Přejít k hlavnímu obsahu

Tesla se nemůže zbavit svých vozů: pomoci by měl obrovský nový trh

Josef Mika 19.07.2025
Tesla Model Y
Zdroj: Pexels/Makara Heng

Tesla se v posledních měsících potýká s klesajícími prodejními čísly svých vozů. A proto hledá cesty, jak tuto neblahou situaci zvrátit. Naději by jí mohl dát vstup na nový – pro mnohé trochu překvapivý – trh. Výrobce elektromobilů zde otevřel své první prodejny, ale vysoké ceny a slabá infrastruktura pro něj představují velkou výzvu.

Kapitoly článku

Tesla v Indii: jde to dohromady?

Po dlouhém váhání vstoupila Tesla na indický trh. Americká automobilka nedávno otevřela svůj první showroom v luxusní ulici Jio World Drive v Bombaji (od roku 1994 zní oficiální název tohoto více než 13milionového indického města Mumbai). Další místa, například v Novém Dillí, budou následovat. Expanze přichází v době, kdy se Tesla ocitla celosvětově pod prodejním tlakem.

Indie má obrovský potenciál: s více než 1,4 miliardy obyvatel a rostoucí střední třídou ve městech je třetím největším automobilovým trhem na světě, hned po Číně a USA. Vláda pod vedením premiéra Naréndry Módího se zároveň výrazně zaměřuje na snížení emisí z dopravy a dělá to ekonomicky smysluplně. 

Indický CNG taxík
Zdroj: Chip
V Bombaji jezdí všechny původně benzínové taxíky jednoduše předělané na CNG. Výrazně to přispělo ke zlepšení tamního ovzduší.

Například v Mumbai už několik let jezdí původní benzínové taxíky úsporně předělané na CNG. Nově pořizované už jsou často na elektřinu. Indická vláda má v plánu podíl elektromobility výrazně zvýšit: do roku 2030 má být 30 % všech nových automobilů elektrických. A Tesla by z tohoto politického tlaku mohla těžit – pokud se jí podaří obstát v cenové konkurenci.

Mohlo by vás zajímat

Cenová překážka: modely Tesla jsou (stále) luxusním zbožím

Jednou z největších překážek je cena. Vozidla Tesla stojí v Indii téměř dvakrát více než v Číně. Důvodem jsou obrovská dovozní cla a daně. Zatímco v Číně je Model 3 k dostání od v přepočtu 875 000 korun, v Indii se cena pohybuje kolem 1,7 milionu korun, což je pro mnoho potenciálních kupců jednoduše příliš vysoká částka.

Indický trh je přitom tradičně velmi citlivý na cenu. Bez místní výroby hrozí, že se Tesla stane značkou jen pro bohaté a tedy její prodeje nebudou nijak závratné. Výstavba „Gigafactory India“ by proto byla dalším logickým krokem k úspoře cel, vytvoření pracovních míst a snížení cen. Automobilka se k tomu však zatím staví odmítavě.

A je tu ještě další překážka: nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Vláda sice pracuje na programu jejího rozšiřování, ale pro celostátní síť jsou zapotřebí investice, a to i od samotných výrobců elektroaut.

Mohlo by vás zajímat

Indie má pro Teslu strategický význam

Navzdory všem počátečním problémům je pro Teslu vstup na indický trh strategicky významným krokem. Společnost chce rozšířit své postavení na globálním trhu a Indie se pro to zdá být ideální pákou. Rostoucí počet obyvatel, kteří jsou otevřeni technologiím, politická podpora a měnící se trh mobility činí dělá z této země velmi důležitý a atraktivní trh.

Z dlouhodobého hlediska by se Indie mohla stát pro Teslu novou Čínou s vlastní továrnou Gigafactory, místním dodavatelským řetězcem a rostoucím podílem na trhu. Zároveň tato expanze poskytne automobilce potřebnou diverzifikaci v době geopolitického napětí mezi USA a Čínou.

Zda se Indie nakonec stane záchranným lanem pro aktuálně slabé prodeje Tesly, se teprve uvidí. První krok byl však učiněn a možnosti růstu jsou obrovské.

Zdroj: Handelsblatt, The Hindu


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme