Přejít k hlavnímu obsahu

Digitalizovaný pohyb

Josef Mika 30.03.2015
info ikonka
Zdroj:

Technologie motion capture se používá pro řízení robotů, ve filmu či v počítačových hrách, ve sportu a medicíně.

Do přelomu tisíciletí se technologie sledování a zaznamenávání pohybu víceméně vylaďovala do dnešní podoby, pak ale přišel rok 2002 a vše se změnilo. Snad nejvýznamnější oblastí nasazení motion capture se stal filmový průmysl. Na scénu se dostal do té doby poměrně nevýrazný herec Andy Serkis, ze kterého udělalo motion capture žijící legendu. Vše začalo, když režisér Peter Jackson hledal způsob, jak by mohla být ztvárněna postava Gluma v trilogii Pána prstenů, protože nechtěl, aby byla postava hrána hercem v kostýmu ani aby byla vytvářena kompletně počítačovými efekty. A tak přišla na řadu technologie motion capture a Andy Serkis, který ji posunul o několik úrovní výše.

Obrázek odebrán.

Herec Andy Serkis při snímání obličejové mimiky pro film Star Wars 7.

Kromě filmu či počítačových her je dalším polem využití medicína, konkrétně počítačová tomografie. Pacient by se v průběhu skenování tomografem neměl pohybovat, což však většinou není možné, protože musí dýchat. Značky motion capture pohyb zaznamenávají a pomáhají kompenzovat. Na podobném principu pracuje i systém Calypso 4D použitý na klinice v Clevelandu, jehož pomocí je možné mnohem lépe zaměřit ozařování nádoru u pacientů s rakovinou prostaty.

Celý článek o bohatém využití technologie motion capture najdete v Chipu 04/2015.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme