Přejít k hlavnímu obsahu

Evropská komise vyžaduje důležitou změnu internetového nakupování: bude se vám líbit

Jiří Palyza 25.07.2025
Nákupní košík internetového obchodu
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Internetové nakupování by mělo pro uživatele být opět o něco vstřícnější. Evropská komise připravuje legislativní změnu, díky které bude odstoupení od smlouvy stejně snadné, jako její uzavření. Komise vyžaduje, aby to šlo doslova jedním tlačítkem.

Kapitoly článku

EU chystá změnu

Nové nařízení, které by mělo být platné v oblasti internetových obchodů v Evropské unii, přinese zásadní změnu pro spotřebitele při online nakupování. Podle nové legislativy bude muset být proces odstoupení od smlouvy stejně jednoduchý, jako samotné objednání – tedy „na jedno kliknutí“.

Cílem je, aby uživatelé mohli smlouvu snadno a rychle zrušit prostřednictvím jasně označeného tlačítka.

Mohlo by vás zajímat

Co konkrétně se mění?

Plánovaná změna vyžaduje, aby na online platformách, kde dochází k uzavírání smluv na dálku (například e-shopy a aplikace), byla povinně k dispozici elektronická funkce pro odstoupení od smlouvy.

Tlačítko pro odstoupení musí být jasně viditelné a musí být k dispozici po celou dobu trvání zákonné lhůty pro odstoupení. Formulace tlačítka musí být jednoznačná, například „Odstoupit od smlouvy“.

Proces bude dvoustupňový: nejprve uživatel klikne na tlačítko pro odstoupení, následně obdrží prohlášení o odstoupení, které musí v druhém kroku potvrdit.

Mohlo by vás zajímat

Toto nové pravidlo se vztahuje na smlouvy o koupi zboží, služeb a finančních služeb, uzavírané přes internet. Výjimky z práva na odstoupení zůstávají beze změny (například u personalizovaného zboží, rychle se kazícího zboží, digitálního obsahu, pokud už bylo zahájeno plnění a spotřebitel s tím souhlasil, nebo u novin a časopisů mimo předplatné).

Členské státy EU musí nové pravidlo začlenit do svých národních právních předpisů do 19. prosince 2025. Samotná povinnost nabídnout elektronickou funkci pro odstoupení začne platit od 19. června 2026.

Jaké povinnosti firmy čekají

Firmy, které spotřebitelům v EU prodávají zboží, služby nebo digitální obsah v prostředí internetu, musí na svých webových stránkách nebo v aplikacích nabídnout jasně označenou možnost pro odstoupení od smlouvy.

Spotřebitelé budou moci podat žádost o odstoupení přímo online a obdrží automatické potvrzení s časovým údajem a kopií podaného formuláře. Změna se netýká samotného práva na odstoupení, ale pouze způsobu, jakým může spotřebitel toto právo uplatnit.

Mohlo by vás zajímat

Další změny se týkají finančních služeb

U smluv o finančních službách dochází ke zkrácení maximální lhůty pro odstoupení v případě chyb v povinných informacích. [1] Nově bude možné odstoupit nejpozději do dvanácti měsíců a čtrnácti dnů po uzavření smlouvy, pokud byl spotřebitel o právu na odstoupení poučen.  U životního pojištění bude platit výjimka s maximální lhůtou 24 měsíců a 30 dní.

Spotřebitelé již nebudou moci požadovat smluvní podmínky v papírové podobě – elektronická forma bude postačovat.

Nová pravidla EU mají za cíl zjednodušit a zpřehlednit uplatnění práva na odstoupení od smlouvy při online nákupech. Pro spotřebitele to znamená větší jistotu a jednodušší proces, pro firmy povinnost upravit své online platformy tak, aby byly v souladu s novou legislativou.

Zdroj: Pillsbury

Už v červnu vstoupí v platnost hned dvě směrnice Evropské komise: těšte se, změní to trh s chytrými telefony


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme