Přejít k hlavnímu obsahu

Elektrokolo s maximálkou 25 km/h? Tahle součástka vám rychlost snadno zvýší

Josef Mika 07.05.2025
E-bike
info ikonka
Zdroj: Freepik

Elektrická kola prodávaná v Evropské unii jsou regulována rychlostním limitem: při dosažení 25 km/h se automaticky deaktivuje elektrická podpora. Pokud chcete jet rychleji, musíte spoléhat výhradně na vlastní sílu. Společnost z Nového Zélandu představila kompaktní a cenově dostupnou součástku, který umožňuje zvýšit rychlostní limit bez nutnosti složitých zásahů do elektronického systému kola. Pokud o takové modifikaci uvažujete, měli byste zvážit několik aspektů.

Kapitoly článku

Jednoduché zvýšení rychlostního limitu

Ve většině zemí platí pro elektrokola určité rychlostní omezení, při kterém se vypíná motorová asistence. Například v EU (a Austrálii) řídicí jednotka elektrokola vypíná motor při rychlosti 25 km/h a rychleji můžete jet pouze pomocí vlastní síly a/nebo z kopce. 

Je veřejným tajemstvím, že řadě majitelů e-biků toto omezení nevyhovuje a snaží se svá kola zrychlit. Děje se tak většinou „přečipováním“ – zásahem do řídicí jednotky kola. Nová malá součástka SPEEDi novozélandské firmy NLS Components na to jde trochu jinak: díky ní lze u většiny elektrokol zvýšit maximální rychlost o 50 %, aniž by došlo k zásahu do motoru nebo elektroniky.

Celá věc funguje následovně: v mnoha elektrokolech je na zadním kole ukryt malý magnet, podle kterého senzor zabudovaný do zadního rámu určuje při otáčkách kola aktuální rychlost. V minulosti, u starších cyklocomputerů, byly takové magnety připevněny k drátům kola a snímač k přední vidlici. Princip však zůstal stejný.

SPEEDi
info ikonka
Zdroj: NLS Components
Malá součástka s planetovou převodovkou oklame snímač pro měření otáček zadního kola.

SPEEDi oklame snímač zadního kola, aby si myslel, že se zadní kolo otáčí pomaleji. To je umožněno malou převodovkou v plastovém krytu, která je ve skutečnosti planetovou převodovkou s převodovým poměrem 1:1,5.

V ní se otáčí nový magnet. Výsledkem je, že počítač pak vnímá skutečnou rychlost jako o polovinu nižší a celkově tak dojde ke zvýšení rychlosti, při které ještě funguje motorová dopomoc, o 50 %. To znamená novou maximální rychlost 37,5 km/h místo obvyklých 25 km/h.

Výhodou tohoto jednoduchého, ale důmyslného systému je, že není třeba zasahovat do řídicí jednotky a motoru elektrokola: točivý moment, výkon a sledování teploty fungují jako ve standardním režimu.

Zdroj: NLS Components

Montáž jen na vlastní riziko

Pokud si chcete takový výrobek pořídit, je to jen na vás. V závislosti na výrobci elektrokola nebo pohonného systému může otevření nebo úprava magnetického snímače vést ke ztrátě záruky.

Za druhé, v ČR (a dalších evropských zemích) je tuning elektrokol, který vede ke zvýšení maximální asistované rychlosti, nezákonný. Elektrokola, která mají vyšší limity, zákon klasifikuje v podstatě jako malé motocykly. Tím pádem jejich řidič musí mít řidičský průkaz, vozidlo musí mít registrační značku a také je potřeba ho pojistit.

SPEEDi je v současné době podle webu výrobce k dispozici pro modely elektrokol Trek, Specialized, Giant a Santa Cruz. Podle informací na webových stránkách NLS Components však lze převodník na přání zákazníka vyrobit i pro jiné značky. Cena za malou součástku je v současnosti 2 420 korun plus náklady na dopravu, které z Nového Zélandu nejsou úplně zanedbatelné.

Zdroj: NLS Components

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme