AI herečka vyvolává obavy
S rychlým nárůstem schopností umělé inteligence je její vliv i v odvětvích, v nichž by to jen pár lidí očekávalo. Britská společnost Xicoia se rozhodla udělat něco nevídaného a před pár měsíci vytvořila AI herečku Tilly Norwoodovou. Té se zpočátku nikdo nevšímal, ale nyní o ní ví prakticky celý svět a začaly jí i chodit první nabídky na spolupráci.
To samozřejmě volalo rozruch v celém showbyznysu, hlavně v Hollywoodu, a proti digitální herečce se ohradila i odborová agentura SAG-AFTRA, která zastupuje přes 160 tisíc herců, moderátorů a dalších podobných profesí. Dle tvrzení organizace je kreativita soustředěná na člověka a tak by to mělo zůstat. Obavy z nahrazení umělou inteligencí jsou samozřejmě velké, protože nový AI výtvor působí velmi realisticky.
Společnost jí založila vlastní webové stránky i profil na Facebooku, LinkedInu či Instagramu, kde se pravidelně objevují nové fotky a vše na první pohled vypadá, jako by se skutečně jednalo o reálnou osobu. Nakonec byli tvůrci nuceni na Instagram vydat prohlášení, že Tilly Norwood nebyla vytvořená za účelem nahradit reálné herce, ale jako digitální umění. Škoda už však byla napáchána.
Krádež identity reálné herečky
Norwoodová nakonec nebyla vytvořena jen tak ze souborů počítačových algoritmů, ale ukázalo se, že tvůrcům byla inspirací skutečná osoba, britská herečka Briony Monroe. Sama si toho všimla úplně náhodou, protože jí začali kontaktovat různí lidé s tím, že vypadá jako první AI herečka.
Monroe se nakonec na Facebooku ohradila, že rozhodně nedala nikomu souhlas, aby na základě jejích fotek vznikl digitální klon, a je z toho zděšená. Nejvíce děsivé na tom je, že samotná herečka nevěděla, že se něco takového děje, takže se podobná situace může v budoucnu stát více lidem, protože umělá inteligence obvykle neřeší, zda tvorbou fotografie neporušuje autorská práva.
Herci po celém světě proto začali tlačit na místní úřady, aby vytvořily legislativu, která těmto problémům bude předcházet. Pokud by se tato situace neřešila, každý by mohl za pár let potkat sám sebe v reklamě, filmu či seriálu a být překvapený, že nikomu nedal souhlas k tomu, aby něco takového vzniklo.
Zdroj: BBC, Daily Star