Nový způsob ovládání
Automobilka VW přihlásila u Německého úřadu pro patenty a ochranné známky nový typ ovládání pro řidiče svých automobilů. Zvláštností tohoto systému je, že jeho klíčovým prvkem jsou řidičovy oči. V kombinaci s ovládací páčkou – jakýmsi joystickem připevněným na volantu - by v budoucnu mělo být možné ovládat jednodušeji mnoho funkcí, které dosud fungovaly pomocí fyzických tlačítek nebo právě dotykových prvků.
Nový koncept ovládání kombinuje kamery s joystickem

Systém sledování pohybu očí funguje v zásadě takto: jedna nebo více kamer na volantu neustále sleduje pohyby očí řidiče. Pokud se například podíváme do vnějšího zrcátka, systém to zaregistruje. Pokud pak pohnete joystickem v určitém směru, zrcátka se sklopí nebo vysunou, případně se posunou odpovídajícím způsobem. Podle patentu bude také možné ovládat funkce asistenčních systémů, klimatizaci nebo multimédia. Akustické nebo optické signály na displejích vám za volantem poskytují k vašim příkazům zpětnou vazbu.
VW si od nové technologie slibuje větší bezpečnost za volantem. Intuitivnější ovládání má umožnit větší soustředění se na silnici a okolní provoz. Tuto technologii by mohli využít i lidé s omezenou pohyblivostí.
Úspěch či neúspěch patentu bude nakonec záviset především na spolehlivosti fungování systému. Ovládání pomocí očí by mohlo být náchylné k nechtěným příkazům. Pochybnosti panují také ohledně toho, do jaké míry tento systém skutečně snižuje rozptylování pozornosti. Koneckonců, řidičovy oči se nutně musí na chvíli odvrátit od silnice, aby kamery mohly zaznamenat, jaký příkaz chce provést.
Mohlo by vás zajímat
Pohádkové platy v upadajícím evropském autoprůmyslu? Kolik vydělávají montéři a manažeři Volkswagenu

VW ale chce nejprve vrátit tlačítka a knoflíky zpět do kokpitů
Patent se objevuje v době, kdy Volkswagen a řada dalších výrobců právě opouští experimenty s výlučně dotykovým ovládáním svých vozidel. Dotykové a posuvné prvky se u zákazníků nesetkaly se zrovna příznivým ohlasem a vyvolaly vlnu kritiky. Místo toho oznámil šéf designu VW Andreas Mindt návrat klasických tlačítek a přepínačů do kokpitů koncernových vozidel. Zůstává otevřené, jak budou řidiči reagovat na nové ovládání pomocí očí a joysticku.
Zdroj: Auto Motor Sport, Motor1.com