Přejít k hlavnímu obsahu

Na vině je i autopilot: Tesla musí zaplatit 243 milionů dolarů za smrtelnou nehodu

Pavel Trousil 04.08.2025
Tesla
Zdroj: Vygenerováno v Gemini, redakce

Floridská porota v pátek rozhodla, že Tesla nese částečnou odpovědnost za smrtelnou nehodu z roku 2019, při které zahynula jedna osoba a další byla vážně zraněna. Společnost Elona Muska musí zaplatit 243 milionů dolarů (5,1 miliardy korun) odškodného obětem nehody, která se stala při používání systému autopilota.

Kapitoly článku

Historický verdikt poroty – pokuta pro Teslu

Jde o zatím vzácné vítězství obětí nehod při kterých hrál roli autopilot. Verdikt přichází v době, kdy Musk tlačí na rychlé rozšíření nedávno spuštěného robotaxi byznysu společnosti Tesla, který je založen na pokročilé verzi softwaru pro asistenci řidiče.

Nehoda se stala 25. dubna 2019 v Key Largo na Floridě. Řidič George McGee jel se svým vozem Model S rychlostí přibližně 100 kilometrů za hodinu křižovatkou a narazil do zaparkovaného Chevroletu Tahoe, vedle kterého stáli dva lidé.

McGee se podle svých slov sehnul pro mobilní telefon, který mu spadl na podlahu auta. Údajně nedostal žádné varování, když projel značkou stop a na červenou před nárazem do vozidla obětí. Dvaadvacetiletá Naibel Benavides Leon byla při nárazu odmrštěna 23 metrů a zemřela na místě, zatímco její přítel Dillon Angulo utrpěl vážná zranění.

Mohlo by vás zajímat

Rozdělení viny mezi řidiče a Teslu

Porota rozhodla, že Tesla nese 33 % odpovědnosti za nehodu, zatímco zbývajících 67 % připadá na řidiče McGeeho. Tesla bude muset zaplatit 42,6 milionu dolarů z celkových 129 milionů dolarů náhradních škod plus 200 milionů dolarů pokut.

Verdikt je pozoruhodný tím, že porota našla vinu u Tesly i přes to, že řidič přiznal svou nedbalost. Podle expertů mohla porota rozhodnout proti Tesle pouze nalezením vady v softwaru autopilota.

Mohlo by vás zajímat

Kritika marketingu

Právníci obětí argumentovali, že Tesla a Musk výrazně přehánějí při popisování schopností autopilota. Společnost údajně věděla, že funkce autopilota zvyšuje pravděpodobnost rozptýlení řidičů, ale přesto neomezila jeho použití pouze na dálnice, pro které byl navržen.

Advokát Brett Schreiber uvedl, že Tesla navrhla autopilota pouze pro dálnice s kontrolovaným přístupem, ale záměrně se rozhodla neomezit řidiče v jeho používání jinde. Zároveň Elon Musk tvrdil, že autopilot řídí lépe než lidé.

Tesla se bude odvolávat

Společnost Tesla oznámila, že se bude proti verdiktu odvolávat. Uvedla, že dnešní verdikt je špatný a pouze brzdí rozvoj bezpečnosti automobilů a ohrožuje snahy Tesly i celého průmyslu o vývoj a implementaci technologií zachraňujících životy.

Tesla také argumentovala, že žádné auto v roce 2019 ani dnes by této nehodě nezabránilo. Společnost tvrdí, že se nikdy nejednalo o autopilot, ale o fikci vymyšlenou právníky obžalovaných, kteří obviňují auto, když řidič od prvního dne přiznal a přijal odpovědnost.

Verdikt může zbrzdit snahy Muska přesvědčit investory, že Tesla se může stát lídrem v takzvaném autonomním řízení. A to jak pro soukromá vozidla, tak i pro robotaxi, která plánuje začít vyrábět příští rok. Vzhledem k poklesu prodeje elektromobilů Tesla závisí velká část její téměř bilionové tržní hodnoty na Muskově schopnosti přeorientovat společnost na robotiku a umělou inteligenci. Odborníci očekávají, že verdikt může podnítit další žaloby. 

Zdroj: Reuters, AP, The Guradian

Nejspolehlivější automobily na světě: hybridy poráží elektromobily


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme