Volný přístup k informacím, čtyřiadvacetihodinové nakupování, nové formy komunikace a zábavy – výhody internetu jsou tak rozmanité, že si je nelze nechat ujít, zčásti i proto, že jsou prakticky zadarmo. Internetové společnosti, jako je například Google, přesto vydělávají miliardy. Jak to dělají? Snadno, pomocí informací – informací o nás. Také zpravodajské služby (klíčové slovo je zde Prism) pilně sbírají digitální stopy, které po sobě denně zanecháváme.
Z hlediska podílu informací, které se mohou týkat věcí, jako je naše využití času, nebo dokonce i dat o naší poloze, si na své přijde i klasický software a poskytovatelé aplikací. Pro spotřebitele je ale obvykle velmi obtížné zjistit, kdo data sbírá, jaká data se o něm shromažďují a k čemu se používají. IT giganty samy sebe rády líčí jako přátele uživatelů, ale jakmile jsme začali klást otázky týkající se využití dat, jejich zástupci nás prostě jen odkázali na jejich právní předpisy ohledně ochrany dat.
- Podrobnější informace najdete v článku v Chipu 11/2013.