Přejít k hlavnímu obsahu

Zelené brzdové světlo vpředu auta? Studie slibuje výrazné snížení nehod

Pavel Trousil 11.06.2025
Auto
Zdroj: Vygenerováno v Gemini, redakce

Rakouští vědci z Technické univerzity v Grazu přišli s překvapivým zjištěním: zelená brzdová světla umístěná v přední části vozidel by mohla dramaticky zvýšit bezpečnost na silnicích. Po analýze dvou set skutečných nehod došli k jednoznačnému závěru.

Kapitoly článku

Až 17 % méně kolizí

Podle studie by se díky doplňkovému zelenému světlu vpředu mohlo předejít 7,5–17 % nehod. Tato čísla se liší v závislosti na reakční době ostatních účastníků provozu. Navíc by v každém čtvrtém případě došlo ke snížení rychlosti nárazu, což by znamenalo méně vážná zranění. Na výzkumu se podílel také Bonnský institut pro právní a dopravní psychologii.

Auto
Zdroj: TU Graz Technická univerzita v Grazu
Přední brzdová světla svítí zeleně místo červené a lze je snadno integrovat do designu vozidel.

Jak to funguje

Princip je poměrně jednoduchý – přední brzdové světlo signalizuje protijedoucím vozidlům, že řidič brzdí. Zhasnutí světla naopak ukazuje, že vozidlo opět vyjíždí. Tuto informaci mohou využít i řidiči přijíždějící z boku na křižovatkách. Vědci doporučují umístit dodatečná světla i na boky vozidel, aby se předešlo situacím, kdy by mohla být kvůli nevhodnému úhlu přehlédnuta.

Mohlo by vás zajímat

Reálné testy na rakouských křižovatkách

Tým kolem Ernsta Tomasche z Institutu pro bezpečnost vozidel TU Graz analyzoval 200 skutečných nehod na rakouských křižovatkách. Pomocí počítačových simulací pak zkoumali, jak by se stejné situace vyvíjely, kdyby byla všechna vozidla vybavena zeleným předním brzdovým světlem.

Podobné experimenty už proběhly v Berlíně a na Slovensku s obdobnými výsledky - všechny potvrdily pozitivní vliv na dopravní bezpečnost.

Mohlo by vás zajímat

Snadná implementace

Výhodou tohoto řešení je relativně jednoduchá integrace do stávajících návrhů vozidel. Dokonce i starší auta by mohla být dodatečně vybavena bez větších technických komplikací.

Zatímco automobilový průmysl dosud tuto technologii nevyužil, výsledky studie publikované v odborném časopise Vehicles naznačují, že by mohla představovat významný krok vpřed v oblasti dopravní bezpečnosti.

Zdroj: TU Graz - Graz University of Technology


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme