Je to e-auto nebo není? Řešení ve stylu chytré horákyně
Za značkou Leapmotor hledejte čínskou stopu. Na začátku května loňského roku do tohoto výrobce investoval značnou částku koncern Stellantis a spolu s Číňany založil společný podnik Leapmotor International.
Novinkou v jeho nabídce je chystané elektrické SUV, které má typové označení C10 REEV. Bude osazeno baterií s kapacitou 28 kWh. Ta očekávatelně žádnou velkou show nepředvede, a tak je v záloze benzinový motor o objemu 1,5 l. Ovšem nikoliv pro pohon vozidla, ale elektrického generátoru pro výrobu energie pro dobití.
Čistě na elektrický pohon vozidlo ujede pouhých 154 km, nicméně s nasazením benzinového generátoru se tato vzdálenost rázem prodlouží na bezmála 1000 km.
C10 spotřebuje 0,4 litru paliva na 100 km? To jako vážně?
Údajná spotřeba benzinového "prodlužovače dojezdu" činí 0,4 l/100 km. Podle informací, které zveřejnil server elektroauto-news.net, je to ovšem v praktickém provozu nedosažitelná hodnota, která nemá s realitou nic společného.
Při bližším studiu technických dat o vozidle, která se objevila v Číně, je při prázdné baterii reálná spotřeba 5,1 l/100 km. Je sice hezké, že je vozidlo neustále poháněno elektromotorem, ale na výrobu elektřiny, která je k tomu potřeba, je s vybitou baterií v plném provozu benzinový agregát.
Celý systém je koncipován tak, že benzinový motor není přímo spojen s pohonem vozidla a zajišťuje pouze výrobu elektrické energie, potřebné k nabíjení baterie. Vozidlo C10 REEV lze nabíjet střídavým i stejnosměrným proudem. Pomocí rychlého nabíjení lze podle uváděných specifikací vozidlo dobít na 50 % kapacity za 18 minut.
Vůz by si měl zažít svou premiéru na nadcházejícím veletrhu Brussels Motor Show, který startuje 10. ledna. O předpokládané ceně zatím detaily neznáme. Nicméně velmi pravděpodobně bude vycházet z čistě elektrické varianty C10, která je osazena mnohem silnějším akumulátorem (ovšem bez "range extenderu") a prodává se za 36 400 EUR, což je v přepočtu přibližně 920 000 Kč.
Leapmotor C10 REEV je tedy primárně elektrický, kola jsou poháněna elektromotorem. "Prodlužovač dojezdu" v podobě benzinového generátoru z něj sice činí flexibilní vozidlo, které zaručí výrazné prodloužení dojezdu bez stresu s nedostupnosti dobíjecích stanic po cestě, nicméně nálepku "bezemisní" si hrdě nenalepí.
Pak se tedy nabízí otázka, proč raději nesáhnout po moderním dieselu, který za podobnou cenu nabídne s nižší spotřebou ještě delší dojezd. Rozhodnutí bude samozřejmě na vás. Nicméně s řešením REEV (Range-extended Electric Vehicle), které očekávaná novinka přinese, jistě a bez problému zvládnete každodenní pojížďky po městě, a to ať už za prací, s dětmi do školy, či na návštěvy. A při cestě na hory a letní dovolenou také nebudete omezeni.
Zdroj: CarsCoops, Stellantis