Menu

Web ví, co jste provedli

Velké internetové společnosti vytvářejí detailní profily uživatelů svých služeb. Ukážeme vám, jaká data o vás má Facebook, Google či Amazon a jak těmto internetovým gigantům zabránit v dalším čmuchání ve vašem soukromí.

Data jsou novým nerostným bohatstvím. S tímto tvrzením souhlasí mnoho lidí z různých oborů činností, včetně například evropské političky Megleny Kunevové, analytika společnosti Gartner Petera Sondergaarda nebo šéfky společnosti IBM Virginie Romettyové. A velmi pravděpodobně by souhlasili také šéfové společností Google, Amazon a Facebook, protože jejich společnosti by možná nebyly ani z poloviny tak úspěšné, pokud by nedisponovaly obrovským bohatstvím v podobě detailních profilů zákazníků svých služeb. Tyto profily jsou přitom využívány například pro přesnější cílení reklamy.

Ale jaká data Facebook, Amazon a Google skutečně o svých zákaznících schraňují? Podíváme se na to v tomto článku a také vám poradíme, jak upravit nastavení vašich uživatelských účtů u těchto služeb, abyste o svém soukromí sdělovali co nejméně. V případě, že se s těmito gigantickými sběrači dat chcete rovnou rozloučit, poradíme vám nejlepší alternativy k jejich webovým službám a také jak opravdu důkladně smazat váš uživatelský profil.

Facebook jako sběrač dat

Celosvětově má Facebook přes 2,2 miliardy uživatelů a v České republice si jej každý den otevře kolem 3,8 milionu lidí. To už je slušná armáda uživatelů, o kterých chce Facebook vědět maximum informací. Facebook navíc pomocí speciálních algoritmů nevytváří jen profily svých uživatelů, ale také lidí, kteří dokonce ani nemají na Facebooku účet.

Jaká data Facebook ukládá

Přehled o svých datech uložených na Facebooku získáte v nastavení svého uživatelského účtu. Zde se v nabídce »Obecné« nachází i nabídka »Vaše informace na Facebooku«, společně s volbou pro stažení všech osobních informací, které o vás Facebook ví. Když budete v těchto datech trochu hlouběji pátrat, získáte alespoň základní představu, jak algoritmy Facebooku pro sběr dat fungují. V kompletním přehledu totiž najdete nejen všechny své komentáře, publikované obrázky a fotografie nebo události, ale také kompletní historii vyhledávání, zpráv z komunikátoru Messenger, oznámení polohy i lajky k příspěvkům ostatních uživatelů. Tak rozsáhlá dokumentace by klidně mohla hrát velkou roli i ve špionážním filmu. Na základě získaných dat třídí Facebook své uživatele do velmi přesně ohraničených skupin, například podle věku, místa bydliště, zájmů atd., aby jim pak mohl cíleně zobrazovat reklamu.

Prostřednictvím smartphonů propojených s uživatelskými účty získává Facebook přístup i k adresářům kontaktů nebo třeba seznamům telefonických hovorů. Tyto informace využívá Facebook pro vytváření tzv. stínových profilů pro uživatele, kteří ani nemají na Facebooku vlastní účet. Jakmile se tito lidé k Facebooku přihlásí, budou tato data použita k doporučení přátel, kteří již účty na Facebooku mají.

Optimální nastavení ochrany dat na Facebooku

Pro alespoň základní ochranu soukromí na Facebooku si otevřete nabídku »Nastavení«, ke které se dostanete po kliknutí na malou šipku v pravém horním rohu webové stránky Facebooku. Nejdříve přejděte k funkci »Rozpoznávání obličejů« a vypněte ji. Facebook vás pak už nebude automaticky identifikovat na fotkách publikovaných ostatními uživateli. Tuto funkci si mohou vypnout jen uživatelé z Evropské unie, pro všechny ostatní ji Facebook používá automaticky a bez možnosti volby. Pak přejděte do nabídky »Soukromí« a zde nastavte co nejpřísnější pravidla pro možnosti sledování vašich aktivit na Facebooku a navázání kontaktu.

Správné smazání uživatelského účtu

Jestli vás už nebaví nepřetržité čmuchání Facebooku ve vašem soukromí, můžete svůj účet dočasně deaktivovat nebo zcela smazat. Deaktivace přitom zachová vaše data na serverech Facebooku, ale váš profil již dále nebude pro ostatní uživatele viditelný. Zatímco deaktivaci účtu můžete pohodlně provést prostřednictvím nastavení Facebooku, kompletní smazání uživatelského profilu je trochu složitější.

Opět si otevřete »Nastavení«, přejděte do nabídky »Vaše informace na Facebooku« a zde použijte funkci »Odstranění vašeho účtu a informací«. Následně odešlete Facebooku žádost o odstranění vašeho účtu, na jehož provedení si Facebook bere 14denní lhůtu. Pokud se během této doby k Facebooku nepřihlásíte, bude váš účet nadobro smazán.

Co všechno o vás ví Google

Z pohledu úspěšnosti Googlu je český trh vzácnou výjimkou, kde Google absolutně neválcuje jakékoli další vyhledávací služby. Seznam.cz si totiž stále udržuje zhruba 30procentní podíl ve vyhledávání z počítačů i mobilních zařízení. To ale samozřejmě neznamená, že by Google neměl o českých uživatelích k dispozici obrovská množství dat.

Mobilní zařízení jako mohutný zdroj dat

Stejně jako Facebook zaznamenává i Google veškeré aktivity uživatelů svých služeb. Analyzováno je každé kliknutí na reklamu, každé vyhledávání i jakákoli jiná uživatelská interakce v rámci účtu Google. Přehled o tom, co o vás Google ví, získáte na webové stránce pod odkazem myactivity.google. com/myactivity. Najdete zde nejen přehled míst, obchodů nebo třeba restaurací, které jste navštívili, ale také detailní záznam všech vašich vyhledávání na internetu, stejně jako seznam odkazů, na které jste klikli. S těmito daty umí Google vytvářet opravdu detailní uživatelské profily. Internetový gigant pak velmi dobře ví, kde bydlíte, kam jezdíte do práce, jaké linky MHD přitom využíváte nebo co nejčastěji nakupujete (do vašeho uživatelského profilu se samozřejmě zaznamenávají i výstupy z vyhledávání nákupů na Googlu). Google navíc získává i data z vašeho smartphonu s Androidem, propojeným s vaším uživatelským účtem. Do hry pak vstupují i data z GPS nebo hlasové pokyny službě Google Assistant. A sledování dokonce běží i ve chvíli, kdy nejste ke svému účtu Google přihlášeni. Experti totiž předpokládají, že jakmile se opět přihlásíte, dojde ke sloučení získaných dat s vaším uživatelským profilem. A to vše funguje napříč všemi vašimi zařízeními, jak říká Erik Wijmans, počítačový vědec z Washington University v St. Louis. Se správným nastavením ale můžete své soukromí chránit.

Perfektní nastavení uživatelského účtu

Svůj účet Google si asi i přes skutečně enormní zvědavost Googlu budete chtít ponechat, takže se podívejme na nastavení, kterými jej můžete alespoň trochu zkrotit. Přihlaste se ke svému účtu Google, klikněte v pravém horním rohu na svůj profilový obrázek a pak použijte tlačítko »Můj účet«. Na následující stránce pokračujte k nabídce »Osobní údaje a soukromí«, kde se nachází i funkce »Kontrola ochrany soukromí«. Pak vypněte všechny zdroje dat, bez kterých se obejdete. Tato nastavení lze upravovat, pouze když jste v počítači přihlášeni ke svému účtu Google.
Pravda ale je, že Google sbírá data i ve chvíli, kdy ke svému uživatelskému účtu připojeni nejste. Abyste tato data odstranili, je třeba nejprve promazat cookies z internetových prohlížečů. Jakmile to uděláte a přejdete na stránku google. cz, zobrazí Google »Připomenutí od Googlu ohledně ochrany soukromí«. Klikněte na tlačítko »Přečíst«, v nově otevřeném okně sjeďte až dolů a pak použijte volbu »Další možnosti«. Pokračujte volbou »Upravit nastavení« a deaktivujte uchovávání dat o vaší činnosti na webu. Stejný postup proveďte v nabídkách »Přizpůsobení Vyhledávání«, »Nastavení reklam« i »Ovládací prvky související s prohlížečem«. V poslední z těchto nabídek nastavení byste si měli instalovat i doplněk prohlížeče, který zabrání ukládání dat o vašem klikání na reklamní bannery do systému Google Analytics.

Pro personalizaci inzerce používá Google také informace získané ze zpráv ve vaší schránce na Gmailu. Google ale prohledává jen soukromé, bezplatně provozované e-mailové schránky. Mailboxy zřízené v rámci služby G Suite, určené primárně pro firmy, nechává Google na pokoji.

Důsledné smazání uživatelského účtu

Pro smazání uživatelského účtu je třeba se nejprve k účtu Google přihlásit a pak přejít do »Nastavení« (opět prostřednictvím profilového obrázku a tlačítka »Můj účet«). Pod nabídkou »Nastavení účtu« se nachází i volba »Smazání účtu nebo služeb«. Vymazání svého účtu Google musíte několikrát potvrdit a teprve poté je Googlu odeslán příkaz je smazání účtu a všech souvisejících dat. Nicméně, podobně jako v případě Facebooku, dává i Google svým uživatelům čas na rozmyšlenou. Účet Google bude definitivně smazán až poté, co se k němu nepřihlásíte během následujících tří týdnů.

Co odhalí váš účet na Amazonu

Každou sekundu odešle Amazon svým zákazníkům 400 zásilek se zbožím a v loňském roce činil jeho celosvětový obrat 188 miliard dolarů s čistým ziskem 3 miliardy. Jeff Bezos, majitel Amazonu, se stal nejbohatším člověkem na světě i díky pečlivému profilování svých 300 milionů zákazníků.

Nákupní profily zákazníků

Je samozřejmé, že Amazon, stejně jako další internetoví obchodníci, uchovává o svých zákaznících celou řadu údajů. Předně jde o jejich jména a kontaktní údaje, zasílací adresy a také údaje z platebních karet. Také se ukládají veškeré informace o realizovaných objednávkách, stejně jako o případném vrácení dodaného zboží. Tyto informace si může ověřit každý zákazník v nastavení svého uživatelského účtu. Ve Spojených státech si mohou zákazníci exportovat data ze svého profilu do excelové tabulky, v Evropě si je můžeme jen prohlížet on-line. Mnohem zajímavější jsou ale data, která Amazon zase tak ochotně z rukou nedává. Patří mezi ně například záznam klikání na reklamní bannery nebo uskutečněných vyhledávání na webu Amazonu. Celkem Amazon sleduje kolem 50 parametrů pohybu uživatelů na svém webu, například i důležitost různých kategorií produktů pro konkrétní zákazníky. Dále Amazon při pohybu zákazníků po webu ukládá například i čas, kategorie produktů a konkrétní kódy navštívených produktů. Samozřejmě je přitom zaznamenána i původní stránka, ze které zákazník na web Amazonu přišel.

Amazon je dokonce tak precizní, že sleduje, jak dlouho se uživateli načítaly stránky ve webovém prohlížeči, jaký má ve svém zařízení nastavený jazyk uživatelského rozhraní a samozřejmě i to, jestli byla stránka načtena z počítače nebo mobilního zařízení. Na základě IP adres je pak možné sledovat i pohyb uživatele. Další dílky do skládačky uživatelského profilu pak přidávají i údaje z používání služeb Alexa nebo Amazon Prime Video. Amazon proto uchovává každý hlasový povel i zhlédnutý film, společně s přesným časovým razítkem.

Možnosti nastavení ochrany dat

Také Amazon nabízí několik možností, jak úpravou nastavení uživatelského účtu alespoň částečně zvýšit úroveň ochrany osobních dat a vyřadit ze hry některé datové zdroje. Například můžete smazat všechny zatím použité hlasové příkazy zaznamenané reproduktorem Amazon Echo. Nicméně, s každým dalším použitím se začnou zaznamenávat nové příkazy.

Ve svém profilu můžete také v nabídce »Předvolby reklamy« zakázat zobrazování personalizovaných reklamních bannerů (použijte předvolbu »Nechci, aby mi Amazon zobrazoval cílenou reklamu podle mých zájmů«). Dále můžete po kliknutí na »Můj Amazon / Nastavení historie prohlížení / Správa historie« promazat seznam navštívených produktů na Amazonu, nebo rovnou celý záznam historie vypnout. Možnosti omezení sběru dat Amazonem bohužel nejsou příliš účinné, takže jedinou skutečnou ochranou před vytvářením kompletních uživatelských profilů je vymazání uživatelského účtu a nakupování v jiných e-shopech.

Smazání účtu na Amazonu

Internetový obchodník Amazon nenabízí žádnou možnost, jak prostřednictvím nastavení na webu smazat celý zákaznický účet. Jediná cesta vede přes telefonickou podporu, která může zákaznický účet smazat ihned, tedy bez období na rozmyšlenou, jaké mají Facebook a Google.

I když je smazání uživatelských účtů na Facebooku, Googlu či Amazonu spojeno s určitým snížením komfortu používání internetu, měli byste především chránit svoje soukromí. Navíc se vás už nebudou týkat žádné budoucí skandály, jako je třeba ten aktuální s Facebookem a Cambridge Analytica.

***

Alternativy Facebooku

Rozhodnutí opustit Facebook jistě není jednoduché. Zrušení uživatelského účtu je sice snadné, ale pokud se chcete zbavit i dalších produktů Facebooku, je třeba odstranit i komunikátory Messenger a WhatsApp. Přesto existují alternativy, které mohou vaše rozhodování usnadnit. >Sociální síť Po uzavření služby Spolužáci.cz, které nastane ke konci letošního srpna, není na českém internetu žádná relevantní alternativa k Facebooku. Mohli byste ale svoji pozornost zaměřit na profesní síť LinkedIn. Ta sice od roku 2016 patří pod křídla Microsoftu, ale ten v budování uživatelských profilů a tlaku na jejich zpeněžení není zdaleka tak agresivní jako Facebook. >Komunikátor Threema je původem švýcarská komunikační aplikace, která poskytuje bezpečné end-to-end šifrování přenášených zpráv, stejně jako pohodlné ovládání v přehledném uživatelském rozhraní. Jedinou nevýhodou je, že Threema nemá tolik uživatelů jako Messenger nebo WhatsApp. Své přátele tedy budete muset k využívání tohoto komunikátoru nejprve pozvat. Majitelé iPhonů mohou vsadit na iMessage.

***

Alternativy Googlu

Google poskytuje na internetu zdarma velké množství služeb, jejichž opuštění má za následek poměrně značný pokles komfortu práce na webu. Alternativy ale určitě existují. > Freemail Alternativou ke Gmailu, kde je každý váš e-mail důkladně analyzován, je třeba český Email.cz z portfolia Seznamu. Německá služba Posteo (posteo.de) pak nabízí třeba i spolehlivé šifrování e-mailů a dvoufaktorovou autentizaci. > Ukládání dat Stejnou pozornost jako e-mailům věnuje Google také souborům uloženým na Disk Google. Podstatně méně zvědavý je provozovatel úložiště Dropbox, ve kterém získáte zdarma kapacitu 2 GB a další si můžete dle potřeby za rozumnou cenu dokoupit. Komfort používání Dropboxu je prakticky stejný jako u Disku Google. > Aplikace pro Android Bez účtu Google se obejdete i ve svém androidovém mobilním zařízení. Aplikace si místo Obchodu Play můžete stahovat z nabídky obchodu F-Droid (f-droid.org), pouze je třeba v nastavení zařízení povolit instalaci aplikací z cizích zdrojů.

***

Alternativy Amazonu

Gigantický internetový obchod Amazon zatím vstoupil na český trh jen velmi nesměle - v podobě do češtiny lokalizované německé verze svého e-shopu. Zdaleka ne všechno nabízené zboží je pak možné objednávat s dopravou do ČR. České zákazníky to ale nijak zvlášť trápit nemusí, protože v přepočtu na obyvatele je ČR skutečnu e-shopovou velmocí. Ostrá konkurence navíc tlačí ceny výrazně dolů. > Porovnávače cen Najít požadované zboží za nejlepší cenu vám na českém internetu pomůže hned několik srovnávačů cen. Vůdčí pozici mezi nimi zaujímá Heureka, v závěsu se službami Zboží.cz a Nákupy Google. > Čínská konkurence Co nenajdete v českých e-shopech, nebo pokud se vám nezdají jejich ceny, můžete výhodně objednat z Číny. Mezi nejpopulárnější asijské mega e-shopy patří především AliExpress nebo GearBest. > Z druhé ruky Použité, ale v mnoha případech i zcela nové zboží je možné nakupovat na eBayi nebo na českých aukčních a bazarových serverech. Vedoucí pozici mezi nimi zaujímají služby Aukro a Bazoš.cz.

Foto popis| Co všechno ví Facebook
Foto popis| Vytváření uživatelských profilů Prostřednictvím klikání na reklamní bannery a interakce se stránkami obchodníků zjišťuje Facebook zájmy svých uživatelů. Podle nich je pak možné cílit reklamu.
Foto popis| Ochrana dat Pro označování uživatelů na fotkách využívá Facebook technologii na automatické rozpoznávání tváří 1 . Tuto možnost vám ale doporučujeme v nastaveních vašeho účtu deaktivovat 2 .
Foto popis| Uživatelské profily v Googlu
Foto popis| Sledování pohybu uživatelů V nastavení vašeho účtu Google najdete přehled všech vašich aktivit spojených se službami Googlu 1 . Mezi nejcitlivější data přitom patří záznamy polohy vašeho smartphonu prostřednictvím GPS 2 .
Foto popis| Speciální doplněk prohlížeče Chrome zajistí, že vaše aktivity spojené s reklamami na internetu nebudou zaznamenávány službou Google Analytics
Foto popis| Profily zákazníků Amazonu
Foto popis| Seznam objednávek i přání Zákazníci ze Spojených států si mohou na Amazonu vygenerovat kompletní report svého uživatelského profilu za zvolené období 1. I v dalších zemích světa je pak možné prohlížet seznamy realizovaných objednávek nebo navštívených stránek produktů 2 .
Foto popis| Jedno z mála dostupných uživatelských nastavení profilu na Amazonu se týká zobrazování reklamy. Snadno můžete zakázat její přizpůsobování vysledovanému uživatelskému profilu.

O autorovi| FABIAN VON KEUDELL, RADEK KUBEŠ, autor@chip.cz


Příbuzná témata: