Jak se s nedostatkem vyrovnávají? A co je pro firmy při nákupu nového hardwaru důležité? Zeptali jsme se Radoslava Jonáka, Head of B2B sales ve smarty.cz.
Na začátek očekávatelná otázka – kdy se dostupnost elektroniky zlepší?
Až budou na trhu čipy. Obecně předpokládáme, že by se situace mohla začít zlepšovat v prvním kvartálu příštího roku.
Nedostatek čipů skoro denně pociťují běžní zákazníci, jak je to u firem?
Velmi podobně. Spousta firem totiž přišla během koronaviru na to, že elektronika jejich zaměstnanců je zastaralá. Mají staré a nevýkonné notebooky, které nezvládají nové online komunikační kanály, případně potřebují nové vybavení pro intenzivnější práci z domova. A když ho chtějí svým lidem pořídit, přicházejí na to, že na trhu často prostě není.
Jak jim v těchto případech pomáháte?
Vždy se firmám snažíme najít alternativní řešení, které je skladem a stejně výkonné. Nově pro ně připravujeme také možnost poskládání vlastního hardwaru – počítačových sestav – přesně podle jejich požadavku…
Co takovou běžnou firmu při nákupu zajímá nejvíc? Samozřejmě kromě ceny…
V poslední době při nákupech společnosti neřeší už jen výkon zařízení a jeho cenu, ale také design. Důraz je kladen na zabezpečení, často se potkáváme s požadavky na ekologii, do popředí se dostává také servis.
B2B divize smarty.cz je zaměřena na komplexní vyřešení zákazníkova požadavku v oblasti ICT podle hesla #neniproblem. Zákazníkovi přináší komplexní řešení od výběru vhodného hardwaru a jeho rychlého dodání do 60 minut po Praze nebo v další pracovní den kdekoliv po Česku. Odborníci ze smarty.cz navrhují také správné nastavení hardwaru a softwaru a efektivní využití aplikací, umí nastavit služby vzdálené správy (MDM, KNOX, Autopilot a další) nebo poskytují konzultace v oblasti nastavení procesu.
Firmy si pomalu začínají uvědomovat, že hlavní není cena při pořízení, ale přidaná hodnota, kterou díky pořízení přístroje nebo softwaru získají. Na stránkách našich smarty.cz najdete několik případových studií, co jsme pro firemní klienty v minulosti například zajišťovali.
Jak dnes vypadá firemní nákup elektroniky? Mají teď v „pocovidové“ době společnosti zájem o jiný druh zboží než dříve?
Často teď zařizujeme konferenční místnosti, které musí být schopny odbavit firemní meeting za situace, kdy je půlka týmu online a půlka sedí doma u notebooku. Zároveň samozřejmě roste zájem o počítače vybavené kvalitní webkamerou nebo sluchátka s potlačením okolního hluku. V kombinaci s potřebou online výuky se obecně nároky i na firemní hardware zvyšují.
Mluvil jste o designu jako o důležité proměnné při rozhodování o nákupu výrobku. Je to nějaký nový trend?
Ano, design a značka obecně jsou jedním z důležitých kritérií při nákupu výrobku. Značka vstupuje do rozhodování nejen kvůli konektivitě, ale i kvůli tomu, že si výrobky některých značek zaměstnanci vysloveně žádají – typicky jde o Apple. Chtějí totiž pracovat na Macích, v kapse by zase rádi nosili pracovní iPhone… A z hlediska uvažování HR oddělení toto pak může fungovat jako benefit pro zaměstnance.
Bylo tomu tak i dřív?
Ne v takové míře. Dnes je na pracovním trhu nedostatek kvalifikovaných lidí, firmy se je snaží nalákat různými způsoby. A tohle je jeden z nich.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.