Přejít k hlavnímu obsahu

Konec dotykových displejů? Rozptylují řidiče. Do aut se vrací tlačítka, ale má to háček

Josef Mika 25.09.2025
Palubní deska
Zdroj: Chip

Koho baví za volantem vyhledávat funkce v nepřehledných menu? Přesto se v minulých letech výrobci automobilů zaměřovali na implementaci stále většího počtu dotykových displejů, k nelibosti značné části řidičů. Nyní se však zdá, že zvítězí zdravý rozum a ergonomická tlačítka a otočné ovladače se vracejí. Proč ale tato změna kurzu ergonomie vyžaduje čas a které modely pocítí změny jako první?

Kapitoly článku

Neergonomické ovládání

Znáte to nejspíš sami: chcete si přepnout základní funkci typu topení, klimatizace nebo osvětlení a musíte se složitě hrabat v nabídkách a podnabídkách menu na dotykovém displeji na palubní desce. Co je na tom za ergonomii proboha! Navíc vás to nutí odvracet zrak od sledování dopravní situace. Kdo to vymyslel?!

Velké automobilky jako Volkswagen (a tedy i Škoda Auto), Hyundai a nyní i Mercedes-Benz to už připouštějí a zařazují zpátečku: tlačítka a otočné ovladače se vracejí. Budoucí modely, jako jsou facelifty VW ID.3 a ID.4, tak budou v (blízké) budoucnosti opět vybaveny klasickými ovládacími prvky na volantu a pod displejem. 

Proč automobilky sází na dotykové displeje? Je to jednoduché – tlačítka jsou dražší než displeje

Palubní deska
Zdroj: Chip
Displeje kam se podíváš: řada automobilek se shlédla v nahrazování fyzických tlačítek (dotykovými) displeji. Vychází to totiž levněji.

Trend dotykových displejů na palubních deskách aut začal v roce 2010 s vozem Tesla Model S, který nahradil téměř všechna tlačítka velkým displejem – inspirovaným principem iPhonu. Ostatní výrobci následovali, mimo jiné i proto, že brzy zjistili, že to je nákladově efektivnější. Důvodem, proč se průmysl vydal touto cestou, jsou jednoduše náklady: tlačítka jsou drahá na vývoj i výrobu. Displej nahradí mnoho komponentů a je jednodušší na výrobu.

Zpětný návrat k tlačítkům ale vyžaduje čas, protože vozidla se vyvíjejí kompletních modelových cyklech v délce pěti až osmi let. Pokud dojde ke změně koncepce ovládání, často se to týká hned několika modelů. Kromě toho musí výrobci spolupracovat s dodavateli – a pro tlačítka jsou obvykle zapotřebí dva paralelní dodavatelé, aby se předešlo výpadkům. U displejů je to z logistického hlediska mnohem jednodušší.

Mohlo by vás zajímat

Studie ukazují rizika: dotykové obrazovky v autě odvádějí pozornost

Odborníci zdůrazňují, že dotykové obrazovky jsou sice užitečné pro sdružování nesčetných funkcí vozidla, ale rozhodující je správná rovnováha. Důležité základní funkce, jako je hlasitost, klimatizace nebo blinkry, by měly zůstat fyzicky ovladatelné. Studie ukazují, že tento požadavek je oprávněný: ovládání dotykových displejů prokazatelně rozptyluje řidiče více než klasická tlačítka – v některých případech dokonce více než alkohol za volantem. I jednoduché úkoly, jako je regulace teploty, mohou způsobit, že řidiči několik sekund nesledují silnici. 

Mohlo by vás zajímat

Od roku 2026 se vrátí tlačítka: VW a další výrobci plánují kompromis

První modely Volkswagen s přepracovaným ovládáním by se měly objevit od roku 2026. Existují však rozdíly: v modelu Golf GTI se například vrátí tlačítka na volantu, zatímco v modelu Golf R se VW z důvodu nákladů rozhodl od nich upustit.

Odborníci očekávají, že se odvětví ustálí na kompromisním řešení. Návrhy se ustálí někde mezi kompletním dotykovým ovládáním a kompletními fyzickými tlačítky. Pro řidiče to znamená, že v budoucnu bude více modelů opět nabízet kombinaci obrazovek a klasických ovládacích prvků, vše ale přijde postupně.

Zdroj: Motor1, The Drive

Po roce 2035 opravdu jen elektromobily? V Mladé Boleslavi se něco chystá


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme