Přejít k hlavnímu obsahu

Elektrické SUV: sice s malou baterií, ale obrovským dojezdem? Tušíte správně – je v tom trik ekologům navzdory

Jiří Palyza 02.01.2025

Výrobce Leapmotor se chytře zaměřuje na segment, který je v současnosti v Evropě nejžádanější, a tedy i nejvíce konkurenceschopný. Připravovaný elektromobil má i s extrémně nízkokapacitní baterií značný dojezd. Co za tím vězí?

Kapitoly článku

Je to e-auto nebo není? Řešení ve stylu chytré horákyně

Za značkou Leapmotor hledejte čínskou stopu. Na začátku května loňského roku do tohoto výrobce investoval značnou částku koncern Stellantis a spolu s Číňany založil společný podnik Leapmotor International.

Novinkou v jeho nabídce je chystané elektrické SUV, které má typové označení C10 REEV. Bude osazeno baterií s kapacitou 28 kWh. Ta očekávatelně žádnou velkou show nepředvede, a tak je v záloze benzinový motor o objemu 1,5 l. Ovšem nikoliv pro pohon vozidla, ale elektrického generátoru pro výrobu energie pro dobití.

Čistě na elektrický pohon vozidlo ujede pouhých 154 km, nicméně s nasazením benzinového generátoru se tato vzdálenost rázem prodlouží na bezmála 1000 km.

Mohlo by vás zajímat

C10 spotřebuje 0,4 litru paliva na 100 km? To jako vážně?

Údajná spotřeba benzinového "prodlužovače dojezdu" činí 0,4 l/100 km. Podle informací, které zveřejnil server elektroauto-news.net, je to ovšem v praktickém provozu nedosažitelná hodnota, která nemá s realitou nic společného.

Při bližším studiu technických dat o vozidle, která se objevila v Číně, je při prázdné baterii reálná spotřeba 5,1 l/100 km. Je sice hezké, že je vozidlo neustále poháněno elektromotorem, ale na výrobu elektřiny, která je k tomu potřeba, je s vybitou baterií v plném provozu benzinový agregát.

Celý systém je koncipován tak, že benzinový motor není přímo spojen s pohonem vozidla a zajišťuje pouze výrobu elektrické energie, potřebné k nabíjení baterie. Vozidlo C10 REEV lze nabíjet střídavým i stejnosměrným proudem. Pomocí rychlého nabíjení lze podle uváděných specifikací vozidlo dobít na 50 % kapacity za 18 minut.

Mohlo by vás zajímat

Vůz by si měl zažít svou premiéru na nadcházejícím veletrhu Brussels Motor Show, který startuje 10. ledna. O předpokládané ceně zatím detaily neznáme. Nicméně velmi pravděpodobně bude vycházet z čistě elektrické varianty C10, která je osazena mnohem silnějším akumulátorem (ovšem bez "range extenderu") a prodává se za 36 400 EUR, což je v přepočtu přibližně 920 000 Kč.

Leapmotor C10 REEV je tedy primárně elektrický, kola jsou poháněna elektromotorem. "Prodlužovač dojezdu" v podobě benzinového generátoru z něj sice činí flexibilní vozidlo, které zaručí výrazné prodloužení dojezdu bez stresu s nedostupnosti dobíjecích stanic po cestě, nicméně nálepku "bezemisní" si hrdě nenalepí.

Pak se tedy nabízí otázka, proč raději nesáhnout po moderním dieselu, který za podobnou cenu nabídne s nižší spotřebou ještě delší dojezd. Rozhodnutí bude samozřejmě na vás. Nicméně s řešením REEV (Range-extended Electric Vehicle), které očekávaná novinka přinese, jistě a bez problému zvládnete každodenní pojížďky po městě, a to ať už za prací, s dětmi do školy, či na návštěvy. A při cestě na hory a letní dovolenou také nebudete omezeni. 

Zdroj: CarsCoops, Stellantis


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme