Přejít k hlavnímu obsahu

Bez kterých dovedností se IT specialisté neobejdou?

redakce 11.08.2012
info ikonka
Zdroj:

Vedle perfektních znalostí informačních technologií se opravdoví IT specialisté neobejdou ani bez dovedností z oblasti tzv. soft skills.

Obrázek odebrán.

Po zkušených IT specialistech je ve firmách neustále velká poptávka, ti nejlepší z nich navíc zvládnou nejen všechny moderní technologie, ale zároveň dovedou zprostředkovat efektivní komunikaci mezi vývojáři a koncovými uživateli IT. Server TechRepublic sestavil seznam 10 soft skills (měkkých dovedností), bez kterých se nejlepší IT specialisté neobejdou.

1. Schopnost domluvit se

IT představuje zejména podporu pracovníků v jejich každodenních činnostech. Je proto velmi důležité, aby i IT profesionálové svoji funkci takto chápali a byli schopni dosáhnout konsensu v dialogu s koncovými uživateli technologií.

2. Výborné komunikační dovednosti

I v IT je zcela nezbytná schopnost jasného vyjadřování – mnoho projektů s dobrým nápadem ztroskotalo pouze na jejich špatné komunikaci.

3. Šestý smysl pro projekty

Pouze velmi zkušení projektoví manažeři mají instinkt, kterým vycítí, jak projekt skutečně probíhá. Takovou schopnost se nelze naučit, jednou možností jak ji získat je mnohaletá práce na IT projektech.

4. Cit pro ergonomii

Experti na technickou stránku řešení často nejsou schopni podívat se na projekt očima koncového uživatele. Specialisté, kteří umí naslouchat uživatelům a převést jejich styl práce do designu projektu, jsou velmi žádanými členy řešitelských týmů.

5. Skvělý týmový hráč

IT profesionálové tvoří často uzavřené enklávy uvnitř firem. Ti z nich, kteří dokáží prolomit tuto bariéru, vnesou do celého projetu daleko větší hodnotu.

6. Politické jednání

IT oddělení obohatí každý profesionál, který si dokáže vytvářet vazby napříč celou firmou. Dobré vztahy pomáhají k efektivní spolupráci na projektech a přispějí k dosažením úspěchu.

7. Učení se, mentoring a sdílení znalostí

Schopnost vysvětlovat a učit ostatní je nezbytná nejen směrem k ostatním členům týmu oddělení IT, ale i ke koncovým uživatelům technologií. IT specialisté, kteří umí sdílet svoje znalosti s ostatními a zároveň se sami učit od kolegů, jsou pro tuto svoji vlastnost velmi vyhledávaní.

8. Řešení „šedých“ problémů

IT specialisté jsou často zvyklí uvažovat černobíle a jen těžko řeší problémy, na které neexistuje jednoznačná odpověď. Velmi vítaná je proto schopnost najít na každý problém řešení, se kterým budou všichni v co možná nejvyšší míře spokojeni.

9. Řízení dodavatelů

S rostoucím využíváním outsourcingu a dalších služeb jsou vysoce ceněny schopnosti IT profesionálů kontrolovat a řídit služby dodavatelů, včetně plnění SLA, KPI a dalších požadavků na výkon a kvalitu.

10. Vyjednávání kontraktů

Zkušený IT specialista by měl být schopen vyjednávat a posuzovat výhodnost kontraktů na poskytování služeb externími dodavateli – typicky na cloudové služby a další nastupující technologická řešení.

Zdroj: TechRepublic


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme