Na platy jde hodně peněz
Volkswagen asi jako žádná jiná automobilka symbolizuje potíže a nutné strukturální změny evropského automobilového průmyslu: Wolfsburgskou společnost prochází transformací, je nucená snižovat náklady a přestavovat továrny. Pro vnější pozorovatele však zůstává jedna otázka obzvláště zajímavá: Kolik vlastně vydělávají němečtí zaměstnanci největšího výrobce automobilů v Evropě?
Koncern v Německu neplatí zaměstnance podle tamní obvyklé tarifní smlouvy pro kovoprůmysl a elektroprůmysl, ale má vlastní tarifní smlouvu, která výrazně převyšuje průměr v tomto odvětví. To se odráží také v číslech týkajících se mzdových nákladů: v roce 2023 tvořily mzdové náklady ve společnosti VW 15,4 % obratu. Pro srovnání: u prémiového výrobce a sesterské společnosti Porsche činil podíl mzdových nákladů na obratu pouze 12,7 %. Škoda Auto samostatně tento údaj nikde neuvádí.
VW odměňuje své zaměstnance v 22 tarifních stupních.
Samostatná kolektivní smlouva společnosti Volkswagen se skládá z 22 platových stupňů, které se liší podle oblasti působnosti a zkušeností zaměstnanců. Zaměstnanci na začátku kariéry obvykle začínají na stupni 1, zatímco stupeň 20 patří specializovaným zaměstnancům s dlouholetými zkušenostmi. Stupně 21 a 22 budou v budoucnu nahrazeny tzv. „Tarifem Plus“, který je obvykle vyhrazen pro vedoucí pracovníky.
Platy v tarifní třídě 1 činí 2 409,25 eur (58 500 korun) hrubého měsíčně. Zaměstnanci v nejvyšší třídě 22 pak dostávají 8 361,19 eur (203 200 korun) hrubého. Zaměstnanci ve výrobě jsou – stejně jako většina zaměstnanců VW – většinou zařazeni do tříd 7 až 9 firemního tarifu. Znamená to, že jejich hrubý měsíční plat se pohybuje od něco málo přes 3 900 do zhruba 4 300 eur (od 94 800 do 104 500 korun). Roční plat výrobního zaměstnance by tak v průměru činil zhruba 56 000 eur (1 361 000 korun) hrubého. K tomu se případně připočítávají příplatky za noční nebo práci o svátcích.
Bonusové platby: Od roku 2026 budou zaměstnanci VW dostávat méně
Kromě základního platu vyplácí Volkswagen od roku 2021 také výkonnostní prémii a bonus závislý na výsledcích jako podíl na zisku. Bonus v letošním roce by měl údajně činit celkem téměř 4 800 eur (116 700 korun). V roce 2024 byl bonus 4 735 eur, tedy o něco nižší. Z bonusové platby těží přibližně 120 tisíc německých zaměstnanců.
Podle deníku Handelsblatt mají zaměstnanci VW letos opět obdržet 4 800 eur, ale od příštího roku je čeká výrazné snížení: v letech 2026 a 2027 mají dostat pouze fixní zálohu ve výši necelých 1 900 eur (46 200 korun), zbytek bonusové platby bude pozastaven. Od roku 2028 by se bonus měl do roku 2031 postupně vracet na původní úroveň.
Manažeři VW jsou platově úplně jinde
Pro vedení firmy je to však úplně jiná písnička: podle portálu Glassdoor vydělávají zaměstnanci ve středním managementu v průměru 82 600 eur ročně (2 007 000 korun). S bonusy by se tato částka měla zvýšit na více než 90 000 eur (2 187 000 korun).
Zpravodajský portál Stimme.de uvádí, že manažeři z takzvaného „vrcholového manažerského kruhu“ Volkswagenu obvykle dostávají více než 200 000 eur ročně (přes 4 860 000 korun). V tzv. „Top Management Kreis“, kde pracují nejdůležitější vedoucí pracovníci pod představenstvem, mají roční hrubé platy činit 500 000 eur a více (12 150 000 korun). Mnoho z těchto zaměstnanců však pracuje mimo tarifní systém, takže tyto údaje nelze ověřit.
Podle Business Insideru vydělal předseda představenstva VW a šéf Porsche Oliver Blume v roce 2023 přibližně 9,7 milionu eur (236 milionu korun). Blume tak stále zůstává pod úrovní platu svého předchůdce Herberta Diesse, který díky dlouhodobému bonusu vydělával ročně přibližně 12,8 milionu eur (311 milionů korun).
Zdroj: T-Online, Handelsblatt, Stimme, Business Insider