Přejít k hlavnímu obsahu
Tipy a triky

Čtení na víkend: jednoduchá součástka zdvojnásobí rychlost elektrokola

Josef Mika 23.04.2024
Zdroj: Chip

Elektrokola prodávaná v EU si hlídají svou rychlost: při 25 km/h se vypne asistence šlapání. Pokud chcete být rychlejší, musíte jet už jen "za svoje". Novozélandská firma nyní vyvinula malou a relativně levnou součástku, která tuto rychlostní hranici posouvá nahoru bez velkého zásahu do elektroniky kola. Pokud však takovou úpravu chcete provést, je třeba mít na paměti několik věcí.

Ve většině zemí platí pro elektrokola rychlostní omezení, při kterém se vypíná motorová asistence. Například v EU (a Austrálii) řídicí jednotka elektrokola vypíná motor při rychlosti 25 km/h a vyšší a rychleji můžete jet pouze pomocí vlastní svalové síly a/nebo z kopce. 

Je veřejným tajemstvím, že řadě majitelů e-biků toto omezení nevyhovuje a snaží se svá kola zrychlit. Děje se tak většinou „přečipováním“ – zásahem do řídicí jednotky kola. Nová malá součástka SPEEDi novozélandské firmy NLS Components na to jde trochu jinak: díky ní lze u většiny elektrokol zvýšit maximální rychlost o 50 %, aniž by došlo k zásahu do motoru nebo elektroniky.

Celá věc funguje následovně: v mnoha elektrokolech je na zadním kole ukryt malý magnet, podle kterého senzor zabudovaný do zadního rámu určuje při otáčkách kola aktuální rychlost. V minulosti, u starších cyklocomputerů, byly takové magnety připevněny k drátům kola a snímač k přední vidlici. Princip však zůstal stejný.

SPEEDi
Malá součástka s planetovou převodovkou oklame snímač pro měření otáček zadního kola.
Zdroj: NLS Components

SPEEDi oklame snímač zadního kola, aby si myslel, že se zadní kolo otáčí pomaleji. To je umožněno malou převodovkou v plastovém krytu, která je ve skutečnosti planetovou převodovkou s převodovým poměrem 1:1,5. V ní se otáčí nový magnet. Výsledkem je, že počítač pak vnímá skutečnou rychlost jako o polovinu nižší a celkově tak dojde ke zvýšení rychlosti, při které ještě funguje motorová dopomoc, o 50 %. To znamená novou maximální rychlost 37,5 km/h místo obvyklých 25 km/h.

Výhodou tohoto jednoduchého, ale důmyslného systému je, že není třeba zasahovat do řídicí jednotky a motoru elektrokola: točivý moment, výkon a sledování teploty fungují jako ve standardním režimu.

Mohlo by vás zajímat

Montáž jen na vlastní riziko

Pokud si chcete takový výrobek pořídit, je to jen na vás. V závislosti na výrobci elektrokola nebo pohonného systému může otevření nebo úprava magnetického snímače vést ke ztrátě záruky. Za druhé, v ČR (a dalších evropských zemích) je tuning elektrokol, který vede ke zvýšení maximální asistované rychlosti, nezákonný. Elektrokola, která mají vyšší limity, zákon klasifikuje v podstatě jako malé motocykly. Tím pádem jejich řidič musí mít řidičský průkaz, vozidlo musí mít registrační značku a také je potřeba ho pojistit.

SPEEDi je v současné době podle webu výrobce k dispozici pro modely elektrokol Trek, Specialized, Giant a Santa Cruz. Podle informací na webových stránkách NLS Components však lze převodník na přání zákazníka vyrobit i pro jiné značky. Cena za malou součástku je v současnosti 2 420 korun plus náklady na dopravu, které z Nového Zélandu nejsou úplně zanedbatelné.

Zdroj: NLS Components


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud