vztahy a celkově na pracovní a osobní život.
Klíčová zjištění zahrnují:
- 67 % IT personálu prohlásilo, že jejich práce je stresující
- 36 % pracovníků ztrácí sociální vazby v důsledku řešení problémů v přesčasových hodinách
- Dalším 36 % schází větší kontakt s rodinou kvůli vysokým nárokům na osobní čas
- 28 % trpí nedostatkem spánku
- 19 % respondentů onemocnělo v důsledku stresu, což je o 4 % více než v loňském průzkumu
- V souvislosti se zaměstnáním se rozpadly nebo byly vážně narušeny partnerské vztahy u 16 % pracovníků
- 24 % lidí cítí, že jsou v okruhu svých známých či v rodině osobou nejvíce zatíženou stresem
IT pracovníci jsou také jednou ze skupin, které pracují nad rámec maximálně 48hodinového pracovního týdne stanoveného zákony EU, a často neplaceně. V průměru pracují respondenti průzkumu o 6 hodin více, než je jejich stanovená pracovní doba a 20 % personálu pracuje přesčas dokonce 8 – 12 hodin týdně.
„Práce v IT je považována za jedno z nejstresovějších kancelářských zaměstnání, a to především díky kritické roli, kterou dnes informační technologie hrají v celosvětové ekonomice,“ řekl Sergio Galindo, generální manažer Infrastructure Business Unit ve společnosti GFI Software. „Je hodně způsobů, jak organizace mohou omezit zátěž kladenou na IT zaměstnance a snižovat celkový stres. Realistické odhady rozpočtů na IT a personální obsazení určitě pomáhají, ale hodně lze udělat také v oblasti produktivity, což vede k významnému snížení úrovně stresu. Příkladem mohou být investice do technologií umožňující automatizovat rutinní aktivity, typicky softwarové aktualizace či správu Wi-Fi sítí a širokého spektra osobních mobilních zařízení, jež si uživatelé nosí do práce.“
Veselé historky z IT
Aby bylo možné pochopit, co způsobuje tak vysokou úroveň stresu mezi IT personálem, byli respondenti dotázáni na nejbizarnější, nejhloupější či jinak frustrující věci, které se jim přihodily:
- Koncový uživatel byl požádán, aby otevřel Windows – vzal to doslova a otevřel okna v místnosti.
- Oprava či výměna zařízení, do kterých uživatelé opakovaně udeřili.
- Uživatel zvedl heverem auto a podepřel kolo firemním laptopem – s fatálními následky.
- Uživatelka si stěžovala, že v jejím počítači řádí duch, když se IT pracovník vzdáleně připojil k jejímu PC, aby vyřešil technický problém.
- A dlouhodobě nejpopulárnější jsou stížnosti na nefunkční počítač či tiskárnu, u kterých si uživatelé nevšimli, že nejsou zapnuté.