Slovo Stratocaching poukazuje na spojení dvou aktivit, které se v poslední době těší rostoucí popularitě. Fenomén tzv. „near-space photography“ vede fanoušky k pořizování fotografií a videa ze stratosféry s pomocí meteorologických balónů. Geocaching je zase zábava pro příznivce aktivního životního stylu, které se v Čechách věnují desítky tisíc lidí. Oba dva prvky se nyní spojují v experimentu, který dosud nikdo nevyzkoušel.
Balónová sestava Stratocaching je speciálně upravená tak, aby umožnila vypuštění kapslí ve výšce až 30 kilometrů. Autorem svébytného designu inspirovaného přírodou je designer Petr Bakoš, který je zakládajícím členem sdružení Žádná věda. Experiment tak získal estetický rozměr a zároveň originální pojmenování jednotlivých komponent: samotná gondola se nazývá Dropion (kombinace slov „drop“ a „onion“), létající moduly se jmenují Stratocache.
Členové sdružení se při vývoji projektu spojili s odborníky a nadšenci z mnoha oborů, což vedlo ke vzniku neformálního týmu tvořeného desítkami lidí. Expertízu v oblasti meteorologických balónů dodali specialisté ČHMÚ, s aerodynamikou radili inženýři z VZLÚ, antény na míru vyrobili vědci z ČVUT, sledování pohybu balónu má na starosti komunita radioamatérů, palubní počítač programoval studentský kroužek Laborky při gymnáziu Slaný, živý přenos IP videa zajišťuji experti firmy NetRex a spojení se světem geocachingu nakonec zařídili provozovatelé serveru Geocaching.cz. Hlavním partnerem se stala společnost ESET, jejíž kampaň Go Explore koresponduje se základními hodnotami experimentu.
Tisíce přihlášených a ceny pro sto výherců
Do samotné geocachingové hry o nalezení se může registrovat každý na webové stránce projektu. Získá tak v průběhu hry přístup ke GPS souřadnicím stratocache – „javorovým semínkům“ spadlým na zem. Bude-li pak na místě dopadu jako první, získá hodnotnou cenu od partnerů, pro 2.–9. nálezce je pak připraven unikátní designový suvenýr z dílny studia 2d3D, tzv. stratocoin.
Registrace již využilo více než 9 500 lidí, a proto pořadatelé očekávají, že 16. listopadu vyrazí do terénu minimálně stovky fanoušků tohoto experimentu. K dispozici budou mít také speciální mobilní aplikaci pro zařízení na bázi Android, iOS a Windows, která usnadní orientaci v terénu.
Každá z deseti Stratocache nese jméno svého sponzora, který rovněž zajišťuje odměnu pro nálezce. Kromě hlavního partnera, společnosti ESET, která „adoptovala“ tři Stratocache, náleží další „semínka“ společnostem Axis Communications, BASF, Citroen, Grafite, Harddecore, Nano Energies a Mobile Solutions. Doplňkovou hrou předcházející samotný experiment je tipovací soutěž, v níž se účastníci snaží odhadnout místo dopadu hlavní gondoly balónu, Dropionu. Soutěž probíhá na Facebooku společnosti ESET a webové stránce Citroën do 15. 11. 2013.
Samotný start balónu a průběh hry bude jistě velmi sledovanou událostí. Jako každý experiment, může i tento dopadnout různě – i v tom však podle členů sdružení Žádná věda spočívá kouzlo objevování světa.
- Více informací o projektu a registraci najdete na www.stratocaching.cz
- Filmovou 3D vizualizaci experimentu od společnosti Magic Seven najdete zde.
- Obrázky ve vysokém rozlišení jsou ke stažení zde.
- Aktuální dění můžete sledovat také na Facebooku Stratocaching.
Zdroj: TZ Žádná věda o. s.